Hlavní obsah
Cestování

Vlakotramvaj a znovuzrození maďarsko-srbské železnice s českou stopou

Foto: Jindřich Berounský

Hybridní vlakotramvaj Stadler CityLink na lince číslo 1 Szeged vasútállomás - Hódmezővásárhelyi vasútállomás ve výhybně Hódmezővásárhelyi Népkert vasútállomás po odpojení ze železniční trati Szeged – Békéscsaba

Maďarský Szeged je dalším ostrovem pokroku kolejové dopravy v Evropě, který můžeme v České republice závidět. Po zprovoznění nově vybudovaného systému vlakotramvaje v listopadu 2021 přichází obnovení maďarsko-srbské železnice Szeged – Subotica.

Článek

Přeshraniční osobní vlaky z Maďarska ze Szegedu do srbské Subotice zahajují provoz dnes - 28. listopadu. Děje se tak po 8 letech od jeho přerušení v roce 2015 z důvodu dezolátního stavu i uprchlické krize. Přestavba a modernizace trati byly částečně ukončeny v létě 2022. Nákladní vlaky tudy začaly jezdit již od srpna 2022.

Denně je možné využít zatím 5 párů mezistátních osobních vlaků, na nichž se podílejí střídavě Maďarské dráhy MÁV a srbské železnice prostřednictvím svého dopravce Srbija Voz. Podrobnosti zveřejnily MÁV na svém webu November 28-án elindul a személyforgalom a Szeged–Röszke vasútvonalon | MÁV-csoport (mavcsoport.hu)

Hraniční kontroly probíhají v maďarské pohraniční přechodové stanici Röszke, která byla v rámci investice zcela přestavěna. Bezmála 50 km cesty vlakem Szeged – Subotica zdržují kontroly v Röszke cca 35 – 40 minut. Nejrychlejší spojení mezi oběma městy tak trvá 1 hodinu 22 minut. (Na souběžném „konkurenčním“ evropském silničním tahu E 75 však jde na srbské straně a přechodu Kanižja – Horgoš, respektive Röszke – Horgoš, strávit při hraniční kontrole i několik hodin, takže železniční spojení je konkurenceschopné.)

Podle informací na webu Srbských železnic bude celá investice a obnova trati Szeged – Subotica úplně dokončena v roce 2025. Postupně se má v několika krocích zvýšit i rychlost. V současné době se modernizuje nádraží v Subotici, kam by měly do konce roku 2024 přijet rychlé vlaky Soko (česky sokol), které od loňského roku jezdí v úseku Beograd – Novi Sad rychlostí 200 km/h.

Rychlost vlaků osobní dopravy 200 km/h v Srbsku a vlakotramvaj v Maďarsku představují otřesné zrcadlo pro železnici v České republice a vypovídají o potupné zaostalosti. Nejenže Česká republika ani nezkusila dohánět západ, ale už jí ujíždí vlaky a koleje na „východě“ Evropy!

Alespoň slabou náplastí na železniční ostudu České republiky v Evropě jsou účast a úspěch české společnosti AŽD, která na inkriminované trati dokončila a předala společnosti Infrastruktura železnice Srbije (Srbské železnice) moderními systémy zabezpečenou železniční trať Subotica – Horgoš k maďarské hranici v Srbsku. Šlo o zakázku v hodnotě 11,6 mil. eur.

Trať Subotica – Horgoš je nyní zabezpečena ve čtyřech stanicích (Javna Skladišta, Palić, Bački Vinogradi a Horgoš) českým plně elektronickým digitálním stavědlem StationSWing ESA 44-SB. Všechny stanice na trati jsou vybaveny českými výhybkovými přestavníky, LED návěstidly a na křížení pozemních komunikací s tratí jsou na 13 místech instalovány přejezdové zabezpečovací systémy AŽD. Součástí zakázky byla také instalace jednotného evropského zabezpečovacího systému ETCS v úrovni L1.

V kontextu s se zprovozněným a dále rozvíjeným systémem vlakotramvaje v okolí maďarského města Szeged je třeba zmínit další ostudu České republiky na poli moderní kolejové dopravy. V letech 1998 – 2007 se připravoval v liberecko-jablonecké aglomeraci ambiciózní projekt Regiotram Nisa. Vlakotramvaj se zejména v souběhu železnice a tramvaje mezi Vratislavicemi a Jabloncem nad Nisou doslova nabízela a s využitím železnice, propojené s tramvajovou sítí, by dávno spojovala centrum Liberce i Jablonce nad Nisou a širší oblast v okolí Jizerských hor. Touto dobou už mohla jezdit do Polska i do centra Harrachova, do Hrádku nad Nisou i německé Žitavy. Pilotní projekt Regiotram Nisa ale v roce 2007 vláda na popud „odborníka na odpadové hospodářství“ z Proboštova (náměstka Jiřího Hodače, který vládl Ministerstvu dopravy i ministrovi Řebíčkovi) zastavila jako „blbost pro pár bláznů“ a shodila ze stolu. Zůstala po něm pouze „díra“ v podobě 78 milionů, které Liberecký kraj vložil do studií, plánů a dokumentací. Celý projekt vniveč nepřišel, podařilo se z něj realizovat alespoň přestupní terminály a nové železniční zastávky. Ještě v závěru roku 2006 Liberecký kraj věřil, že se v roce 2008 začne stavět….

V době představování pilotního projektu Regiotram Nisa na dopravních konferencích v České republice i na Slovensku jej před 20 lety Maďaři neskrytě obdivovali a záviděli. Ironií osudu dnes obdivně vzhlížíme i do Maďarska a závidíme vlakotramvaj, kterou jsme dávno mohli mít a ony si ji klidně provozují Maďarské dráhy MÁV. Využívá železniční trať Szeged – Békéscsaba, kde se bezpečně potkává i s těžkými nákladními vlaky, tramvajovou trať v Szegedu a současně došlo k vybudování tramvajových tratí ve městě Hódmezővásárhely.

Návštěva Szegedu a okolí včetně svezení se obnovenou železnicí do Subotice stojí za to. Paličské jezero, kolem kterého trať vede, je necelých 600 metrů od stanice Palić a představuje jeden z nejvýznamnějších turistických cílů Srbska, zároveň rekreační oblast pro 8 km vzdálenou Subotici. Zážitek ze zajímavého a malebného koutu Evropy snad přebije smutné poznání, že Česká republika je stále okatější černou skvrnou uprostřed Evropy v oblasti kolejové dopravy a moderních evropských trendů, když už zaostává i za „Balkánem“.

Použité zdroje:

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz