Hlavní obsah
Názory a úvahy

Předsevzetí na rok 2024 pro celý svět

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Melvin Degiorgio / Wikimedia Commons / CC BY-SA 4.0 DEED

Konec roku 2023 se kvapem blíží. V době psaní článku již města jako Sydney nebo Hong Kong oslavila Nový rok v podobě majestátních ohňostrojů. A já přemýšlím, co bychom si do nového roku jako lidstvo měli přát.

Článek

Předtím než napíšu, co bych si přál pro lidstvo já, zeptal jsem se na tuto otázku i umělé inteligence. Nutno dodat, že jsem se snažil vymyslet propracovaný vstupní prompt, který obsahoval i role-play. Většinou tak člověk dokáže z umělých inteligencí dostat mnohem kvalitnější odpovědi, než jen pokládat jednoduché otázky.

K mému údivu, zkoušel jsem asi zhruba 20 promptů, všechna novoroční předsevzetí byla bezduchá a plytká. Jakoby snad i ChatGPT tušil, jak marné je, přát si nějakou zásadní změnu, jen protože nám planeta Země udělala jednu otočku kolem Slunce.

Foto: Nebuď z toho Jelen / ChatGPT

Co nám do nového roku radí umělá inteligence

Skoro až z deníčku žáka sedmé třídy, nedokázala umělá inteligence vyplodit nic u čeho bych si řekl, „Hmm, to je vlastně pravda, dobrý point.“ Co se mi však nepozdává, je opakující se tématika eko-propagandy, která se v určitých, pozměněných případech objevuje několikrát.

Co by si přál Jelen

Přemýšlel jsem jak seřadit můj potenciální seznam přání pro lidstvo. Od nejutopičtějšího, po nejrealističtější? Od nejdražšího po nejlevnější? Nakonec jsem se rozhodl sepsat seznam podle od globálního až po lokální.

Milá Země, přes čtyři a půl miliardy let pluješ vesmírem, ale teprve pár set tisíc let naše rasa chodí po světě a já bych si pro nás do roku 2024 po Kristu přál následující:

  • Konec konfliktu na Ukrajině porážkou Ruska a stažení jeho vojsk z okupovaného území
  • Konec konfliktu v pásmu Gazy bilaterální dohodou mezi Izraelem a Palestinou
  • Abychom si chránili hodnoty, které tvoří naše kultury a národy
  • Abychom zároveň byli tolerantnější k věcem, které jsou nám cizí
  • Když Friedrich Nietzsche prohlásil smrt Boha, po 130 letech se nám, lidstvu, nepodařilo najít za něj náhradu. Industriální revoluce, motor, raketa, tranzistor, mikročip, umělá inteligence, zatím se nám nepovedlo Boha nahradit a já bych přál lidstvu, abychom Boha znovu nalezli
  • Abychom se naučili, že diskuze je to, že vás zajímá, co chce říct i druhá strana, a nečekáte jen, až dostanete slovo
  • Aby nafta stála zase 29,90kč za litr
  • Přestat nesmyslně kazit dopravní infrastrukturu ve prospěch cyklostezek, po kterých nikdo nejezdí
  • Aby David Pastrňák pořád střílel jako Jágr za mlada až do svých 40 let
  • Aby nám už konečně opravili tu kostkovici, která mi kazí tlumiče a ramena nápravy auta

Přeji všem čtenářům Seznamu krásný Nový rok.

Foto: Nebuď z toho Jelen / Fotka

Zdroje:

https://cs.wikipedia.org/wiki/Tak_pravil_Zarathustra

https://cs.wikipedia.org/wiki/St%C3%A1%C5%99%C3%AD_Zem%C4%9B

https://cs.wikipedia.org/wiki/%C4%8Clov%C4%9Bk_moudr%C3%BD

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz