Článek
Je to tu znovu. Na billboardech, kde ještě nedávno byla reklama na realitku, obchodní řetězec nebo mobilního operátora, se nám postupně rojí úderná hesla politických stran. Snaží se tentokrát nalákat k účasti na krajských volbách, případně apelují, abychom se dostavili k volbám senátním. A opět to jsou krásně vyvedené plakáty, které nám neřeknou absolutně nic. Jen prázdná hesla. Možná líbivá, ale bezduchá.
K vidění jsou hesla jako „Moje město si zaslouží víc“. Někomu to možná stačí, já se však ptám čeho? Víc peněz, víc lékařů, víc silnic? Nebo snad víc smogu, víc kriminality? Poprosil bych u zadavatelů takových hesel trochu konkrétních informací. Nebo se snad kandidát bojí jít takříkajíc s kůží na trh a napsat na plakát, co hodlá v křesle (tentokrát) hejtmana kraje dělat? Já osobně bych hlas někomu, kdo mi neřekne, co bude v úřadě dělat, nedal. Někdo možná ano…
Nebudu se zabývat tím, čí heslo je víc hloupé nebo zbytečné. Když se porozhlédnu po plakátových plochách, tak zjišťuji, že není strany, která by měla nějaký smysluplný plakát. Některé apelují na nejnižší city, jako je strach, některé na hamižnost, některé lkají litanie nad současnou ubohostí občanů (která prostě není, máme se dobře). Co mě vytáčí úplně nejvíc, jsou pak plakáty s jediným cílem, kterým je očernit politického soupeře. Tento nešvar pozoruji již od doby, kdy můj mozek dospěl natolik, že jsem zaregistroval, že existuje něco jako politika, tedy někdy z přelomu milénia. Plakáty typu „Nevolte je, jsou zlí“ mi pily krev již tehdy a pijí mi krev dodnes. To opravdu nemáte na víc?
Současné plakáty často trefně naráží na problémy, které je potřeba vyřešit. Zdaleka ne všechny, ale mnohé ano. Ovšem co mi už schází, je informace, jak toho kterého kroku chtějí strany dosáhnout. Některé je potřeba pochválit alespoň za to, že se tématu obšírněji věnují alespoň na internetových stránkách (zrovna třeba KSČM nebo STAN), některým však stačí prázdné heslo. A bohužel prázdné heslo stačí i některým voličům. Nejspíš ale nebudu sám, kdo při pohledu na plakát uzná, že třeba nedostatek bytů nebo lékařů je problém, ale že bych se dozvěděl, co s tím ona strana upozorňující na tento problém hodlá udělat, to už ne. A nejspíš ani nebudu sám, komu takové mlácení prázdné slámy vadí. Ano, všem vadí nedostatek lékařů a nejspíše by většina lidí byla ráda, kdyby jejich ošetřující lékař byl Čech a ne cizinec. Na co tedy jeden ze slavných plakátů SPD, který se kasá heslem „Nedostatky ve zdravotnictví nevyřeší chirurgové z dovozu“? Ani tento plakát nemá řešení. Budou snad v SPD sít semínka doktorů, zalévat je a pak sklízet? Nebo kde je chtějí vzít?
Pokud se podíváme třeba na poměrně oblíbeného jihočeského hejtmana Kubu, jeho plakáty dávají smysl tak napůl. Kdo se zajímá o dění v regionu, tak je v obraze a ví, co Kuba dělá. Proto pro něj nicneříkající heslo „Jdu do toho znova“ má smysl. Pokud se mu Kubova práce líbí, může mu to hodit, pokud ne, tak ví, že ho volit nemá. Ovšem pokud se občan o dění v politice na této úrovni příliš nezajímá, pak je pro něj plakát kandidáta ODS (i když se proti tomu lehce vymezuje) úplně stejně nicneříkající jako všechny ostatní.
Hnutí ANO opět vsadilo na image svého vůdce, který opět tak trochu zastiňuje své svěřence, nicméně na plakátech můžeme najít vesměs hesla vymezující se proti současné vládě. Toť vše, opět mlácení prázdné slámy a slib napravit něco, co se buďto napravit nedá, anebo je problém celkově neuchopitelný. Nutno podotknout, že alespoň ve Zlínském kraji má heslo „Musíme udržet mladé v kraji“ alespoň nějaký smysl.
A samozřejmě příšerná jsou i hesla, která naráží na finanční limity. Ne, peníze opravdu netěžíme v zemi, nepadají z vesmíru ani nerostou na stromech. Státní i krajský rozpočet je založený na práci lidí a výnosu firem. Ty peníze musí někdo vytvořit. Proto plané sliby navýšení jakýchkoliv dávek, zalepení jakýchkoliv děr v rozpočtu nebo čehokoliv zdarma absolutně postrádají smysl. A klidně bych se nebál je zařadit do kategorie úplně zbytečných výkřiků do tmy, protože žádný rozpočet není nafukovací.
Na závěr bych si dovolil stranám propříště dát takový návod, jak bych byl rád, aby předvolební plakáty vypadaly: Ano, fotka lídra samozřejmě být musí, to už k naší kultuře tak nějak patří. I když je to tvář, kterou nikdo nezná (což supluje na plakátech ANO Babiš) a kterou již nikdo po volbách neuvidí, nějak jsme si na to zvykli. Ať tam tedy je. Samozřejmě nesmí chybět logo. Celou grafiku bych osobně ladil do barvy, která je pro tu kterou stranu typická, což se obvykle taky děje. Potud dobré, nyní však změna! Jednoduché heslo, které chce kandidát prezentovat, by mělo dávat smysl a ne být jen všeobecným plkem. Pod heslo, co dává smysl, bych určitě připojil nějaké vysvětlení, co se situací hodlá kandidát dělat. Chce zlepšit dopravní situaci ve městě? V tom případě zmínit, že má v plánu obchvat. Chce pomoci seniorům? Pak zmínit, že chce podpořit sociální služby. Chce snížit nezaměstnanost? Tak tedy zmínit, že hodlá vymezit území pro stavbu průmyslových komplexů.
Ač na to moc nespoléhám, tak snad v příštích volbách převládne spíše rozumná komunikace. Strany bohužel mají přehled daleko větší, co na lidi zabírá, a v množství je síla. Někoho, kdo se nad plakáty zamýšlí, mohou strany vesele ignorovat i nadále.