Hlavní obsah
Zdraví

Chronické stěžování si ničemu nepomůže, vědci jasně říkají: „Přestaňte“

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Nebuď z toho Jelen / AI - Stable Difussion

Češi jsou národem věčných stěžovatelů. Rád bych se dnes pobavil o článku Arthura Brookse na téma ventilace problémů a myslím, že pro českou kotlinu vše platí dvojnásob.

Článek

„Není divu, že se můj pacient cítil vyčerpaný. Po víkendu stráveném se starým přítelem, který byl známý jako neúnavný stěžovatel, se jeho nálada přenesla na mého pacienta. Mrzutost ohledně toho, co vás trápí, se může zdát jako dobrý nápad, ale studie ukazují, že může způsobit více škody než užitku - jak reptajícímu, tak osobě, která je příjemcem reptání,“ zdůraznil Arthur Brooks pro časopis Atlantic.

Problémem všech těchto stesků je, že krátkodobě mohou působit terapeuticky, člověk si uleví. Ale dlouhodobě to obvykle přináší více škody než užitku. I když vám stěžování může přinést dočasnou úlevu, z dlouhodobého hlediska je pro vaše štěstí škodlivé. Polští vědci, kteří v roce 2009 měřili náladu lidí před a po stěžování si, shodně zjistili výrazné zhoršení psychického stavu zkoumaných jedinců. Jiná výzkumná skupina prokázala, že lidé, kteří sdílejí negativní emoce na sociálních sítích, což je dnes velmi rozšířený typ stěžování, zažívají nižší úroveň pohody a více depresivních stavů.

Jednoduše řečeno: „Sdílení neznamená vyléčení,“ co se týká postěžování si nad svými problémy. Čím více si stěžujeme, tím nešťastnější jsme my a lidé kolem nás. Už jen to, že slyšíme stesky druhého člověka, může negativně ovlivnit naši náladu a vyvolat negativní emoce. Efekt „nákazy stížnostmi“ se nedávno naplno projevil, když se Elmo ptal lidí na X, jak se jim daří.

Foto: Nebuď z toho Jelen / X.com / Screenshot

Účet X Elmo

Lidé se na Elma doslova vrhli. S výjimkou Chance the Rappera, který odpověděl: „Upřímně řečeno, jsem na tom teď opravdu dobře,“ se většina lidí neudržela. Příspěvek, který má přes dvacet tisíc komentářů doslova zaplavila vlna negativního myšlení. Když odečteme případné trolly, tak pod příspěvkem opravdu najdete zhmotněnou depresi:

„I was born with glass bones and paper skin. Every morning I break my legs, and every afternoon I break my arms. At night, I lie awake in agony until my heart attacks put me to sleep,“ - Mathew V. Liberto, platforma X

Vyjádření stížnosti může být v danou chvíli příjemné, ale výzkumy sociálních médií ukazují, že když lidé ve svých stížnostech vyjadřují hněv, znechucení a smutek, jejich negativita se šíří na ty, kteří jsou jejich ventilování vystaveni. Vypouštění páry se nejen dotyčnému vrátí zpět, ale ve skutečnosti může oheň ještě rozdmýchat. Profesor psychologie Jeffrey Lohr upozorňuje na odvrácenou stranu vysílání našich frustrací: „Ventilace hněvu je emocionální projev. Je to jako pšouk v uzavřeném prostoru. Zní to jako dobrý nápad, potřebujete to, ale ve výsledku je to tragédie.“

Výzkumy ukazují, že dívky, které o svých problémech obšírně hovoří s kamarádkami, jsou častěji úzkostné a depresivní. Hromadné diskuze nad problémy a vzájemné notování si vybírá emocionální daň a vede k pocitu bezmoci a beznaděje. Jak vysvětluje Lohr: „Problém s ventilací spočívá v tom, že jde o proces negativního posilování. Hněv a nepřátelství jsou specifické emoce a jejich vyjadřování plodí další hněv a nepřátelství. Lidé si neuvědomují, že kdyby hněv ústně neventilovali, tak by se rozptýlil a zmizel.“

Zde je 5 strategií, které vám pomohou stěžovat si strategičtěji

1. Počítejte do 10 a zpět

Vztek se rychleji rozptýlí, když se soustředíte na svůj dech.

2. Projděte se

Pobyt na čerstvém vzduchu pomáhá dát hněvu perspektivu.

3. Vybírejte si své bitvy

Stěžujte si jen tehdy, když to má smysl. Držte se faktů a jasně řekněte, co chcete. Ať už děláte cokoli, nedělejte ze stěžování svůj hlavní způsob vedení diskuzí s ostatními.

4. Dejte tomu jméno

Studie ukazují, že vyjádření pocitů slovy snižuje jejich dopad, ale to neznamená, že je musíte vyslovit nahlas. Psát si o nich do deníku, který nesdílíte, vám může pomoci lépe porozumět svým pocitům a cítit se lépe pod kontrolou.

5. Posuňte se dopředu

Ve stížnosti se snažte najít východisko, ne kritizovat problém. Vždy je lepší říct, co chci změnit než neustále poukazovat na příčinu.

Sečteno a podtrženo: Pokud si potřebujete stěžovat, orientujte se na řešení, ne na stížnosti jako takové.

Další zdroje:

https://www.theatlantic.com/ideas/archive/2024/02/complaining-grievance-stoicism-happiness/677521/

https://www.thecut.com/2014/08/i-went-7-days-without-complaining.html

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz