Hlavní obsah
Automobily a vozidla

130. výročí Liberecko-jablonecko-tanvaldské železnice a smržovského viaduktu

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Jindřich Berounský

Zvláštní osobní vlak na 123,5 m dlouhém a 26,5 m vysokém smržovském viaduktu 6. 7. 2014

Město Smržovka pořádá v sobotu 19. října oslavy 130. výročí železnice a unikátního železničního viaduktu, který je jeho významnou dominantou. První vlak přijel do Smržovky 11. října 1894 a historie náročné horské železnice je velmi zajímavá.

Článek

Život ve Smržovce je již 130 let spjatý s houkáním vlaků a se železničním viaduktem, který se tyčí nad městem jako jeho nebeský chrám. Má celkem 9 otvorů přemostěných půlkruhovými klenbami a jeho délka včetně opěr je celkem 123,5 metru. Vlastní přemostění je 116,5 metru a výška 26,5 m.

Připomeňme si alespoň ve zkratce, jak železnice ve Smržovce vznikla a jak se ze smržovského nádraží stal malý železniční uzel dnes už na trase pravidelných mezistátních česko-polských osobních vlaků Českých drah krajské linky L1 Liberec - Szklarska Poreba Górna.

Na počátku zrodu této zajímavé jizerskohorské železnice byla akciová společnost místní dráhy Liberec – Jablonec nad Nisou – Tanvald (Reichenberg-Gablonz-Tannwalder Eisenbahn, RGTE). 4. října 1887 byl proveden slavnostní výkop stavby železnice z Liberce do Jablonce nad Nisou, kde se slavnostního vlaku dočkali už 25. listopadu 1888. Provoz a další stavbu již zajišťovala smluvně společnost Pardubicko-liberecká dráha, která měla společné řízení provozu s Rakouskou severozápadní dráhou (ÖNWB). Stavební práce na pokračování trati začaly po přeprojektování a složitém vyvlastňovacím řízení s příchodem roku 1893. Mimořádně náročný (417 metrů dlouhý) tunel mezi stanicemi Lučany nad Nisou a Smržovka byl proražen v prosinci 1893. Horské podmínky, členitost terénu a počet vodních toků si vynucovaly další náročná díla. Musela se vybudovat řada propustí a mostů, ale stavební práce měly celkem rychlý spád díky většímu počtu pracovních sil.

Další úsek trati z Jablonce nad Nisou do Lučan nad Nisou byl dokončen a předán veřejné dopravě 12. července 1894. Železnice Lučany nad Nisou – Smržovka – Tanvald byla otevřena 11. října 1894. Čtyři dny na to, 15. října začal provoz také na odbočné trati Smržovka – Josefův Důl. Tanvald byl od Železného Brodu na Pardubicko-libereckou dráhu napojen už od 1. července 1875 a 30. června 1902 byla otevřena navazující nejstrmější a zároveň ozubnicová železnice z Tanvaldu do Kořenova, kam přijel 1. listopadu 1902 první vlak i z pruské strany.

Více o historii železnice a smržovského železničního viaduktu se lze dozvědět na výstavě, kterou ke 130. výročí pořádá Město Smržovka ve smržovském zámečku 1. - 31. října. Výstava 130 let smržovského viaduktu: Život ve městě a turista: Smržovka (smrzovka.cz)

K oslavám 130. výročí otevření železniční trati Lučany nad Nisou - Smržovka - Tanvald vydává Smržovka svou vlastní poštovní známku s motivem viaduktu. Prodej známky bude zahájen dne 19. října v zámečku, a to včetně možnosti získání příležitostného razítka s motivem oslav.

Oslavy 130 let železnice a smržovského viaduktu proběhnou v sobotu 19. října od 10 do 18 hodin na hlavním vlakovém nádraží a v zámečku. Jejich součástí budou zvláštní vlaky na jubilujících tratích Liberec - Tanvald a Smržovka - Josefův Důl, vedené parní lokomotivou a historickými motorovými vozy. Program oslav a jízdní řady jsou na webu Města Smržovky Oslavy smržovského viaduktu: Smržovka (smrzovka.cz)

V sobotu 19. října jde výlet do Smržovky spojit i s Regionálním dnem železnice v Liberci: Výlet Oslavy svátku železnice v Liberci a 130 let smržovského viaduktu | Liberec/Smržovka | Vlakem na výlet (cd.cz)

Další prameny:

Interní dokumentace Správy železnic

Pavel Vursta - 100 let železnice Jablonec nad Nisou - Smržovka - Tanvald a Smržovka - Josefův Důl (1994)

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz