Článek
Když jsem psal svůj první článek o méně známých písničkách Beatles, věděl jsem, že mé další kroky budou směřovat k Yoko Ono. Tato japonská avantgardní umělkyně způsobila rozpad prvního manželství Johna Lennona a ovlivnila jej do takové míry, že spoustu lidí začalo věřit, že měla prsty v rozpadu celého Beatles.
Team Yoko Ono
Nenechte se mýlit, nejsem nějakým jejím obdivovatelem a fanouškem. Její absolutně zlé oči z fotek z jejího mládí ve mně vyvolávají zhnusení, a to, jakým způsobem se na Johna nalepila a narušila nahrávání desek Beatles, by samotné stačilo na celoživotní nálepku sobecké, posedlé fanynky. Nechci však, aby se ji přičítal úspěch, ano úspěch, za rozpadem nejslavnější skupiny na světě. Tím se jí dostává moci a nesmrtelnosti a přitom spousty skalních fanoušků tvrdí, že tomu tak není.
Nebudu projíždět celou historii Beatles, za to se však pozastavím nad různými milníky, které budou v širším kontextu sloužit mému závěru. Možná vám tedy text nepřijde smysluplný v rámci odstavce, jako celek však uvidíte, že se jedná o dílky skládačky nad otázkou: „Kdo vlastně stojí za rozpadem The Beatles?“
Jak to tedy všechno začalo (1957)
Když se chceme bavit o zániku Beatles, je potřeba se podívat na jejich vznik. Za počátek Beatles se označuje rok 1960, kdy kapela oficiálně vznikla, avšak jejich historie se datuje do roku 1957. Tehdy sedmnáctiletý John Lennon přijal do své kapely Quarrymen patnáctiletého Paula McCartneyho. O rok později se přihlásil na zkoušku tehdy patnáctiletý George Harrison. Byli to tedy mladí kluci.
Když se finálně rozpadli v roce 1970, John Lennon a Ringo Starr měli 30 let, Paul 29, George 28. Málo kdo si uvědomuje, i díky té starší vizáži, že Beatles byli jen kluci, mladí zobáci, kteří tvořili tu historii, kteří získali takovou slávu. Jak moc se změní mysl mezi patnáctým a třicátým rokem života? I to může spoustu napovědět o tom, proč měli později spolu tak velké spory, které vedly až k rozpadu.
Koncertní šňůra (1961-1966)
Tak jak se Beatles poznali jako děti, tak spolu strávili své adolescentní životy. A to doslova. Když se podíváte na seznam jejich turné, je to až neuvěřitelné. Každý den, furt, pořád dokola, i v dobách kdy ještě neměli své vlastní písně, každý večer někde hráli, bez přestávky, někdy 5 dní v týdnu, někdy 7 dní v týdnu, někdy 12 dní v kuse. Nejdříve po britských městech, poté slavné výlety do německého Hamburku. Nakonec Evropa, Amerika, celý svět. Beatlemánie nevznikla sama od sebe, byla odmakána. Než se jejich koncertování v pozdějších letech (1964-1966) ustálilo do koncertních turné, trávili spolu opravdu veškerý čas, až se divím, kdy měli čas na věci jako randění nebo zakládání rodiny.
Natáčení filmu Help! (1965)
Beatles pravidelně natáčeli hudební filmy, které byly opřené o jejich alba. A bylo to při natáčení filmu Help!, kdy George Harrison poprvé viděl tradiční indický nástroj sitár. V jedné scéně filmu, která se odehrává v indické restauraci, štáb najal profesionální indické umělce, aby zahráli jejich písně na tradiční indické hudební nástroje. A byl to přesně ten moment, kdy George (i podle slov Johna Lennona) naprosto propadnul indické hudbě.
V několika příštích měsících se postupně jeho zájem od Beatles odkloní právě k tvoření indické hudby. Nutno dodat, že i jeho hudební kolegové „načichnou“ pod pokličku indické kultury, avšak co je pro ně příjemné ozvláštnění a experiment, bere Harrison vážně. Začne se čím dál více ponořovat do hinduismu, najme si vlastního guru, který jej provádí jeho spirituální cestou a jeho postupné mentální odloučení stvrzuje například píseň „Within You Without You“, kterou nahrál bez ostatních členů Beatles, pouze s lokální skupinou zabývající se asijskou hudbou.
Dle slov George z nedávno vydaného seriálu Get Back, Beatles byla práce, doma poté mohl dělat co ho baví.
Smrt manažera Briana Epsteina (1967)
Brian Epstein stál u zrodu The Beatles, domlouval jejich kontrakty, zařizoval jim koncerty. Z nafintěných rockerů s koženými bundami udělal ulízlé slušňáčky, kteří chodí v obleku a vždy po konci koncertu se ukloní, to byla obchodní značka, kterou vytvořil a která přinesla úspěch. Přínos Epsteina pro Beatles byl nenahraditelný. On byl ten kdo znal itineráře, kdo je popoháněl, kdo dělal účetnictví, on byl tím hnacím motorem, který z uflákaných, zdrogovaných hvězdiček dokázal vymáčknout nějaký výkon.
Když tak v srpnu 1967 obletěla svět zpráva o jeho předávkování tlumícími léky, zasáhlo to Beatles ranou, která se nikdy nezacelila. Najednou byli bez manažera. Avšak, kdo jiný by to mohl dělat? Kdo jiný by zvládl takový kolos jako je Beatles? Brian Epstein byl nenahraditelný, a proto se rozhodli, že to nebude dělat nikdo. Že se budou managovat sami. Výsledkem tohoto šoku bylo Magical Mystery Tour, nemastné, neslané album, které slouží jako soundtrack k filmu a vyšlo pár týdnů po smrti Epsteina.
Možná si spousta z vás říká, že co plácám, vždyť se jedná o jedno z nejprodávanějších alb Beatles, v USA bylo velmi úspěšné a obsahuje legendární písně jako „Strawberry Fields Forever“, nebo „All You Need Is Love“. Je potřeba si však uvědomit, že v USA vyšlo jako oboustranné LP, kde na druhé straně byly všechny populární singly z té doby, tedy kompilace již vydaných singlů. V Evropě však vyšlo jako EP, tedy kratší verze, obsahující pouze zmíněný soundtrack a i od něj je potřeba „odečíst“ pecku „I am the Walrus“, jelikož se také jedná o již vydaný singl. Co nám tak zůstává ukazuje kolik málo úsilí bylo dáno do alba Magical Mystery Tour. Alba, které bylo zachráněno spíše geniálním tahem vydavatelů.
Cesta do Indie (1968)
Beatles byli ovlivněni indickou kulturou a psychedelickými prožitky. George Harrison na tom postavil svůj život a víru, ale ostatní členové také jeli na vlně progresivismu šedesátých let. Ústřední postavou této vlny byl guru Maharishi Mahesh Yogi, který získal slávu právě jako spirituální vůdce Beatles. V rámci této cesty se Beatles zřekli užívání drogy LSD, kterou George Harrison označil za „cestu“ ale ne „odpověď“, zato ostatní členové veřejně prohlásili omezení užívání psychedelických látek. Bylo to tak nejen ve světle předávkování Epsteina, ale také kvůli kvalitě jejich hudby. Z nahrávání alba „Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band“ jsou historky, že členové byli pod tak silnými dávkami drog, že hudba, kterou vyprodukovali stála za nic a nakonec se rozhodli přestat užívat drogy minimálně při nahrávání, aby byli schopni vyprodukovat koherentní hudbu. Ve znamení této osvěty se rozhodli podstoupit meditaci za vedení Maharishiho, přímo v severní indii, v ášramu.
Cesta skončila dvojicemi, Paul s Ringem a John s Georgem. Paul a Ringo popisují v různých interview ášram jako „super zážitek“ ale nic hlubšího. Je na nich znát hodně materialismus, spíše než duchovno. V dokumentu Antologie se rozpovídali o tom, jak díky návštěvě prokoukli celou tu teatrálnost Maharishiho, který za meditačními řečmi vede velmi dobrý a výnosný byznys.
Zato John se s Georgem během této cesty velmi sblížil. George byl ve svém živlu a John propadl meditačním technikám, kdy jednou po dobu pěti dnů nevyšel z bungalovu a pouze meditoval.
Kreativní rozdíly
Po návratu z ášramu a práci na „Bílém albu“ se naplno ukázaly rozdíly v kreativní tvorbě. George Harrison byl duchem už dávno mimo, John objevoval svou znovunalezenou spiritualitu a svou novou lásku Yoko Ono, Ringo Starr začal hrát v televizních filmech a Paul začal všechny komandovat, jako samozvolený manažer The Beatles. Během nahrávání, které zřídka kdy obsahovalo živé sezení, se naopak vše přesunulo do studia a při nahrávání jednotlivých vrstev zvlášť, se kolikrát členové Beatles ani nepotkali.
Když už se potkali, tak se buď pohádali u Paulového Ob-la-di, které ostatní členové nesnášeli kvůli neustálým a nekonečným zkouškám, nebo se málem John a Paul porvali, když John nazval Paulovu hudbu „granny music“ beze slova odešel a vrátil se naprosto zdrogovaný a opilý. Nutno dodat, že John, plně ponořen do východní meditace, vytvořil pro Bílé album jedny z jeho nejlepších písní.
Tenze během nahrávání způsobily, že Ringo opustil skupinu na několik týdnů, avšak díky přemluvám jeho kolegů se vrátil zpátky. Nakonec při nahrávání dalšího alba Paul navrhnul změnit prostředí nahrávacího studia, přivést na natáčení kamery, myšlenka byla, že pod kamerami se budou chovat civilizovaně, nahrávat písničky po staru, tedy v rámci společného živého hraní a jako doplněk vydat film Get Back, jako dokument z těchto „Get back sezení.“ Výsledkem byl nekompletní materiál, na který dlouho nikdo nesáhne, z čehož se stane jejich poslední vydané, nikoli poslední nahrané, album Let it Be.
Seriál Get Back
Jak jsem psal, z těchto sezení vzešel v roce 1970 dokument. Jak se později ukázalo, celý byl účelově sestříhaný tak, aby ukazoval více méně špatné momenty, dusno ve skupině a podtrhoval tak celý příběh o tom, že jsou Beatles na rozpadnutí. O 50 let později tuto tezi vyvrátil Peter Jackson, který procházel staré, nepoužité materiály a zjistil, že to vůbec není pravda, že kluci měli jistou tenzi, ale primárně se bavili a měli během natáčení i fajn dny. A tak vznikl osmihodinový seriál, Get Back (2021). V rámci článku se však nechci zabývat tím, jak pánové dělali blbosti, ale naopak se zaměřit na to, co v seriálu vidíme v rámci vnitřního stavu Beatles.
Předně George Harrison. U něj je vidět, že je mentálně úplně pryč. Má hotovou sadu písniček, kterými by mohl přispět do repertoáru, jen aby se mu John Lennon vysmíval, „Tohle je Beatles, my hrajeme rock n'roll.“ Jestli je na někom vidět, že ho to opravdu nebaví, je to právě George. Vše vyvrcholí jednoho dopoledne, kdy se prostě zvedne a odejde, s tím, že opouští kapelu. Nakonec se opět vrátí za přesně stanovených podmínek.
Ringo Starr je takový flegmatik. Jednou už skupinu opustil, občas se v seriálu tváří velmi znuděně, ale odvede svou práci a na nekonečné žertíky a blbůstky vymýšlí variace na bicí.
John Lennon a Paul McCartney jsou hlavními tahouny. Je vidět, že jejich ega a osoby přebíjí cokoliv ve skupině, podle nich se hrají noty, podle jejich nálady se hraje vážně, nebo se dělají blbosti. Jestli mi Get Back něco ukázal, tak to bylo opodstatnění Georgovi nespokojenosti s Beatles. Ten člověk rostl v hudebního génia a nebavilo ho hrát třetí housle a čekat, až na něj přijde řada. I přesto je vidět mezi Paulem a Johnem trhlina. John má vše na háku, tak nějak proplouvá celým sezením, nic moc nepřidává. Jednoho dne nepřijde vůbec a dostaví se až po obědě, bez zavolání. Za to Paul, na něm je vidět, že je duší Beatles. Jestli někdo ještě dýchá pro Beatles, byl to Paul a bylo vidět, že je sám.
V první polovině seriálu, který běží chronologicky, je vidět, že Beatles nejsou schopni vyplodit nic koherentního, tak nějak pořád hrají různé nehotové variace nehotových písniček, dělají blbosti a pořád stresují, jak je honí čas. Artistickou krizi podtrhují jen ustarané pohledy producenta George Martina a ostatních členů štábu, technici, režiséři, všichni se dívají na „fab four“ ustaraně a doufají, že vyplodí něco, z čeho se bude dát vytvořit album.
Vše se změní s příchodem Billyho Prestona, který začne hrát na elektrické piano a dodá Beatles šťávu. Snad je to tím, že se všichni nakopnou a nechtějí vypadat před Prestonem, jako neschopní povaleči, snad je to jeho reálným přínosem na piano, od jeho přichodu k nahrávání se změní celá nota Get Back sezení a Beatles začínají vytvářet to, z čeho bude později album Let it Be.
Abbey Road a rozpad The Beatles
Po neúspěšném Get Back sezení (Album Let it Be vznikne až později), přijde znovu nápad na vytvoření alba postaru, tedy členové Beatles, spolu v jedné místnosti, nahrávající písničky. Producent George Martin souhlasil pod podmínkou, že jej nechají produkovat písničky, tak jako to dělal dřív a při sezení bude morálka. Všichni souhlasí a z Abbey Road si odnáší pozitivní zkušenosti. George Harrison prohlásil: „Konečně jsme zase hráli jako muzikanti.“
I přes tyto pozitivní zkušenosti se za pár měsíců Beatles rozpadnou. Primární spor, manažer skupiny. Beatlesáci se shodli, že potřebují manažera, protože Paula jako manažera nikdo nerespektuje. Byl by dobrý manažer, pro skupinu dýchal a byl snad jediný, kdo ještě věřil v Beatles, což je vidět právě v seriálu Get Back, ale byl členem skupiny a ostatní ho bojkotovali už jen z principu. Proč by měl mít větší hlas než ostatní. Spory o manažera vyústily v rozštěp. Na jedné strašně Lee Eastman, otec tehdejší manželky Paula McCartneyho Lindy, kterého chtěl pouze Paul. Na druhé straně nelibost ostatních členů, kteří nechtějí větší vliv McCartneyho rodiny na Beatles a preference Allena Kleina.
Allen Klein měl zachránit upadající byznys Beatles, jejich společnost Apple Corps vykazovala ztrátu a po řádném auditu byl verdikt jasný, špatný management.
Skupina však nečelila pouze sporům ohledně manažera, George Harrison, který vyrostl ve vynikajícího hudebníka a přispěl do Abbey Road alba velkými hity, chtěl více prostoru a nebavilo ho být neustále upozaďován. John Lennon byl touto dobou známý svou závislostí na heroinu a oddaností jiným projektům. Všem vadilo neustálé Paulovo řízení všech okolo, na druhou stranu Paul byl jediný, kdo stále věřil v Beatles jako značku.
Vše skončilo 13. září 1969, kdy John Lennon vhodil ručník do ringu a doslova prohlásil, že chce „rozvod.“ Oficiálně konec Beatles veřejnosti ohlásil Paul McCartney 9. dubna 1970, kdy oznámil veřejně svůj konec u Beatles a nezájem nadále pokračovat.
Yoko Ono
Až nyní, do uzavřeného příběhu, vložím zmiňovanou Yoko Ono. John Lennon potkal Yoko na její avantgardní výstavě. Pro deník Playboy Lennon prohlásil, že v rámci jednoho jejího umění musel vylézt na žebřík, na jehož konci byla obrovská čočka, když se podíval skrz čočku, uviděl skrytý nápis „Ano“. Lennon prohlásil, že kdyby tam bylo cokoliv negativního, asi by se do Yoko nezamiloval.
A že to byla láska. Po návratu z indického ášramu se začal Lennon stýkat s Yoko, což vyústilo v rozvod s jeho první manželkou. Yoko byla na Lennona doslova nalepená. Ten porušil pravidlo: „žádné holky na nahrávání“, a Yoko se tak začala účastnit sezení Beatles. Tehdy nahrávali Bílé album a Geoff Emerick, jeden z techniků studia vzpomíná, jaké to bylo divné, když tam najednou seděla osoba, kterou jste neznali, jen mlčela, nic neříkala a občas se usmála. Jenže Yoko nezůstala jen u mlčení. Během nahrávání Bílého alba několikrát utrousila poznámky k samotným Beatles, což se ostatním třem členům nelíbilo a dali to důrazně najevo.
Opojen indickou meditací, John Lennon se začal zajímat o politiku, mír a lásku. Jeho rétorika se změnila na protiválečnou, což se ukázalo i v písni Revolution.
Jeho postelové sezení se stalo legendárním. S Yoko Ono nedělali nic jiného, než že na protest leželi celí v bílém v posteli, mluvili o lásce a míru a kritizovali válku.
Nutno dodat, že i když prvotní nelibost všech členů byla značná, jak z rozhovorů, tak samotného seriálu Get Back vidíme, že se situace s Yoko uklidnila. Tiše seděla vedle Johna, na to si všichni zvykli, do nahrávání nekecala a sám Paul v dokumentu prohlásil, že Yoko je Johnova volba a tu musí respektovat.
Beatles byli moc velcí na to, aby je Yoko rozbila a v různých rozhovorech všichni členové potvrdili, že ona nestála za rozpadem. Paul, George, John & Yoko, dokonce i producent George Martin v dokumentu Antologie prohlásil, že Yoko Ono určitě Beatles nerozpadla.
Proč se tedy rozpadlo Beatles?
Celý článek byl primárně o shrnutí faktů, co se kde stalo, co kdo řekl, vše doložitelné věci. Nyní bych z toho rád udělal závěr. Kdo tedy může za rozpadnutí Beatles? Yoko Ono, která se přisála na Johna Lennona? Paul McCartney, který po smrti manažera Epsteina všem okolo diktoval? George Harrison, který byl duchem úplně mimo? Moje odpověď je, že nikdo. Svou odpověď na to, kdo může za rozpad Beatles jsem vlastně odkryl v první části článku, kdy jsem se bavil o tom, že spolu hráli od svého mládí a jejich zájmy se jednoduše rozešly s tím, jak zestárli. Všechny další příklady jsou vlastně jen ukázkou jak moc se změnili za své působení Beatles.
Tam kde John a Paul začali jako nerozlučná tvůrčí skupina Lennon - McCartney, kteří spolu každý den píší písničky o holkách a o lásce, skončili jako dva naprosto rozdílní tvůrci. Paul byl typická popová hvězda, která psala chytlavé písničky, John pokud zrovna neměl krizi z důvodu nadužívání heroinu psal hlubokomyslné písně plné skrytých významů a poselství.
George Harrison začal jako mladý kluk, který byl oslněn jak John Lennon dokázal hrát, postupně začal skládat písničky a osmělovat se, až nakonec vyrostl ve hvězdu, která dokázala skládat hity. Avšak jeho hlavní zájem se stala východní kultura a východní hudba. George Harrison byl hlavním advokátem pro ukončení koncertování Beatles, ale hned po jejich rozpadu začal vystupovat s Plastic Ono Band jako náhrada a v roce 1971 pořádal benefiční Koncert pro Bangladéš, problém tedy očividně nebylo koncertování jako takové.
Beatlesáci prostě vyrostli, z mladých kluků se stali muži s rozdílnými zájmy, Paul se stal hvězdou sedmdesátek s kapelou Wings, John Lennon si dal tvůrčí pauzu a stal se otcem na plný úvazek, George se kromě vlastních nahrávek zabýval produkční činností a Ringo hrál ve filmech a nahrával vlastní projekty.
Kdykoliv se podíváte na jakékoliv interview, kde se nějakého člena Beatles ptají na důvod rozpadnutí, řeknou něco ve smyslu „We grew out of The Beatles.“
A to je má ultimátní odpověď. Za rozpad Beatles může čas.
V příštím díle, který už určitě nebude tak obsáhlý, se chci podívat na populární písničky jednotlivých členů právě po rozpadu The Beatles.
Zdroje:
Veškeré informace, že někdo něco řekl, pokud není citováno zvlášť, pocházejí z dokumentu Antologie Beatles a třídílného seriálu Get Back.
https://en.wikipedia.org/wiki/Abbey_Road
https://en.wikipedia.org/wiki/Yoko_Ono
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Beatles
https://medium.com/the-beatles-faq/how-did-granny-smith-help-to-create-world-music-e259792de7b8
https://en.wikipedia.org/wiki/Brian_Epstein
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Beatles_in_India
https://www.rollingstone.com/feature/the-beatles-in-india-16-things-you-didnt-know-203601/
https://en.wikipedia.org/wiki/Lennon%E2%80%93McCartney
https://www.cheatsheet.com/entertainment/what-caused-paul-mccartneys-meltdown-during-the-white-album-sessions.html/
https://en.wikipedia.org/wiki/Break-up_of_the_Beatles
https://www.history.com/this-day-in-history/john-lennon-yoko-ono-meet
https://www.independent.co.uk/arts-entertainment/music/features/yoko-ono-beatles-studio-biography-george-martin-producer-white-album-john-lennon-a8520761.html
https://www.thatwouldberadpodcast.com/blog/did-yoko-really-break-up-the-beatles/