Hlavní obsah
Automobily a doprava

Trnitá cesta českého Pendolina ke svezení cestujících rychlostí 200 km/h má také svoje hrdiny

Foto: Jindřich Berounský

Pendolino 682.006 v Praze na hlavním nádraží

Pendolino je symbolem moderního cestování po železnici, vícenásobným českým rychlostním rekordmanem, ale také smutným příběhem rychlovlaku, který po českých kolejích nemůže jezdit tak rychle, jak umí.

Článek

Pendolino (italsky „kyvadélko“) je obchodní označení elektrických vlakových jednotek s aktivním naklápěním vozové skříně od výrobce Fiat Ferroviaria, patřícího dnes ke skupině Alstom. Díky naklápění mohou pendolina projíždět oblouky až o 30 % vyšší rychlostí oproti klasickým vlakům bez naklápění.

Když se čelní představitelé resortu dopravy v čele s ministrem dopravy Martinem Kupkou v neděli 31. 8. 2025 spolu s pravidelnými cestujícími projeli IC 591 Pendolino z Prahy do Českých Budějovic, rychlosti 200 km/h bylo dosaženo mezi Voticemi a Sudoměřicemi a krátce i mezi Doubím a Soběslaví.

Cestou zpět IC 590 Pendolino České Budějovice - Praha 1. 9. 2025 zastavil před kamerami České televize tzv. trip, který představuje výpadek komunikace mezi palubními jednotkami a traťovou částí evropského vlakového zabezpečovače ETCS. Pendolino se tak stačilo rozjet jen na 195 km/h, ale každopádně rychlost 200 km/h na IV. koridoru znamená rychlostní posun na železnici, který Českou republiku alespoň krůčkem odpoutává od dosavadního maximálního rychlostního limitu 160 km/h, který jsme drželi s Maďarskem a Slovenskem. Rakousko a Polsko v pravidelné dopravě dosahují 250 km/h a Německo 300 km/h. 200 km/h už se jezdí i ve Srbsku.

Elektrické jednotky řady 680 Pendolino mají konstrukční rychlost 230 km/h, ale aktuálně jsou schválené pro maximální rychlost 200 km/h. Mají výkon 4 000 kW, celkovou délku 185 metrů a 327 míst k sezení. Hmotnost celého vlaku je 378 tun. Vybavené jsou pro napájecí soustavy 3 kV DC, 25 kV 50 Hz AC a 15 kV 16,7 Hz AC.

Rekordní rychlost 237 km/h byla přitom dosažena pendolinem na trati Brno – Břeclav mezi Vranovicemi a Podivínem už dne 18. listopadu 2004 při zkušební jízdě. Od té doby Pendolino čekalo na rychlejší svezení přes 20 let.

První vysokorychlostní jednotka pendolino přijela do České republiky v noci z 18. na 19. června 2003. Poprvé s lidmi vyjela pendolina z Prahy do Děčína 23. prosince 2004.

Tendr na dodávku deseti rychlovlaků vypsala česká vláda už v roce 1995, ovšem celý projekt se výrazně zpozdil a také prodražil. Vítězné konsorcium vedené ČKD se totiž záhy dostalo do problémů, ČKD dokonce zkrachovalo a kontrakt proto převzala italská firma Fiat Ferroviaria, patřící v současnosti mezinárodnímu koncernu Alstom. České dráhy koupily od Alstomu nakonec 7 místo 10 plánovaných souprav 7 vozových rychlovlaků, které neměly na růžích ustláno a jejich uvádění do provozu od dodávky první v létě 2003 bylo komplikované. Správa železniční dopravní cesty si stěžovala na ovlivňování zabezpečovacího zařízení nejen asynchronními trakčními motory a už zkušební jízdy provázela rozsáhlá opatření, která omezovala pravidelný provoz. Pod schvalovací proces se nikomu nechtělo podepisovat a ve stěžejním homologačním týmu se nakonec potkali hrdinové doby Antonín Blažek a Petr Kaván. Homologační tým zastřešovaly České dráhy v čele s Antonínem Blažkem a tým Výzkumného ústavu železničního vedl Petr Kaván. Svým obětavým přístupem a nasazením pendolino rozjezdili nejdříve mezi Prahou a Děčínem, v závěru roku 2005 i jejich zásluhou zajistilo vozbu už podle jízdního řádu na pravidelných výkonech a ramenech Praha – Ostrava a Praha – Břeclav.

Pendolina si nakonec česká cestující veřejnost oblíbila, ale problémy s jejich zaváděním se staly terčem mnoha vtipů a svoje si přisadil i Jarek Nohavica v písničce Ladovská zima, kde se zpívá „Pendolíno stojí kdesi u Polomy, zamrzly mu všecky CéDé romy.“

Zdroje:

https://www.cd.cz/nase-vlaky/supercity/pendolino/-26950

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz