Článek
Randění v moderní společnosti se výrazně liší od toho, jakým způsobem se lidé seznamovali v minulosti. Velký podíl na tom mají informační technologie a sociální sítě, které jednak zkracují vzdálenosti mezi lidmi a umožňují snadnější seznamování či sbližování online, jednak mnohem více diverzifikují společnost a přináší nové pohledy na vnímání partnera. Lidé hledající ideální protějšek se tak mohou o potenciálních partnerech dozvědět více z jejich prezentace na sociálních sítích ještě předtím, než se s nimi setkají. Také proto se řada lidí stylizuje do rolí, které jsou společensky přijímány jako nejatraktivnější, přestože u ideálního partnera pro život jsou často hledány zcela jiné kvality.
Prototyp atraktivního a ideálního muže
Představy o tom, jak by měl ideální muž současné moderní společnosti vypadat či se chovat se of toho, co ženy od mužů očekávají poměrně dost liší. Tento nesoulad je dán základním rozporem mezi tím, co je důležité pro získání pozornosti a svedení ženy jako příslušnice opačného pohlaví, a tím, čím by měl muž disponovat, aby byl schopen se postarat o ženu a případné potomstvo dlouhodobě. S tímto rozporem bylo možné se setkat i v minulosti, v dnešní době je však zvýrazněn právě velkou dostupnosti online obsahu, který má tendence každý fenomén jednoznačně nálepkovat.
Prototyp atraktivního muže je tedy (obdobně jako tomu bylo v minulosti) orientován především na vlastnosti, které jsou vidět na první pohled nebo jsou prezentovány v prvních okamžicích během seznamování. Také proto všichni muži touží mít určité charisma, které bude pro ženy neodolatelné (současný slang jej označuje jako „rizz“) a zařadit se do správné kategorie osobnosti spojené s větší pravděpodobností nalezení vhodného protějšku.
Kategorie osobností mužů dle současného mínění
Členění osobností mužů (ale i žen) podle vlastností do kategorií označených řeckými písmeny se objevilo již v 60. letech minulého století ve spojení s pozorováním různých živočišných druhů a jejich chování ve společenství. Terminologie vyplývající z těchto pozorování byla založená především na chování vlků ve smečce, kdy se hlavní samec (vůdce) označoval jako alfa, pod ním na společenském žebříčku byly bety atd. Úroveň, na které se samec podle tohoto konceptu nachází, určuje jeho přístup k samicím i ke kořisti. Koncept byl v mnoha ohledech napasován také na lidskou společnost a používá se jako ustálené schéma, které se ovšem s vývojem společnosti stále zdokonaluje.
V současné době se koncept alfa samce v moderní společnosti přetvořil na koncept šesti osobností se specifickými vlastnostmi a schopnostmi – jedná se o muže na úrovni alfa, beta, gama, omega, delta a sigma. Zatímco v minulosti byli ženami preferováni muže s charakteristikou alfa – tedy vůdcovské typy s vysokým sebevědomím a autoritativním chováním, v dnešní době se do popředí dostává prototyp označovaný jako sigma, který má tak trochu něco od každého z těch ostatních – dokáží tedy být komunikativní, citliví, cílevědomí, nekonfliktní a s velkým sebevědomím. Ve skutečnosti však toto nejsou ty základní vlastnosti, které ženy u životního partnera hledají.
Co očekávají ženy od životního partnera
Muži, které lze zařadit do kategorie alfa nebo sigma, jsou sice pro ženy přitažliví a mají u nich úspěch, často se však jedná o vztahy krátkodobé. Pro dlouhodobý vztah si ženy vybírají partnery, kteří jim mohou nabídnout zázemí a stabilitu, ale také rovnocenné postavení. Takového zacházení se samozřejmě mohou dočkat i od alfa nebo sigma mužů, musí se však jednat o muže s určitou životní zkušeností, kteří nelpí na vlastní dokonalosti a jsou ochotni ke kompromisu.
Ženy od svých životních partnerů očekávají především porozumění a hluboký intimní vztah, štědrost a smysl pro humor, upřímnost a inteligentní přístup k životu. Nechtějí být lovnou zvěří, které se musí neustále nadbíhat, chtějí klid a pohodu ve společné domácnosti, kde si mohou vydechnout od náročného pracovního a společenského života. A také hledají partnera, se kterým se mohou co nejvíce podělit o výchovu dětí, takového, který bude pro děti tím správným vzorem.
Závěr
Představy o partnerovi se u žen mnohdy liší s ohledem na to, jaký typ vztahu právě hledají. Pokud je jejich cílem spíše krátkodobý vztah, vybírají si partnery přitažlivé pro okolí, kteří se řadí od kategorie alfa či sigma. Pro dlouhodobý vztah nebo jako životního partnera si však standardně volí muže spíše citlivé, se smyslem pro humor a realistickým přístupem k životu, kteří budou schopni poskytnout jim komplexní stabilitu a podporu.
Zdroje:
1. Šest typů osobnosti: Jste alfa, beta, gama, omega, delta nebo sigma?
2. The qualities that women look for in a man
3. What Women Want in a Man (According to Science)
4. The Truth About Alpha, Beta and Sigma Personalities