Hlavní obsah
Automobily a vozidla

Koleje frýdlantského nádraží ožily a úzké dokonce slavily!

Foto: Jindřich Berounský

Dva železniční hrdinové - Ladislavové Crhové před lokomotivou T 36.002 na úzkorozchodném nádraží ve Frýdlantu v Čechách

Koleje nádraží ve Frýdlantu v Čechách v sobotu 14. září ožily. Po více než dvou měsících rozsáhlé výluky přijel nákladní vlak se štěrkem a úzkorozchodné nádraží obživlo lokomotivou T 36.002 dokonce po neuvěřitelných 48 letech!

Článek

Úzkorozchodné nádraží ve Frýdlantu v Čechách v sobotu 14. a v neděli 15. září ožilo díky lokomotivě T 36.002, která se na úzkých kolejích představila veřejnosti, aby oslavila 20. výročí Spolku Frýdlantské okresní dráhy a 70. životní výročí jeho spoluzakladatele Ladislava Crhy, pro kterého zároveň na úzkorozchodném nádraží uspořádal oslavu jeho syn stejného jména. Po ukončení provozu na úzkorozchodné železnici 13. ledna 1976 se tak její renovované koleje dočkaly provozu lokomotivy po dlouhých 48 letech.

Oba Ladislavové Crhové - otec a syn jsou obdivuhodnými hrdiny a pojmy železnice Frýdlantska. Nejenže stáli u zrodu spolku, ale svůj život zasvětili železnici Frýdlant - Heřmanice, frýdlantské výtopně a aktivní jsou i v boji za obnovení přeshraniční železnice Jindřichovice pod Smrkem - Mirsk. V roce 2004 zakoupili pro spolek lokomotivu s velmi zajímavou historií. Lokomotiva T 36.002 je totiž vzdálenou sestřičkou původní úzkorozchodné motorové lokomotivy T 36.001, která se na „Heřmaničku“ dostala v roce 1948 v rámci poválečných německých restitucí. Tato lokomotiva s motorem Deutz a hydrodynamickým přenosem výkonu, určená převážně pro německou armádu, se ve Frýdlantu moc neohřála, ale tvoří zajímavý díl mozaiky vozového parku zrušené úzkorozchodné železnice Frýdlant - Heřmanice.

Po svém víkendovém představení je lokomotiva T 36.002 součástí expozice historických vozidel Železničního muzea Frýdlantských okresních drah v nedaleké frýdlantské výtopně. Stroj původního označení HF 130 C 5,5 vyrobila firma Gmeinder & Co Gmbh v roce 1946 a sloužil stavební firmě Glaser & Pflaum v německém Manheimu až do roku 1991. Právě před 20 lety, 23. srpna 2024 se tato lokomotiva dostala do frýdlantské výtopny a na podzim roku 2015 byla převezena do Bertsdorfu, kde ji tamní spolek Interessenverband der Zittauer Smalspurbahnen e. V. (Zájmové sdružení Žitavské úzkorozchodné dráhy) úspěšně zrekonstruoval.

Informace o Spolku Frýdlantské okresní dráhy, jeho muzeu a historii železnice Frýdlant - Heřmanice jsou na www.hermanicka.wz.cz

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz