Hlavní obsah
Názory a úvahy

Nakupování na TEMU je noční můra

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Andrea Piacquadio (Pexels)

Po příchodu zboží si snadno řeknete, že takhle už opravdu ne.

Levné nakupování je zaklínadlo, které funguje na zákazníky po celém světě. I proto se čínská internetová tržiště jako Wish nebo AliExpress těší takové popularitě. Nyní k nim přibyl další člen party, TEMU. Co od něj čekat?

Článek

Pokud se pohybujete na internetu často, nemohli jste minout reklamy na nové online tržiště jménem TEMU. Marketingová kampaň, kterou v posledních dnech a týdnech vede, je skutečně masivní. Skoro by se dalo říct, že před ní není úniku. Na první pohled vypadá rozhodně lákavě: neuvěřitelně široká nabídka zboží, extrémně nízké ceny nebo možnost získat určité produkty dokonce zdarma. Staré známé pořekadlo dvakrát měř, jednou řež, ale platí i při nakupování. A na internetu obzvlášť. Podívejme se proto na tuto novinku trochu podrobněji.

Co je TEMU

Pod jménem TEMU se skrývá internetové tržiště, tedy platforma, skrze kterou nabízí nespočet prodejců své zboží. V tuto chvíli je třeba si uvědomit, že online tržiště není to samé, co e-shop. Samotná společnost TEMU nic neprodává, ale pouze poskytuje třetím stranám svoji infrastrukturu, aby jejím prostřednictvím nabízely zákazníkům své produkty. Na tom není samozřejmě nic špatného a z velké části takto funguje i například Amazon. Pochopení rozdílu mezi e-shopem a online tržištěm je však důležité z hlediska toho, jak nákup probíhá.

Ještě, než se podíváme na to nejdůležitější, a sice na vlastní nakupování a zkušenosti zákazníků, stručně zmíníme i majetkovou strukturu společnosti. Podle adresy sídlí firma v Irsku, jedná se však o čínskou společnost. Opět to samo o sobě neznamená nic špatného, zvláště když je společnost majetkově spřízněná s firmou Pinduoduo, což je firma s téměř miliardou zákazníků a obratem, který se počítá ve stovkách miliard dolarů. TEMU má své filiálky v Evropě i v severní Americe. Svá úskalí to ale má, jak uvidíme později.

Nakupování na TEMU

Podlehnete-li pokušení a na stránky TEMU se podíváte, zjistíte, že se jedná o relativně profesionálně zpracovaný web či aplikaci pro telefony s operačními systémy Android a iOS. TEMU je kompletně v češtině a na zákazníka se z něj valí neskutečné množství nabídek na zboží všeho druhu. Najdete zde oblečení, boty, hračky, elektroniku, nářadí, hudební nástroje či sportovní náčiní a mnoho a mnoho dalšího. Jednotlivé produkty jsou velmi dobře nafoceny, popsány, nechybí jejich recenze s hodnocením i informace o datu doručení.

Tím, co každého na první pohled zaujme jsou nepochybně velmi nízké ceny. Na webu se to hemží informacemi o slevách třeba i devadesát procent a nabídkami zboží za korunové částky. Kdo by nechtěl profesionální mikrofon za pouhou stokorunu, bezdrátová sluchátka za 80 korun, nebo třeba elegantní dámské šaty za 140 korun. Slogan TEMU zní „nakupujte jako miliardář“ a mohlo by se zdát, že je to tady skutečně možné. Postup objednání zboží je klasický, platí se kartou a podle typu zboží je doručení přímo na adresu, nebo do boxů, či na pobočky Zásilkovny.

Až doposud by se mohlo zdát, že k nám dorazil opravdu dokonalý internetový produkt, který změní online nakupování na celém světě. To druhé sice není tak úplně vyloučené, neboť zázemí společnosti je skutečně velice robustní a není bez zajímavosti, že např. v USA byla aplikace TEMU po dlouhou dobu tou vůbec nejstahovanější, ale jak uvidíme dále, není všechno zlato, co se třpytí.

Hromadící se problémy

V západním světě, tj. v Severní Americe a v Evropě, již TEMU funguje dostatečně dlouho na to, aby bylo jasné, že k dokonalosti má opravdu daleko. Začněme u obchodních podmínek, ty jsou hodně zmatené a dá skutečně hodně práce se proklikat k tomu podstatnému. Tím nejdůležitějším je, že TEMU nenese žádnou odpovědnost za to, v jakém stavu vám prodejce objednané a zaplacené zboží odešle a zda vůbec.

Online tržiště sice skutečně fungují tak, že zákazníkovi dodává zboží přímo prodejce, ale je obvyklou praxí, že platforma poskytuje v případě sporů zákazníkům i prodejcům alespoň nějakou podporu. U TEMU nikoliv a vzhledem k tomu, že většina prodejců jsou čínské firmy, se kterými je řešení sporů už z podstaty obtížné, mělo by se rozsvítit varovné světlo.

Podíváme-li se na zkušenosti zákazníků, zjistíme také, že je poměrně běžné, že zásilka nedorazí, nebo dorazí s výrazným zpožděním, že přijde úplně jiné zboží apod. Prodejci potom v mnoha případech vůbec nereagují. Ojedinělé nejsou ani případy, kdy nepřijde ani potvrzovací e-mail, natož objednaný produkt. Nestává se to samozřejmě vždy, řada prodejců je určitě poctivých, hodně z nich ale nikoliv. A pokud narazíte právě na ně, máte velmi omezené možnosti, jak se domoci svých práv. Je to důležité, neboť počet takových případů je v případě nákupů na platformě TEMU opravdu vysoký.

Diskutabilní kvalita zboží

Samostatnou kapitolou je kvalita jednotlivých produktů. Jedna věc jsou profesionální fotky, druhá potom reálná kvalita. Podle zákazníků je většina zboží na úrovni produktů z tržnic, často je zboží rozbité a vlastně naprosto odpovídá svojí kvalitou extrémně nízkým cenám. Ve většině případů se zkrátka nejedná o zboží, které by vám mělo doma sloužit, nebo kterým byste chtěli obdarovat své blízké či přátelé. Až příliš často jde o skutečný odpad, který opravdu nepotřebujete.

S tím souvisí i další problematický prvek, který se však netýká jen TEMU, ale obecně všech čínských tržišť nabízejících extrémně levné zboží. Proč kupovat prakticky nepoužitelný šunt, který navíc musí cestovat přes půl planety? V tomto případě jde o velice neekologickou volbu a úplně zbytečné zatěžování životního prostředí.

Zboží také pochází často z čínských a jihoasijských dílen, kde nejsou dodržovány žádné právní, společenské ani bezpečnostní normy a mnoho produktů je nepochybně vyrobeno s využitím dětské či otrocké práce. S tím mají koneckonců problém i velké západní firmy vyrábějící v Číně. Například v továrnách vyrábějících pro Apple či Nike bylo prokázáno, že v nich proti své vůli pracovaly stovky lidí pocházejících z tzv. ujgurské menšiny, na které Čína provádí prakticky kulturní genocidu. Apple z tohoto důvodu v inkriminované továrně zastavil provoz, není ale pochyb o tom, že podobné továrny fungují v Číně ve velkém.

Obchodní model TEMU jako dokonalá droga

I přes všechna uvedená negativa nakupuje na TEMU ohromné množství lidí. Obchodní model je totiž založený na vytváření závislosti na nakupování. TEMU zákazníkům de facto dotuje nákupy, jednak proto, aby si co nejrychleji vybudoval zákaznickou základnu, ale také proto, aby v lidech vyvolal potřebu vracet se pro další a další výhodné produkty. Tuto potřebu přitom neudusí ani nekvalitní zboží z předchozích objednávek. Mnoho lidí bude nakupování pojímat jako určitou formu hry a hledání perly v míse hrachu.

Závěrem

Jak tedy vnímat online tržiště TEMU? Jedná se skutečně o obrovský nákupní prostor s nepřeberným množstvím zboží, často za skutečně nízké ceny. Počítejte ale s tím, že se bude ve většině případů jednat o zboží velmi nekvalitní. Vzhledem k tomu, že obchodní vztah se děje na úrovni vás a prodejce, není vyloučené, že se v případě jakéhokoliv problému nebudete moci dovolat nápravy. TEMU vám v tom nepomůže.

Dosavadní zkušenosti zákazníků navíc mluví o tom, že problémy jsou velice časté. Velmi diskutabilní je z etického hlediska samotné nakupování nekvalitního levného zboží z Číny: využívání otrocké práce a silně neekologická doprava často téměř bezcenného zboží. Vzhledem k historii, jakou nejrůznější čínské aplikace mají, je také otázkou, zda chcete právě jim svěřovat své osobní údaje a přístup k funkcím telefonu. Nákup na TEMU si proto dobře rozmyslete.

Zdroje

1) Apple suppliers linked to Uyghur forced labor in new report

2) The Truth About Temu, the Most Downloaded New App in America

3) Temu shop v Česku: extrémně výhodné nakupování má i svá rizika

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz