Článek
Začíná se mluvit o tom, že pořad Výměna manželek dětem, které se ho nedobrovolně účastní, škodí. Stačí si jen vzpomenout na některé díly, kde děti ve střídavé péči přítomné vůbec nebyly, protože si to druhý rodič nepřál. Není divu. Já bych také nechtěla, aby moje dítě bylo svědkem hádek, urážek nebo chování, které doma zkrátka netoleruji. A je dobře, že se o tom pořád mluví. Ale ještě něco v naší společnosti pořád stojí tak trochu „v pozadí“. Mama profily.
Sociální sítě a děti
Člověk těm maminkám ani nemůže mít za zlé, že se chtějí realizovat na sociálních sítích. Je to dost jednoduchý obsah. Jako matka na mateřské obvykle chcete vědět, jak to mají jiné matky. Chcete slyšet, že to „špatné období“ nemáte jen vy. Že je to normální. Že je normální občas plakat nad tím, jak je to mateřství těžké. A je normální se za pár minut dojímat, jaké jsou ty děti štěstí. Je normální, že vám chybí svobodný život. A jasně, prostě chceme slyšet, že to má někdo stejně.
Jenže součástí mama profilů jsou také malé děti. A občas způsobem, jaký by si rozhodně samy nevybraly. Vidíme je špinavé od prvních příkrmů. Vidíme plnou plenku, která nezvládla „nálož“ a je to rovnou na sprchu. Vidíme první slova, vidíme vypadané zuby. Dozvíme se o prdíkách, o probdělých nocích. Vidíme, jak se učí na nočník. Nejsou to jen další situace, které si zaslouží pozornost veřejnosti? Dítě se přece nemůže samo rozhodnout, jak bude na sociálních sítích vyobrazeno. A možná v dospělosti nebude rádo, že jeho první krůčky sledovala půlka republiky.
Dejte někdo těm matkám limity
Nebudu se pouštět do spekulací, na kolik mohou být fotografie dětí na internetu v budoucnu zneužité umělou inteligencí. Protože tomu nerozumím a takové úvahy mi nepřísluší, ačkoliv se to teď hodně řeší. Jde mi o situace, kdy to dítě na sociálních sítích vidím nahé. Ano, je to nahota, také nás tak rodiče fotili. Ale opravdu nás při tom vidělo dalších půl milionu lidí? Opravdu si z nás rodiče dělali veřejně legraci, že se nám něco nepovedlo? Natáčeli nás u prvního tanečku, nebo jsme se stali modelem na novou řadu plenek?
Je to jednoduchý obsah, firmy platí. Jako matka jste totiž velmi jednoduchý cíl. Když probdíte už třetí noc a někdo vám řekne, že tenhle přípravek funguje na zoubky jako zázrak, je velká pravděpodobnost, že ho koupíte. Když někdo řekne, že tyto plenky jsou nejlepší, asi je koupíte. Mlíčko, po kterém bříško nebolí. Příkrmy plné bio zeleniny a vitamínů. Chcete všechno - s vidinou toho, že konečně dopřejete svému dítěti to nejlepší. Ale jak jinak dělat reklamu bez dětí? Na dětské věci?
Jasně, že i firmy, které prodávají dětské zboží, si zaslouží svůj prostor pro reklamu. A vždy bude matka, která své dítě nabídne - nebo ho použije v rámci svých sociálních sítí. Ale je to vlastně správně? Kde je ten limit, který bychom měli dodržovat? Jak v době, kdy je doba tak rychlá - a tak online - zabránit tomu, abychom svoje dítě nezneužívali pro výdělek? A neměl by být v takovém případě zákon, který všechny peníze získané z reklamy přisoudí dětem?
Mají děti influencerek soukromí?
Možná je řešení složitější. Nebo jednodušší, kdo ví. Ale rozhodně jsou mama profily další oblast, kam by měla směřovat pozornost zákonodárců a veřejných činitelů. Těm, kteří se teď věnují tomu, aby Výměna manželek dětem neubližovala. Podle Seznam Zpráv tvůrci říkají, že se doba změnila a ta změna i ve fungování realizačního týmu je nutná. Doba se změnila i na internetu. A možná je třeba pochopit, že se něco musí dělat jinak všude. Jinak svým dětem připravíme vstup do života, který by si možná nevybrali.
Už teď mě děsí, že některé děti influencerek, které „znám“ od narození, vidím dospívat - a pamatuju si, jaké všechny neduhy je potkaly v dětství. Nepamatuju si to cíleně, nedělám si poznámky. Ale do hlavy se mi to nahrálo. Z těch lidí budou jednou dospělí. Ale jaké budou mít soukromí?
Zdroj: Seznam Zprávy