Článek
Označení influencer pochází z anglického termínu „influence“ neboli vliv. České pojmenování by tedy mohlo znít „ovlivňovač“, nicméně tento ekvivalent se nepoužívá a je zvykem ponechávat původní anglický název. Koho a proč influencer ovlivňuje?
Jde o osobu, která je známa ve virtuálním prostoru, nejčastěji na sociálních sítích nebo jiných sociálních mediích a svým obsahem ovlivňuje postoje, názory anebo chování významného množství lidí (svých sledujících). Prostředkem k tomu mohou být videa, fotografie, blogy či jiný typ sdíleného obsahu.
Dnes už se influenceři stali samozřejmou součástí marketingového mixu. Tvůrce on-line obsahu si platí významné světové značky, spolupracují s nimi i renomované marketingové agentury a využívá je dokonce už i stát.
Jak se stát influencerem
Ti nejlepší influenceři si mohou přijít na miliony dolarů ročně. Své sledující počítají ve stovkách tisících až milionech. Ani v Česku si influenceři nevedou marně, pokud uvážíme jednak velikost tuzemského trhu, ale i to, že celá tato disciplína je zde stále ještě poměrně „v plenkách“. Podle magazínu Hrot si ti nejlepší přijdou i na miliony korun měsíčně.
Jde tak o obor, který jednoznačně má potenciál. Řada lidí proto uvažuje o tom, že se na tuto profesní dráhu vydá. To přitom není úplně jednoduché. Měli byste si v první řadě být schopni vybrat segment, který vás zajímá. Pokud se vám vyloženě nepodaří najít pověstnou díru na trhu, musíte alespoň umět přinést neotřelé zpracování už známého tématu.
Influencer by tak neměl postrádat kreativitu. Stejně tak musí být takový jedinec sám sobě zručným marketérem, který dokáže přiklonit algoritmy nejrůznějších platforem na svou stranu. Musí se zkrátka umět „prodat“. A také si domluvit relevantní značky ke spolupráci, protože právě ty budou tvořit tu nejdůležitější část jeho příjmů.
Aby ale vzájemná spolupráce fungovala, musí být současně influencer důvěryhodný pro cílové publikum. Navazuje s ním kontakt a stává se jakýmsi prostředníkem mezi ním a značkou, kterou propaguje. Základem je tedy upřímnost a transparentnost.
Jak se žije úspěšným českým influencerům
I v Česku už máme osobnosti, kterým se na tomto poli podařilo uspět. Kdo to je a čím se nejlepší tuzemští influenceři vlastně zaobírají?
Pokud nebudeme zohledňovat platformu, ale pouze mediální známost, k nejúspěšnějším jménům patří:
- Karel „Kovy“ Kovář
- Martin „Mikýř“ Mikyska
- Leoš Mareš
- Anna Šulcová
- Nikol Leitgeb (Štíbrová)
Karel „Kovy“ Kovář
Kovy působí především na Youtube, v lednu 2025 měl na této platformě více než 993 tisíc odběratelů. Popularitu mu přinesly parodie populárních seriálů, internetových memů nebo skladeb. Dnes se zaměřuje primárně na důležitá společenská témata. Snaží se je podávat přístupnou formou vhodnou pro mladé publikum a také do svých videi promítá humor.
Martin „Mikýř“ Mikyska
Mikýř je autorem pořadu Mikýřova úžasná pouť internetem, který má na Youtube 382 tisíc odběratelů. Pořad se z původních satirických komentářů o dění na českém internetu transformoval do „tepání“ nejrůznějších nešvarů. Zřejmě nejúspěšnější jsou osvětové díly zaměřené na odhalování různých nejen internetových podvodníků. To vše v originálním grafickém kabátě se záměrně stylizovanou kýčovitostí a břitkým humorem.
Leoš Mareš
Leoš Mareš na Instagramu nasbíral dokonce 1,2 milionu sledujících. Začínal jako zpěvák a showman v kožichu. Pro svůj vtip a pohotovost se však vypracoval mezi uznávané české moderátory. Ukázal se být velmi schopným producentem i marketérem, což potvrdil také na sociálních sítích. Dlouhodobě propaguje různé značky, jako je například Zalando nebo Xiaomi.
Anna Šulcová
Anna Šulcová se prezentuje jako herečka, blogerka, influencerka a youtuberka. Působí tedy jednak na zmíněné platformě Youtube, kde má počátkem roku 2025 přibližně 439 tisíc sledujících. Zabývá se zde převážně lifestylem, cvičením a péčí o sebe a své zdraví. Úspěšnější je ale na Instagramu, kde ji sleduje 940 tisíc lidí a na TikToku má kolem 887 tisíc sledujících.
Nikol Leitgeb (Štíbrová)
Nikol Leitgeb je označována jako influencerka, herečka, zpěvačka a filantropka. Na sociálních sítích bavila hlavně svérázným humorem v doprovodu svých kamarádek Martiny Pártlové a Veroniky Arichtevy. Trio 3v1 dokázalo potenciál zúročit také společným moderováním, besedami a prodejem merche. Nakonec se ale rozpadlo a Nikol Leitgeb dnes působí na sítích pouze pod svým jménem.
Zdroje