Článek
Představte si hypotetickou situaci. Všichni jezdíme v elektroautech, je to přirozenou součástí našeho vývoje. Spalovací motory jsme nikdy nezažili, vynález aut na baterii byl rychlejší, nabíjíme auta doma i na stanicích. Zapojování vozidel do elektrické sítě je pro nás normou, nic jiného jsme na tomto poli nepoznali. A najednou přijde člověk, který řekne:
Mám pro vás skvělou věc, spalovací motor.
To, že lidé od spalováků upouštějí už i dnes je jedna věc. (Samozřejmě zatím máme všichni takové auto, na které jsou peníze, což je naprosto pochopitelné. Jen pro zajímavost je třeba si uvědomit, že mnoho spalováků je dražších, než třeba Tesla, která patří mezi top nejbezpečnější auta na světě. A to jak co se týče ochrany lidí v kabině, tak ochrany chodců a dalších… ale to bychom odbíhali od tématu…)
Lidé se elektroaut bojí zbytečně
V české společnosti je ale stále většina lidí k nákupu elektromobilu skeptická. O jeho pořízení by měly zájem 4 % procenta lidí, v Číně je to naopak, přestože je často omílaná pro svou neochotu řešit ekologii by v ní po elektrovoze sáhlo 37 % lidí. Otázka ohledně toho, proč se v Česku aut s baterií bojíme, může být často zodpovězena několika důvody. Zaprvé zde máme rádi svoje staré pořádky a ve chvíli, kdy už celý moderní svět sahá k elektroautům a cyklostezkám, my teprve nakupujeme druhá a třetí auta do rodiny. Jednoduše k nám moderní vývoj přichází opožděně (nutno ale říct, že asi naší vinou, protože cestuje mnoho z nás a máme šanci vývoj ve světě omrknout.
Už ne tolik z nás si ale z cest přináší novátorství a dobré myšlenky, ale spíše fotky z dovolených na pláži - proti čemuž samozřejmě také nic nemám, jen je trochu škoda nevyužít toho cestování i ve svůj prospěch, inspiraci a posun v Česku). A zadruhé, Česko je nyní hlavním terčem ruské dezinformační války, velmi přehledně (a děsivě) o tom píše nová analýza webu Voxpot, který dokonce mluví o tom, že „Ruská kampaň v Česku je mnohem větší, než jste si mysleli“.
Rusko nás chce rozložit bez boje a namluvit nám, jak hloupí zde jsme.
Co to znamená pro elektromobilitu? Jednoduše to, že Rusko útočí na vše, co na Západě funguje. Chce nás rozložit zevnitř a snaží se nám namluvit, jak hloupí zde jsme a jak špatný pokrok si vybíráme. (Jistě, lepší je na druhé útočit, než přiznat svoji zaostalost a vybudovat u sebe alespoň silnice a chodníky, že…)
Zpět ale k hypotetické situaci, kdy žijeme ve světě elektroaut, a někdo najednou přijde s vynálezem spalovacího motoru. Se skvělým příspěvkem do debaty ohledně tohoto tématu přišel marketingový specialista, místopředseda Ogilvy & Mather, Rory Sutherland. Pokud bychom prý dnes všichni jezdili v elektroautech a nabíjeli je, a někdo by nově vynalezl spalovák, stal by se okamžitě terčem spravedlivého posměchu. Proč? Protože by to působilo jako x kroků ve vývoji nazpět…
Rory Sutherland breaks down why the whole discussion electric vs petrol is a bit strange. Discuss if he is correct here in the comments
Posted by Elbilslivet.se on Tuesday, July 29, 2025
Je spalovák jednodušší systém? Nikoli
Mechanik by tedy mohl začít vysvětlovat, že místo elektroauta bychom zkusili auto se spalovacím motorem. Spočívalo by to v tom, že do auta dáme nově velkou nádrž, ve které bude hořlavina. Ta bude potom cestovat do válců, ve kterých se vyvolá exploze. Tedy několik explozí. Pak bude potřeba „převodovka“, do které se zase dává olej, dále ještě bude nutností vzduchový filtr, vodní filtr a další věci. K tomu bude v autě pohyblivých asi 250 částic, zatímco v elektroautě jich je třeba 7.
Je spalovák tišší a čistší než elektroauto? Nikoli
My se pak můžeme ptát, aha, takže je to třeba tišší, nebo čistší, co se provozu týče? A mechanik by nám řekl, že to úplně ne. Naopak to bude při takzvaně šlápnutí na plyn prudukovat dost hlučnou dávku decibelů, kvůli kterým se lidem v blízkosti větších silnic bude hůře spát. K tomu to nové vozidlo bude i jaksi vypouštět nějaké nechutnosti zezadu auta, které budou zároveň i škodlivé pro lidi (i zvířata). Dlouhodobě pak tyto částice v těle člověka budou moci bohužel způsobovat astma a co hůř, rakovinu.
Nový spalovák? Ano, bohužel bude vypouštět zezadu z auta zplodiny, které nám otráví vzduch.
Výhoda? Rychlejší tankování
No, a jakou to má vlastně výhodu, zeptáme se asi. Automechanik řekne, že výhoda je taková, že se auto se spalovacím motorem bude dát opravdu velice rychle takzvaně natankovat, rychleji, než se nabije elektroauto. A my odpovíme - no super, a můžeme to natankovat i doma, jako jsme zvyklí nabíjet elektroauto? Automechanik odpoví - v žádném případě! To byste museli mít doma nádrže s palivem a to opravdu nikdo nechce, budete dojíždět na k tomu určená místa, která budou kolem silnic. A ti, kterým se nebude chtít na záchod, tak mohou najet třeba i 600km v kuse a nemusí vůbec tankovat. Ovšem takových lidí nakonec moc není…
Na tomto příkladě se ukazuje mnoho věcí. Zaprvé je to fakt, že lidé někdy sveřepě bojují za něco, co do budoucna vlastně vůbec nebude dávat smysl. Spalováky v této podobě prostě zaniknou a my si každý pro radost necháme jen nějaké ty Felicie jako veterány. A zadruhé, někteří se drží raději pevných spřežení ve chvíli, kdy už ostatní lidé nastupují do aut.
Jednoduše - zkusme do budoucna nebojovat jeden proti druhému, ale trochu si počkat na vývoj, který bude bezesporu vzrušující a pro nás nakonec výhodný.
Možná pak totiž budeme překvapeni, jak moc příjemně se nám s těmi elektroauty vlastně žije.
Zdroje:
https://www.voxpot.cz/ruska-kampan-v-cesku-je-mnohem-vetsi-nez-jste-si-mysleli/