Hlavní obsah
Nakupování

Pozor na podvodné e-shopy, zboží vám nemusí dorazit ani do příštích Vánoc

Foto: Brooke Cagle (Unsplash)

Při nakupování můžete mít radost z dobré nabídky, po čase ale zboží nedorazí a vy se dozvíte, že jste obětí sofistikovaného podvodu.

V období nákupní horečky před Vánoci chceme své blízké potěšit krásným dárkem a zároveň bychom rádi dárky pořídili za co možná nejlepší ceny. Řada e-shopů nás naláká na líbivé fotografie zboží a směšně nízké ceny. Skrývá se za nimi ale podvod.

Článek

Co je to dropshipping?

Pro potřeby tohoto článku bychom si měli ujasnit jeden důležitý pojem, a to je dropshipping. Jedná se o spolupráci mezi dvěma e-shopy, přičemž jeden z nich má svůj sklad plný zboží a druhý ho nemá vůbec. Ten obchod, který ho nemá, přeprodává zboží z původního e-shopu, na který pak padá veškerá zodpovědnost spojená s vyexpendováním zboží.

Většina podvodníků přeprodává zboží z Číny ze známých portálů jako je Wish, Ebay či Aliexpress. Podstatným rozdílem je však cena zboží. Z velmi malé částky v řádech desetikorun se částka transformuje do řádek stokorun. V souvislosti se změnou legislativy Evropské unie podléhají také některé balíčky ze zahraničí celnímu řízení, které je spojeno s poplatkem 110–150 Kč.

Obchody překupníků se označují jako nákupní galerie. Jejich stránky povětšinou vypadají jako přes kopírák. Krásné fotky zboží za velmi malé ceny, u každé položky nápis, že je skladem a expedována bude do 24 hodin. Nechybí nápis doprava a vrácení zboží zdarma, některé weby také inzerují dárek k nákupu zdarma. Nechybí ani neexistující pětihvězdičkové recenze od spokojených zákazníků. Prodejci zachází až tak daleko, že si na stránky dávají různá falešná ocenění jako e-shop roku atd. Jejich zákaznická podpora se také pyšní tím, že je k dispozici 24/7. Platba musí proběhnout dopředu. Dobírku žádný z těchto obchodů nenabízí.

Cílem všech těchto laciných triků je vyvolat ve vás pocit, že se jedná o seriózní internetový obchod, kde můžete nakoupit skvělé zboží velmi levně a v případě nespokojenosti máte garantováno vrácení peněz. Zní to zkrátka až moc dobře na to, aby to byla pravda. Nekalé obchodní praktiky těchto e-shopů totiž neznají mezí.

Obchodní podmínky

Pokud si na těchto e-shopech rozklikneme obchodí podmínky, což bohužel většina kupujících nikdy neudělá, začíná to už opravdu být velmi podezřelé. Jako příklad uvedeme obchodní podmínky nákupní galerie Balando, u které nakupující nešetří kritikou. Nejprve zjistíme, že provozovatelem je firma SUNRISE IT AND SOFTWARE SOLUTIONS L.L.C-FZ, která sídlí až v Dubaji. Pro český trh spravuje e-shop firma EcomWire Factory s.r.o. sídlící v Praze na Starém městě v Rybné ulici. Pokud si najdeme tuto firmu v obchodním rejstříku, zjistíme, že byla založena poměrně nedávno, a to v roce 2021. Sídlo v Rybné ulici v Praze navíc používá hned několik podvodných nákupních galerií. Na adrese není nikdo nikdy k zastižení. Zkoušel to například i štáb pořadu Černé ovce.

Dále se v obchodních podmínkách dočteme, že server je pouze zprostředkovatelem a dodavatelé sídlí mimo Evropskou unii. Též velkým varovným signálem je fakt, že přímo v obchodních podmínkách se píše, že kontakt probíhá pouze na emailové adrese info@balando.cz. Objednávka se mimochodem také nedá zrušit. Platba je vyžadována dopředu, a to buď platební kartou, či převodem. Dobírka není možná. Provozovatel si vyhrazuje právo na odeslání objednávky až po 25 dnech. Paradoxem jsou také reklamace. Zavazuje se řešit reklamace, ale za kvalitu zboží neodpovídá. Pokud chceme zboží reklamovat, musíme do 5 dnů od převzetí zboží vyplnit pofiderní reklamační formulář. Samozřejmě naprostá většina reklamací není nikdy schválena.

Pojďme se také podívat na dodací podmínky. Zde se píše, že doba dodání je mezi 5 až 30 pracovními dny a 95 % zákazníků zboží obdrží do 14 dní. Buď neumíme procenta, nebo z nás dělá provozovatel hlupáky. Ano, B je správně. Už jen dle těch tisíce nespokojených recenzí je jasné, že 95 % nakupujících své zboží opravdu neviděli do 14 dní, někteří ho pak neviděli vůbec. Dále se zde píše, že většinu zásilek dodá Česká pošta a v případě těch větších DPD nebo DHL. Celní poplatek za Vás prý vyřídí e-shop.

Tím nejzajímavějším bodem je bezesporu tento „Prodejce si vyhrazuje právo v ojedinělých případech u maximálně 0.3 % objednávek (jako je například akutní a neočekávaný problém s logistikou, svátek v Asii, ukončení provozu továrny, která zboží vyráběla a dalších velmi ojedinělých situacích) prodloužit dodací lhůtu až na 180 dní. Toto je nejdelší možná lhůta ze zákona na dodání zboží. Avšak i v maximálně 0.3 % případů, kdy je dodací lhůta prodejcem prodloužena, však dodací lhůta doposud nikdy nepřesáhla 3 měsíce. Prodejce však zvolil možnost uvedení této nejdelší možné dodací lhůty pro jistotu do obchodních podmínek, neboť v případě neočekávaného problému v souvislosti s hledáním nové továrny na výrobu objednaného výrobku, zadání výrobku do výroby či jiné podobné okolnosti, je nutné, aby měl dostatečný prostor situaci napravit a zásilku odeslat.“  Troufám si říci, že kdyby si tento bod před nákupem přečetl povinně každý nakupující, od objednávky by velmi rychle upustil. Proto je tento bod důmyslně skrytý a k dodacím podmínkám se musíme proklikat přes ty obchodní.

Zkušenosti s Bonky.cz

E-shop, který na českém internetu k dohledání již není, neboť ukončil provoz, a který byl hojně kritizován byl Bonky.cz. Typická nákupní galerie, která splňovala všechny výše uvedené znaky. Napálení zákazníci si založili na sociální síti Facebook také svou vlastní skupinu. Paní Selma například píše „Po 6,5 měsících 1 ks zboží dorazil, zbytek částky mi vrátili na účet. Nevěřila jsem, že mi peníze vrátí, ale stalo se.“  Paří tedy mezi ty šťastné, kteří obdrželi alespoň část peněz zpátky. Paní Petra píše: „Takže kromě toho, že čekám na balíček z BONKY, čekám také na balíček z JOOT.CZ. A jelikož při dotazu na dodání poslali stejnou automatickou odpověď, zkontrolovala jsem stránky. Takže Bonky a Joot patří pod jednu hlavičku sakra… To člověk už neví, kde může a kde nemůže objednat.“ Paní Hana také naráží na problematiku celního řízení u těchto balíčků: „Pošta avizuje balíček, musela jsem vyplnit formulář pro celní řízení a tím jsem vlastně viděla, odkud zboží je. Objednávat a platit dopředu už nebudu. Vlastně ani nevím, zda přijde a co přijde, obávám se, že lego figurky Star wars to za pouhých 1297 nebudou…“

O své další zkušenosti s podvodnými e-shopy se lidé podělili například i v diskuzním fóru na stránce Modrý koník. Uživatelka mimi1004 píše: „Bonky.cz - nedoporučuji, přeprodej z Ali, v únoru jsem si u nich objednala kadeřnické nůžky a dodnes nepřišly. Pozdě jsem si všimla, že ačkoli jsou „skladem“, doba dodání od výrobce je 40 dní. V mém případě ale už 3 měsíce čekám. Byly to jen 2 stovky, tak to nechávám být. Třeba se dočkám.“ Nebo uživatelka owe78 recenzuje přímo Balando: „Balando.cz je podvod objednal jsem si foťák pro dceru a hned když jsem objednal a zaplatil, tak mi přišlo, že mi to doručí za 5-40 dnů, přestože na webových stránkách měli napsáno, že to mají skladem. Já to stornoval během snad hodiny, napsali mi, že je to stornované, ať pošlu číslo účtu, teď po měsíci jsem se jich ptal. Nic mi nepošlou, že to jedině v případě, pokud dodavatel nepošle zboží. Z Aliexpressu si to taky umím objednat, příště si dám větší pozor … Za mě je balando banda a nikdy více.“

Na internetu je řada dalších stránek, kde si negativní recenze na řadu těchto podvodných e-shopů můžete přečíst. Pokud i Vy patříte mezi podvedené, neváhejte přidat i tu svou.

Možnosti řešení    

Pokud jste ihned po nákupu zjistili, že jste spadli do pasti nákupní galerie, máte možnost požádat svou banku o tzv. chargeback. Jedná se o reklamaci platby, kdy banka kontaktuje přímo banku obchodníka a vymáhá částku zpět. Tuto možnost nabízí každá banka, netýká se však bankovních převodů z účtu na účet.  Chargeback se vztahuje pouze k platbám kartou online a k výběrům z bankomatu. Zažádat o chargeback jde do 13 měsíců od provedení platby. Postačí Vaše návštěva na pobočce Vaší banky nebo infolinka banky. Pokud banka obchodníka rozhodne o tom, že nejste v právu, chargeback vám schválen nebude.

Můžeme se také obrátit na Českou obchodní inspekci, ale bohužel je v otázce řešení těchto sporů poměrně krátká. Může e-shopu uložit pokutu, jinak nám jen dá radu, abychom podali žalobu k soudu. Sami si můžeme odpovědět na otázku, zda nám poplatky a administrativa spojená se soudním řízením stojí za ten stres a námahu. Velmi důležitá je následující věta přímo ze stránek ČOI „Je třeba brát v úvahu, že internet poskytuje značnou míru anonymity a je svou povahou mezinárodní. Pokud je obchod provozován ze zahraničí nebo je jeho provozovatel neznámý, může být postih případných porušení české legislativy na ochranu spotřebitele obtížný nebo nemusí být možný vůbec.“

Seznam podvodných e-shopů od ČOI

Na stránkách České obchodní inspekce (www.coi.cz/pro-spotrebitele/rizikove-e-shopy/) můžeme najít podrobný seznam všech těchto rizikových e-shopů. Bohužel jich každým rokem přibývá více a více a boj s nimi je tak trochu bojem s větrnými mlýny.          

Závěr

Doufáme, že tento článek zachrání všechny potencionální nákupčí na těchto nákupních galeriích a zvýší povědomí o nich. Představili jsme si i určité způsoby řešení a vypíchli hned několik věcí, na které si dát pozor. Tou nejcennější radou je vždy před každým internetovým nákupem důkladně projet internetové recenze (například na serverech heureka.cz nebo zbozi.cz) a prostudovat obchodní podmínky e-shopu. Dobrým znamením je, když e-shop nabízí dobírku, kromě toho, že je to znak serióznosti, také nedáváte do přijetí zboží peníze z ruky. A co vy, už jste se při vánočním nakupování spálili?

Zdroje

1)    Rizikové e-shopy

2)    Rizikové internetové obchody

3)    Dropshipping

4)    Balando dodací podmínky

5)    Balando obchodní podmínky

6)    Obchodní rejstřík

7)    CO JE NÁKUPNÍ GALERIE A NA CO SI DÁT POZOR PŘED NÁKUPEM NA NEZNÁMÉM E-SHOPU?

8)    Chargeback

9)    FB skupina Bonky

10) Modrý koník

11) Černé ovce

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz