Hlavní obsah
Názory a úvahy

Učitelstvo pod drobnohledem: Tohle by dělat neměli, jsou přece dospělí

Foto: Jindra Bezstarosti/AI Gemini_Generated_Image

V MHD jsem zaslechl konverzaci dvou druhostupňových žáků. Rozhovor nebylo možné přeslechnout. Mluvili i o učitelích, zvláště však o vyučujícím matematiky. Ten se prý nechová dospěle.

Článek

Dospělé chování

Dospělost je nejdelším obdobím lidského života, mezistupněm dospívání a stáří. Dospělé chování obnáší nezávislost, finanční samostatnost, zodpovědnost, schopnost sebereflexe, respekt k druhým. Praví AI Gemini, že „dospělí jsou OBVYKLE schopni lépe řídit své emoce“.

Haló efekt

Měli bychom si být vědomi toho, že jsme všichni vystaveni tzv. haló efektu neboli prvnímu dojmu, který se posléze těžko koriguje. Hezky to ilustruje Maupassantova povídka Kulička, jejíž hlavní hrdinkou je prostitutka, která sice zachrání spolucestující, ovšem oni na ni stále hledí skrz prsty. Protože: Aha, je to „šlapka“, zastrčím do škatulky, víc se nestarám… Více o haló efektu je možné najít například zde: https://wikisofia.cz/wiki/Hal%C3%B3_efekt

Sympatie a antipatie jako modly

Každému z nás je někdo sympatický, další méně. Jiný nás vysloveně irituje. Vše nasedá na naši osobnost a zkušenosti. Neměli bychom se však na svoje dojmy (a "průjmy") příliš fixovat, podřizovat jim své jednání. Musí zbýt prostor minimálně pro ověření správnosti našeho vnímání na základě osobních zkušeností s daným jedincem. Ani tak se patrně úplně nevyhneme kognitivnímu zkreslení.

Vedoucí pozice a pomáhající profese: „vyvažování vesmíru“

Podlehne-li sympatiím, antipatiím, popřípadě (chybnému) prvnímu dojmu vedoucí pracovník, může firma nedostatečně využít potenciál zaměstnance a tím i (vlastně zbytečně) přicházet o zisk.

Ne-mocné chování

Není-li tedy cílem manažera eliminovat případné konkurenty, ty, kteří by mohli ohrozit jeho pozici, přeskočit jej v hierarchii. Někteří se tohoto jednání dopouští vědomě a cíleně, pak lze uvažovat o tom, zda nevykazují i další znaky tzv. temné triády osobnosti, která vede společnost k rozkladu. Více se o temné triádě lze dočíst například v této bakalářské práci https://is.muni.cz/th/ybv1v/Bakalarska_prace_Vasatko.pdf.

Skutečně dospělá učitelka, opravdu dospělý učitel?

Nejsou-li schopni se vyrovnat s nástrahami tohoto typu pracovníci v pomáhajících profesích, ohrožují v rámci asymetrického vztahu slabší článek, klienta. Učitelstvo by si mělo být vědomo svých pohnutek, postojů, silných i slabých stránek, případných slepých skvrn, o to obezřetnější by mělo být. Mělo by vytvářet prostředí spolupráce ve třídách s žáky, ve škole s kolegy. Je tristní, když bojují učitelé předmětů mezi sebou navzájem o to, kdo „to dělá líp“. Zavání tragédií neschopnost uznat chybu, omluvit se a ze svých chyb se poučit.

Supervize i ve školství

Je skvělé, že na množství škol najdeme speciálního pedagoga, školního psychologa a preventistu psychopatologických jevů, přibývá i sociálních pedagogů. Osobně bych ocenil i externího pracovníka supervize.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz