Článek
V sobotu 10. 2. 2024 proběhla velmi symbolická a násilná lidská akce proti jedné z nejhmatatelnějších personifikací umělé inteligence, která je v současnosti k dispozici. V sobotu v San Franciscu dav lidí poničil a zapálil samořídící vozidlo společnosti Waymo. Dle zprávy hasičů ke vznícení došlo vhozením pyrotechniky dovnitř vozu.
Waymo, dceřiná společnost společnosti Alphabet, spolu s projektem samořízených aut společnosti Google, již nějakou dobu provozuje v San Franciscu (a na několika dalších trzích) jízdu v autě plně bez řidiče. „Robotaxi“ společnosti vás vyzvednou a vysadí ve vymezené oblasti ve městě podobně jako řidič Uberu - jen bez řidiče Uberu. Jak se však z toho incidentu zdá, veřejnost nese tuto technologii v nelibosti.
Pamatuju si incident společnosti Phantom AI, která se svou technologii PhantomDrive™ prezentovala samořiditelné auto v roce 2018. Technologický proof of concept však dopadl nešťastně, protože samořiditelné auto na dálnici narazilo v rychlosti do jiného auta. Ke cti společnosti, situaci se nesnažili ututlat a na video z incidentu se můžete podívat níže:
To se ovšem nedá říct o autech Cruise, dceřiné společnosti General Motors. Ti se snažili zakrýt, že jedno z jejích vozidel přejelo a táhlo chodce v ulicích San Francisca poté, co je nejprve srazilo auto řízené člověkem.
Bývalý novinář Darrell Etherington, který se problematikou autonomních aut zabýval a hovořil s vedoucími představiteli technologických společností, bezpečnostními regulátory, zainteresovanými sociálními organizacemi a dalšími, nedávno zveřejnil článek, který považuji za solidní shrnutí myšlenek na toto téma. Ve zkratce řečeno, samořiditelná auta jsou hudbou budoucnosti a v dohledné době je určitě neuvidíme v širším užití.
I přes to, že tato technologie je již nasazena a reálně je funkční, to, co se stalo v sobotu, dokazuje, že i když je technologie na úrovni, na které by měla být připravena pro rozsáhlé nasazení, její společenské přijetí je daleko, daleko pozadu. Ano, San Francisco je pravděpodobně karikaturním a přehnaným příkladem napětí, které panuje mezi zastánci urychlování technologií a umělé inteligence a těmi, kdo se pokroku brání a bojí se. Ale „technologie připravená k reálnému použití“ a „reálný svět, který je s jejím používáním srozuměn“, jsou dvě značně odlišné a často nesouvisející věci.
Autonomní řízení bylo v popředí zájmu o vývoj umělé inteligence již dlouho předtím, než se o AI začalo mluvit v souvislosti s ChatGPT a velkými jazykovými modely. Pro většinu lidí však není příliš velký rozdíl mezi roboty, kteří pracují u továrních linek, těmi, kteří vás vozí a vytlačují ekonomiku práce na zakázku, a těmi, kteří dokáží napsat kopii pro váš web nebo vygenerovat fotorealistickou grafiku: Všichni jsou potenciálně lepší než my.
Lidé v San Franciscu jsou očividně frustrováni z masivního rozšíření autonomních vozidel a incidenty, včetně sražení cyklisty, dokazují, že společnost je méně tolerantní k chybě, kterou udělá stroj, než k dopravním nehodám způsobených člověkem. Velká část motivace k nelibosti téměř jistě souvisí s frustrací z vlny společenských změn poháněných umělou inteligencí, kterou většina lidí cítí jako neschopnou pochopit nebo se jí dokonce začít přizpůsobovat.
Lidé nerozbíjejí své počítače a neplánují partyzánské útoky na datová centra, ale auto, za jehož volantem nikdo nesedí, je snadným a relativně zničitelným cílem. Autonomní vozidla a robotaxi bez řidiče jsou pro Českou republiku hudbou nedohledné budoucnosti, ale už teď z příkladů ze zahraničí můžeme vidět, že nasazení autonomních technologií do společnosti není jen otázkou technologie samotné, ale i veřejného mínění.





