Článek
Svaz Odborářů Služeb a Dopravy (SOSaD) upozornil na zhoršení bezpečnostních poměrů na železnici, které se týká všech úseků železničních tratí a železničních stanic, kde došlo k eliminaci liniového vlakového zabezpečovače LS a jeho traťové části z důvodu plánované nebo postupně realizované implementace evropského vlakového zabezpečovače ETCS.
Strojvedoucí napříč všemi dopravci se už delší dobu diví, že po každé slavnostně ukončené modernizaci železniční stanice (např. Pardubice hlavní nádraží, Praha Radotín, Vsetín) nebo traťových úseků např. mezi Pardubicemi a Hradcem Králové dochází ke zhoršení bezpečnostních poměrů a ztížení podmínek pro jejich práci.
Před zavedením evropského vlakového zabezpečovače ETCS se na základě Národního implementačního plánu ETCS, „odborně garantovaného“ Ministerstvem dopravy a nepochopitelně posvěceného Drážním úřadem i Drážní inspekcí, předčasně likvidují kolejové obvody a kódování, které zajišťovaly v rámci národního liniového vlakového zabezpečovače přenos návěsti následujícího návěstidla na návěstní opakovač lokomotivy nebo motorové jednotky – obdobu jakéhosi malého návěstidla na stanovišti strojvedoucího. Díky tomu strojvedoucí dopředu věděl, co mu svítí na následujícím návěstidle a tomu mohl přizpůsobit jízdu.
Po přechodnou dobu i několika let jsou strojvedoucí pod rouškou očekávání lepší bezpečnosti zbaveni možnosti vidět dopředu, co je za návěst na dalším návěstidle, a musí jezdit do rychlosti 100 km/h jen „poslepu“ na základě toho, co vidí, a to i v husté mlze. Podle „odborníků“ ministerské komise, z nichž někteří nerozjedou ani šlapací drezínu, to je v pořádku a předpis to skutečně dovoluje. Kdokoliv si na stanovišti strojvedoucího vyzkouší mít za lokomotivou stovky cestujících a stovky tun, už takový optimismus nesdílí. Při rychlosti 100 km/h má vlak zábrzdnou vzdálenost 1000 metrů a strojvedoucí nemá na dohled pouhým okem možnost žádnému střetu zabránit.
Usnesením vlády č. 795 ze dne 13. 9. 2021 (dále také jen „Usnesení vlády č. 795“) byl schválen „Plán moderního zabezpečení české železnice – implementace evropského vlakového zabezpečovacího zařízení ETCS“ (dále jen „NIP 2021“) Ministerstvo dopravy ČR - Železniční infrastruktura (mdcr.cz), který představuje aktualizaci dokumentu „Národní implementační plán ERTMS“ (dále jen „NIP 2017“).
Na str. 8 NIP 2021 se uvádí: „Problematika implementace ETCS byla v uplynulém období projednána v rámci Pracovní komise ke zvýšení bezpečnosti železničního provozu (dále jen „Bezpečnostní komise“), jejímiž členy jsou vedle zástupců Ministerstva dopravy také zástupci Správy železnic, Drážního úřadu, Drážní inspekce, dopravců, akademické sféry a strojvedoucích. Od roku 2020 byla postupně upřesňována připravovaná strategie implementace traťové části ETCS včetně postupného zavádění výhradního provozu vlaků pod dohledem tohoto systému.“; na str. 12 NIP 2021 je uvedeno: „Jelikož implementace ETCS na stávající používaný systém LVZ LS (a s tím související rozdělení kolejových úseků) zhoršuje propustnost tratí, bylo rozhodnuto, že na tratích, které budou vybaveny ETCS, bude v dostatečném časovém odstupu vyřazen systém LVZ LS z provozu.“.
Kromě toho, že se Bezpečnostní komise mýlí a s propustností tratí je to naopak, SODaD získal na základě tzv. informačního zákona za úplatu 4918 Kč od Ministerstva dopravy zápisy z Bezpečnostní komise, které byly poskytnuty Vrchnímu státnímu zastupitelství a usvědčují z podílu na opatření proti bezpečnosti železnice zástupce institucí, které měly garantovat odbornost, nestrannost a dohled na bezpečnost železnice. Lze tak konstatovat, že Ministerstvo dopravy, Drážní úřad a Drážní inspekce svojí činností v rozporu se zásadami bezpečnosti železničního provozu a Směrnicí (EU) 2016/798 o bezpečnosti železnic úmyslně způsobily a stále způsobují podle § 272 Trestního zákoníku obecné nebezpečí tím, že vydávají lidi (cestující a vlakový personál) v nebezpečí smrti nebo těžké újmy na zdraví nebo cizí majetek v nebezpečí škody velkého rozsahu.
Z uvedeného plyne, že Drážní inspekce (DI) a Drážní úřad (DÚ), resp. jejich zástupci v tzv. Bezpečnostní komisi, museli být dopředu obeznámeni s faktem, že „národní zabezpečovač“ bude delší dobu vyřazen z provozu před spuštěním ETCS. Fakt, že zástupci DI a DÚ se žádným způsobem nevymezili vůči NIP 2021, vyplývá ze zápisů z tzv. Bezpečností komise neboli se evidentně ztotožnili se zněním NIP 2021, jehož obsah musí z úřední povinnosti znát. Ani DI, ani DÚ proti NIP 2021 nezasáhly.
Usnesení vlády č. 795 a NIP 2021 měly očividně zásadní vliv na mimořádnou událost v Pardubicích hlavním nádraží dne 5. 6. 2024 se 4 oběťmi na životech (dále jen „MU Pardubice“). NIP 2021 připravovalo Ministerstvo dopravy (MD); jedná se logicky o jeden ze subjektů, který by měl být předmětem nezávislého bezpečnostního šetření ze strany národního inspekčního orgánu, tedy Drážní inspekce. Vzhledem k výše uvedenému (DI byla aktivní součástí Bezpečností komise) však lze legitimně pochybovat o nezávislosti a objektivitě šetření MU Pardubice ze strany Drážní inspekce, resp. DI se ocitla ve střetu zájmu a nemůže tak garantovat nezávislé a objektivní šetření této vážné nehody – v ČR za této situace není jediný subjekt, který by provedl nezávislé, bezpečnostní šetření MU Pardubice ve smyslu směrnice EU o bezpečnosti železnic.
V období od schválení NIP 2021 do doby vzniku MU Pardubice vydala Drážní inspekce 14 závěrečných zpráv (ZZ) k mimořádným událostem (MU), u kterých měla zjistit systémový problém v zabezpečení železnice dle NIP 2021. Z analýzy těchto ZZ vyplývá, že systémový problém nebyl zjištěn, nebylo vydáno ani odpovídající bezpečnostní doporučení. Jde o fatální vícenásobné selhání Drážní inspekce.
K naplnění skutkové podstaty trestného činu obecného ohrožení podle trestního zákoníku není třeba, aby škodlivý následek nastal. Stačí, způsobil-li pachatel obecné nebezpečí, tj. nebezpečí smrti nebo těžké újmy na zdraví lidí nebo nebezpečí škody velkého rozsahu na cizím majetku. Jak je výše uvedeno, 5. 6. došlo v Pardubicích k úmrtí 4 cestujících, 22 jich bylo zraněno a škoda je odhadnuta na cca 110 mil. Kč.
18. 9. 2024 v 7:36 hodin v Praze na Odbočce Balabenka na nekódovaném úseku trati nedovoleně minul osobní vlak Os 7763 (Praha-Čakovice – Praha Masarykovo nádraží) vjezdové návěstidlo s návěstí zakazující jízdu a následně se srazil (najel zezadu) s vlakem Os 9408 (Milovice - Praha Masarykovo nádraží). Při mimořádné události bylo zraněno 35 osob. Škoda byla odhadnuta na 31 milionů korun.
Důkazem, že sama Správa železnic a její odborníci považují vypínání národního systému zabezpečení do doby zavedení evropského zabezpečovacího systému ETCS za ohrožení bezpečnosti, je písemná komunikace Správy železnic s odborem infrastruktury MD v době od 22. 7. do 14. 8., na základě které zůstane u investiční akce „ETCS Pardubice (mimo) – Hradec Králové (mimo)“ na popud Správy železnic v úseku Opatovice nad Labem-Pohřebačka – Stéblová národní vlakový zabezpečovací systém a bude vypnut teprve až v okamžiku současného zahájení výhradního provozu vlaků pod dohledem ETCS L2 na tomto rameni.
V závěru dopisu SOSaD vyzývá vládu k radikálnímu řešení resortu dopravy v oblasti bezpečnosti železnice, k neprodlenému zajištění opatření k obnovení funkce liniového vlakového zabezpečovače LS na všech úsecích tratí a železničních stanic, kde probíhá nebo proběhne implementace evropského vlakového zabezpečovače ETCS. Stačily Pardubice 5. června a Praha Odbočka Balabenka 18. září?
Zdroje: