Článek
Přestože ministr dopravy Martin Kupka obdržel 14. 8. 2024 od odborů po nekonečné sérii požárů, opakovaných závad a výpadků v provozu výzvu k ukončení provozu motorových jednotek řady 845/945 na sklonově náročné rychlíkové lince R14 Ústí nad Labem - Liberec - Pardubice, naopak podepsal 5. 9. 2024 dodatek č. 4 ke Smlouvě o veřejných službách v přepravě cestujících veřejnou drážní osobní dopravou k zajištění dopravní obslužnosti vlaky celostátní dopravy na lince R14. To vyplývá z registru smluv. Ministerstvo dopravy | Registr smluv (gov.cz)
Zmíněným dodatkem ministr Kupka prodloužil angažmá nejhořlavějších a nejproblémovějších vozidel v historii české železnice o 2 roky (nejméně do konce roku 2029) s tím, že dopravce Arriva vlaky s.r.o. zajistí významnou modernizaci.
Modernizace vozidel spočívá v dosazení klimatizace v oddílech pro cestující, a to u 9 motorových jednotek k začátku platnosti jízdního řádu 2025/2026, u 8 motorových jednotek do 30. 6. 2026. Panu ministrovi zapomněli odborníci říci, že instalováním klimatizace její použití ubere na výkonu těchto motorových jednotek, které mají problémy ve stoupání a při pomalé jízdě nefunguje přirozená ventilace malými sklopnými okénky. Tzn. to, co je prezentováno jako modernizace, nepomůže právě tam, kde by to bylo potřeba.
Ministerstvo dopravy reagovalo na výzvu odborů k ukončení provozu jednotek 845/945 dopisem ze dne 9.9. 2024, podepsaným ředitelem Odboru veřejné dopravy JUDr. Ondřejem Michalčíkem: „Ministerstvo dopravy bylo informováno Drážním úřadem o probíhajícím šetření u dopravce ARRIVA vlaky s.r.o. Současně z médií bylo informováno, že Policie České republiky zahájila úkony v trestním řízení v souvislosti s požárem vlaku dne 12. srpna. Ministerstvo dopravy v pozici objednatele vlaků dálkové dopravy nemá pravomoc k ukončení provozu vybrané řady vozidel bez vztahu k jakémukoliv opatření příslušného dozorového orgánu. Objednatel veřejné dopravy vyhodnocuje parametry stanovené smlouvou o veřejných službách a v případě jejich neplnění ukládá dopravci pokuty. Tyto kroky činíme a dopravci za řádně neodjeté spoje a neplnění kvalitativních požadavků udělujeme pokuty.“
Objednatel veřejné dopravy ve skutečnosti nic nevyhodnocuje, strká hlavu do písku a teprve v současnosti oslovuje kraje a krajské koordinátory se žádostí o zapojení do kontrol dálkové dopravy s tím, že nestíhá. Tomu odpovídá i nicotná výše sankcí.
Odborové organizace na železnici a Svaz Odborářů Služeb a Dopravy opakovaně a doposud marně upozorňovaly a od roku 2020 díky praktickým poznatkům soustavně upozorňují na závažné bezpečnostní riziko v souvislosti s provozem motorových jednotek řady 845/945 na sklonově náročnějších železničních tratích, kterým neodpovídá jejich konstrukce.
Od svého masivního nasazení v závěru roku 2019 na rychlíkové linky R21, R22, R24 a R26, zároveň i na linky L3 a L18 Libereckého kraje, vykazovaly a vykazují motorové jednotky řady 845/945 obrovské problémy na sklonově náročnějších úsecích pojížděných tratí, které byly objednateli dopravy přehlíženy a tutlány. Většina původně německých jednotek řady 628/928 byla v Německu Německými dráhami DB dlouhodobě odstavena jako nevhodná před více než 10 lety a doposud jsou v Německu provozovány už jen jednotky 628.4 s významně lepšími parametry. Po „bohemizaci“ jednotek 628/928 v PARSu Šumperk a jejich přeznačení na 845/945 byly postupně řešeny závady na chlazení díky omezené kapacitě chladičů, obsahujících zbytky travin a porostu z odstavných kolejí.
O to překvapivější bylo přidělení linky R14 Ústí nad Labem - Liberec - Pardubice dopravci Arriva vlaky s.r.o. v závěru roku 2020. Šlo evidentně o uplatnění vozidel 845/945, která zbyla dopravci po dosazení lepší vozby na regionální linky Zlínského a Libereckého kraje. Do kauzy byl zapojen i Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, který posvětil hru na hledání nejlepšího, ale dopředu vybraného dopravce.
Od svého nasazení na lince R14 s obdivuhodnými kilometrickými proběhy 850 – 900 km / den vykazují motorové jednotky řady 845/945 soustavně problémy do současných dní, a to od požárů, nevyjetí sklonově náročných úseků, následných návratů z trati, prodlužování jízdních dob nebo odříkání vlaků a jejich nahrazování autobusy. V rozporu s tím, co uvádí v dopisu JUDr. Michalčík, nejsou závady a odříkání vlaků odpovídajícím způsobem podle smlouvy sankcionovány a dělá se vše pro skrytí problémů. Byl dokonce zaveden institut neevidované náhradní autobusové dopravy, když dopravce místo vlaku zajistí autobus, o kterém se neví, zda vůbec jel. To vyplynulo z opakovaných žádostí odborů o informace podle tzv. informačního zákona Ministerstvu dopravy a Správě železnic.
Vzhledem k tomu, že ani přes veškeré snahy dopravce Arriva vlaky s.r.o. nedochází k eliminaci požárů vozidel řady 845/945, naopak se objevují další vážné závady (od 15. června řeší Drážní inspekce vykolejení motorové jednotky 845/945 v Rychnově u Jablonce nad Nisou v souvislosti se svlečením obruče dvojkolí), vyzval Svaz Odborářů Služeb a Dopravy objednatele Ministerstvo dopravy k zajištění ukončení provozu motorových jednotek řady 845/945 a jejich náhradu bezpečnými vozidly nejpozději k ukončení platnosti letošního jízdního řádu ke 14. prosinci 2024.
Dosavadní netečnost Ministerstva dopravy a liknavost Drážního úřadu, který by měl v duchu svého statutu konat bez jakýchkoliv výzev, dokonce i z moci úřední, způsobuje nasazování pro provoz na lince R14 nevhodných vozidel a s tím související ohrožení cestujících i zaměstnanců dopravce Arriva vlaky s.r.o..
Zatím poslední ze série požárů - motorové jednotky 845.301 na rychlíkové lince R14 u zastávky Zákupy-Božíkov ze dne 12. srpna (po požáru další jednotky 845/945 30. července v České Lípě hl. n., zjištěném policejní hlídkou) šetří podle informace z médií spolu s vyšetřovateli Hasičského záchranného sboru Policie České republiky. V tiskové zprávě oznámila, že zahájila úkony trestného řízení pro přečin obecného ohrožení z nedbalosti.
Z pohledu bezpečnosti a spolehlivosti železnice je situace na rychlíkové lince R14 Ústí nad Labem – Liberec – Pardubice zcela nepřijatelná a alarmující! Motorové jednotky řady 845 překonávají na lince R14 2× Ještědsko-kozákovský hřbet, a to u Křižan v úseku Rynoltice – Liberec a u Jeřmanic v úseku Liberec – Hodkovice nad Mohelkou. Nejproblematičtějším a rekordním v počtu závad je úsek cca 8 km nepřetržitého stoupání přes Ještědský hřeben mezi stanicemi Rynoltice a Křižany, z toho 5 km na sklonu 20 promile a více a 3 km od 24 promile více. To se ukazuje jako problém soustavně od počátku jejich nesmyslného „politického nasazení“ na tuto linku doslova za každou cenu.
Motorové jednotky 845, v Německu co by řada 628 z let 1986 – 89, mají sice kvalitní motory Daimler-Benz, ale jsou za zenitem a některé se k nám dostaly na konci svého provozního cyklu. Nehodí se do náročnějších sklonových poměrů zejména v hornatých úsecích severu Čech. Je to díky hydrodynamickému přenosu výkonu a dvouměničové převodovce s trvalou rychlostí na 1. měniči 25 km/h. Přepínací rychlost z 1. na 2. měnič je 86 km/h, což je provedení koncipované jednoznačně pro rychlé rovinaté tratě. Mezi Českou Lípou a Libercem se na necelých 60 km motorová jednotka 845 rychlostmi, na které je koncipována, sveze jen v úseku 6 kilometrů a převážnou část jízdy se trápí. První měnič není jen na rozjezd a má velice plochou trakční charakteristiku. Ve zmíněných stoupáních se pak pod trvalou rychlost 25 km/h neuchladí a výsledkem jsou série požárů, desítky vlaků, které nevyjely z Rynoltic do Křižan a vrátily se nebo jen uvázly, stovky vlaků, které prodloužily jízdní dobu, ale to vše s obrovským dopadem na plynulost veškeré dopravy na trati.
Ministerstvu dopravy (MD) byly zaslány četné stížnosti a na různých diskusních internetových fórech lze nalézt příspěvky, které se týkají nespolehlivosti a výše uvedených problémů, ale zároveň také poukazování na nedostatečnou ventilaci motorových jednotek 845/945, která se realizuje prostřednictvím 4 malých horních výklopných okének na každé straně vozu. To je nedostačující a způsobuje i zdravotní komplikace cestujícím ve vedrech. Ve stoupáních v horských úsecích při pomalé jízdě k téměř žádné ventilaci nedochází a je zřejmé, že konstruktéři těchto jednotek počítali se vzduchovou ventilací a prouděním vzduchu při větších rychlostech.
Odbor veřejné dopravy Ministerstva dopravy hájí slovy jeho ředitele JUDr. Michalčíka vozidla 845 četným stěžovatelům z řad cestujících doslovně „Ve smlouvě o veřejných službách Ministerstvo dopravy ve spolupráci se Správou železnic stanovuje minimální výkon hnacího vozidla, aby bylo možné provozní koncept zajistit. Jednotky společnosti ARRIVA vlaky, s.r.o. hodnoty tohoto výkonu splňují a mají vyšší výkon než původní soupravy nasazované ČD.“
Odbor veřejné dopravy MD uvádí veřejnosti opakovaně nepravdivé informace. Co se týká výkonu souprav, České dráhy na lince R14 nasazovaly soupravy motorových vozů řady 843 s 1-2 přípojnými vozy, resp. vozem řídícím. Výkon motorů motorových vozů řady 843 je 2 × 300 kW = 600 kW, který je rozdělován pomocí el. přenosu na 4 hnací nápravy. 2vozové motorové jednotky 628.2 / 845 mají 1 motor o výkonu 410 kW, který je pomocí hydraulické 2měničové převodovky a hnací hřídele přenášen na 2 hnací nápravy. I při vyšší kapacitě soupravy s 843 o 1 vůz než 845, má souprava s 843 celkem 4 hnané nápravy z 12, tedy 1/3. Zatímco u jednotky 845 činí tento poměr 2 / 8, tedy pouze 1/4, který se samozřejmě nemění ani při řazení 2 jednotek v režimu vícečlenného řízení. Je tedy více než zřejmé, že na sklonově náročné výkony byly soupravy s motorovými vozy 843 jednoznačně vhodnější. Při srovnání hodnot výkonu je třeba zohlednit i nižší účinnost hydraulického přenosu vůči elektrickému.
Koncept dálkové dopravy, který si MD vybralo pro linku R14, je nadále neakceptovatelný a vyžaduje radikální řešení. Především eliminaci nevhodných vozidel řady 845/945. Motorové jednotky 845/945 mají problémy i na dalších tratích a u zaměstnanců provozovatele dráhy vyvolává netečnost k jejich problematickému provozu právem údiv.
Jak je možné, že požáry, četné závady a již každodenodenní výpadky nevadí Ministerstvu dopravy, Drážnímu úřadu ani Drážní inspekci? Vysvětlení se nabízí. Jednatelem dopravce Arriva vlaky s.r.o. je Ing. Mgr. Jiří Nálevka, bývalý ředitel odboru veřejné dopravy MD, který za svojí éry na svůj odbor přivedl Ing. Františka Vichtu. Ten je dnes zástupcem ředitele odboru veřejné dopravy za nástupce Jiřího Nálevky JUDr. Ondřeje Michalčíka a vedoucím oddělení koncepce a rozvoje, odpovědným za koncept dálkové dopravy, který si vybral a „upekl“ s Arrivou.
Použité zdroje: