Článek
Temu je internetové tržiště s původem v Číně, stejně jako např. Wish, Shein nebo AliExpress. V západní Evropě a v Severní Americe spustilo tržiště Temu své podnikání v druhé polovině roku 2022 a okamžitě si získalo pozornost zákazníků i médií.
Důvod, proč Temu vzbudil takové pozdvižení je prostý. Jde o to, že kromě obrovské nabídky produktů všeho druhu charakterizují Temu i extrémně nízké ceny. A když mluvíme o extrémně nízkých cenách, tak to myslíme vážně. Ceny mnohých dekoračních předmětů nebo drobných doplňků do koupelny nedosahují ani na 10 Kč, sportovní boty stojí 150 Kč, elektronické hračky jsou často pod 200 Kč a takto bychom mohli pokračovat ještě dlouho.
A aby toho nebylo málo, Temu štědře rozdává i kupony na produkty úplně zdarma. Nejde přitom o podvod, kupony skutečně dostat můžete a vesele s nimi nakupovat. Až do této chvíle se tedy vše zdá naprosto idylické. Jenomže jak říká další známé české pořekadlo, zadarmo ani slepice nehrabe. Celé to tedy musí mít nějaký háček. Má, a hned několik.
Kdo stojí za Temu?
V první řadě je na místě podívat se blíže na to, kdo vlastně za tímhle online marketem stojí. Zakladatelem Temu je čínský podnikatel Colin Huang, který vystudoval ve Spojených státech a následně pracoval v Microsoftu i v Google. Po návratu do Číny uspěl s projektem online tržiště zaměřeného na zemědělské produkty Pinduoduo. Tento market byl určen pro čínský trh a slavil na něm velké úspěchy. Huang ale mířil výš, chtěl vyzvat i giganty jako Shein nebo AliExpress.
V roce 2022 proto založil Temu a začal s agresivní reklamní kampaní, která koneckonců trvá dodnes. Velmi rychle uspěl a dnes je Temu nejhodnotnějším online marketem v Číně. Je zřejmé, že minimálně v současné době je Temu dotováno s cílem získat co nejrychleji velký podíl na trhu. Na této strategii není v zásadě nic špatného a ve své době jí používal i Amazon. V tomto ohledu až takový problém není. Ve všem ostatním ale ano.
Špatné služby, ještě horší kvalita
Extrémně nízké ceny nebo dokonce rozdávání zboží: něco takového sice může dávat po omezenou dobu smysl, avšak dlouhodobě je to neudržitelné. Jediný způsob, jak takový přístup umožnit, je šetřit na kvalitě zboží a služeb. Je jasné, že obchodníci umí vytvářet skvělé produktové fotografie a inzeráty, ze kterých má zákazník pocit, že si kupuje špičkový produkt. Skutečnost je taková, že většina produktů je vyloženě nekvalitní, mnohdy dokonce zcela nepoužitelná. Jindy zase dorazí úplně jiné zboží, než jaké si člověk objednal.
Výjimečné nejsou ani případy, kdy si zákazníci stěžují na to, že objednávka nedorazila vůbec. Vzhledem k nízkým cenám nad tím většina zákazníků mávne rukou, rozhodně ale ne všichni. Časopis TIME publikoval např. příběh amerického zákazníka, který si objednal dva drony a několik dalších maličkostí za 180 dolarů, v přepočtu tedy asi 4500 Kč, a se svojí zásilkou se nikdy neshledal. V těchto případech zákazník z Evropy nebo Severní Ameriky narazí také na další problém: komunikace s obchodníky je obtížná, resp. většinou úplně nemožná. Na maily v angličtině často nereagují. A telefonické spojení je na tom ještě mnohem hůře.
Odpad maskovaný za zboží
Díky Temu míří do Evropy ohromné množství zcela zbytečného odpadu v podobě nepoužitelných nebo extrémně nekvalitních produktů. Kromě toho, že se z Evropy do Číny přesouvají díky mamutím objemům obchodů obrovské finanční prostředky zcela zbytečně, je navíc transport těchto často zbytečných produktů zátěží pro životní prostředí.
Je třeba také zapomenout na jakoukoliv kontrolu kvality nebo zdravotní nezávadnosti produktů či výrobních materiálů. V Evropě jsou kontrolní mechanismy nastavené přísně a spotřebitelé mohou mít vysokou míru jistoty o zdravotní nezávadnosti nakoupených produktů. Pokud si ale objednají levné zboží od jakéhosi čínského obchodníka, jistota se zcela vytrácí. Zvláště u hraček je proto na místě velká opatrnost, neboť použité plasty a další materiály mohou být zdravotně závadné, obsahovat karcinogeny apod. Na jistotu toho, že dostanete s produktem kompletní dokumentaci, informace o složení nebo o certifikátech zdravotní nezávadnosti, rovnou zapomeňte.
A co bezpečnost?
Nakonec se dostáváme k dalšímu často skloňovanému problému: bezpečnost aplikace. Nejtvrdší hodnocení dala aplikaci Temu známá analytická společnost Grizzly Research. Podle jejich analytiků je Temu nejnebezpečnější široce rozšířená aplikace vůbec. Při svém spuštění běží na pozadí sběr prakticky všech myslitelných dat o kontaktech, fotografiích, místě pobytu, zprávách, hovorech apod.
S hodnocením souhlasí i další analytici. Mnozí se snaží obavy rozptýlit tím upozorňují, že není prokázáno, že by Temu předával data dále. To je ale argument poněkud křečovitý, zvláště když mluvíme o Číně. V době AI je potom analýza vašich osobních dat či dokonce vytvoření vašeho falešného alter ega otázkou chvilky. I když se nyní může zdát, že přece o nic nejde, ve skutečnosti netušíme, jak budou tato data využívána v budoucnu a kdo se k nim dostane. Čínská vláda k nim bude mít přístup zcela určitě. Mohou být také prodávány třetím stranám apod.
V tomto ohledu je na místě opravdu velká opatrnost a je třeba si položit otázku, zda za tato rizika třeba zbytečné těžítko za 15 korun skutečně stojí.
Závěr
Závěr je tedy zřejmý: Temu je rychle expandující online tržiště, kde skutečně nakoupíte ohromné množství produktů velmi levně, někdy dokonce i zdarma. Cenou za to ale bude často otřesná kvalita, nepoužitelnost, problémy s dodávkami, obtížný až nemožný kontakt s prodejci či dokonce reklamace, riziko nedodržování standardů zdravotní nezávadnosti a v neposlední řadě také instalace mobilní aplikace, kterou mnozí odborníci označují za potenciálně velmi nebezpečnou. Rozhodnout se musí každý sám.
Zdroje
1) The Truth About Temu, the Most Downloaded New App in America
2) Is China's Temu a data security threat for shoppers?
3) What is Temu?
4) Apple suppliers linked to Uyghur forced labor in new report
5) Temu shop v Česku: extrémně výhodné nakupování má i svá rizika