Hlavní obsah

Navracení přeplatků.

Foto: jeffrylebowski

Smát se, či plakat.

Otázka pro přemýšlivé zákazníky: přeplatek na zálohových platbách (dluh dodavatele vůči spotřebiteli) se snížením těchto záloh - za A/ zvýší, za B/ sníží anebo za C/ zůstane beze změny a tedy trvá až do doby jeho plného uhrazení dodavatelem?

Článek

č. Zákazníka 111 222 3456
č.t. 007 007 007

 
Věc: žádost o vrácení přeplatku zálohových plateb

Dobrý den, drahý a nejdražší dodavateli,

žádám vás písemně o navrácení všech přeplatků, vzniklých na mém účtu zálohových plateb s tímto mým vysvětlením či zdůvodněním:

Vaše vysvětlení a zavedená praxe je ta, že přeplatek na zálohách „započítáte“ do záloh budoucích a adekvátně je snížíte, tzn. zdánlivě daný přeplatek odečítáte od výše vámi stanovených měsíčních záloh zákazníkovi pro budoucí období.
Tím ale, dle mého názoru, nedojde k vyrovnání vašeho závazku vůči zákazníkovi, tj. skutečné a fyzické navrácení onoho přeplatku, ale pouze a jen k účetnímu snížení celkového objemu měsíčních záloh, ve kterém v konečném důsledku při závěrečném zúčtování ony odečtené částky chybí – ty jsou na konci při potenciálním dluhu aleopět účtovány na vrub zákazníka, tedy toho, kdo by měl danou sumu přeplatku získat, nikoliv ji na konci účetního období dorovnávat, tedy opět doplácet – tzn. rozdíl mezi konečnou cenou, účtovanou za odebranou energii a platby souvisejícími a celkovým objemem inkasovaných měsíčních záloh, tak jak uvádíte ve svých účetních dokladech.

Tím, podle mě, za 1., vznikne potenciální dluh, nedostatečné zálohování, a za druhé nedojde ani k vyrovnání, tedy uhrazení tohoto „přeplatku“ - částky, kterou dlužíte.

Pokud byste opravdu chtěli výši přeplatku tímto způsobem účtovat a tedy opravdu a skutečně zákazníkovi vrátit, museli byste - kromě kroku A, tedy snížení záloh, učinit i nezbytný, doplňující krok B– tedy účetně vést i nadále, pro vaše potřeby, zálohy v plné výši. Čili to znamená, že vy onen přeplatek nemáte od vámi stanovené výše záloh odečítat – ale museli byste přeplatek připočítat!

Tím by reálně došlo k vyrovnání účetní bilance a tedy i vašeho dluhu, závazku vůči zákazníkovi.

V opačném případě dojde pouze ke snížení zálohových plateb a následně k nedostatku finančních prostředků, který se ovšem zákonitě na konci období dorovnává, opět ale pouze a jen na vrub zákazníka, bez vaší účasti jako dlužníka – to znamená, že k vyrovnání všeho závazku vůbec nedojde, čili – zákazník, a tedy v tomto našem případě já, od vás z daného závazku neobdrží ani haléř! A v následujícím účetním období, pokud dojde k obdobné situaci, tedy opět vzniku přeplatku, je vámi neuhrazený dluh z období minulého - již uzavřen jako vypořádaný – ačkoliv vypořádaný není a situace se opakuje: vy oznámíte spotřebiteli, že přeplatek „vyúčtujete“ rozdílem ve snížených zálohách, tedy odečítáte namísto přičítání– na konci období chybějící prostředky, proti plné výši zálohy, uhradí spotřebitel – a vy si váš dluh, závazek, převedete do kolonky „vyřízeno“.

Ačkoliv opak je pravdou – vyřízeno, tedy ani vámi uhrazeno, není nic!

S pozdravem, Lybuna Mládková Ivanovna, Praha, 2.10. 2024


P.S.
Na základě vámi zasílaného vyúčtování by se mělo jednat minimálně o tyto částky v udávaných obdobích:
1/4/ 2024 Přeplatek 9372,-
1/4/ 2023 Přeplatek 2739,-
1/4/ 2022 Přeplatek 3694,-

Za vstřícné a brzké vyřízení předem děkuji i za celou rodinu.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz