Hlavní obsah
Zdraví

Jak změřit obezitu?

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Pexels.com, Artempodre

Je to dobrý

Víte, co je BMI,WHR ? Vypadáme lépe jako vyzáblí, nebo naducaní?

Článek

Někdy se stačí podívat do zrcadla, někdy pomůže váha. Ve svém ranném středověku jsem se rozhodl, že drasticky zhubnu. Kamarádka, která mě viděla po půl roce, se s obavami ptala, jestli nejsem nemocný. Hrdě jsem prohlásil, že hubnu, abych se líbil děvčatům. Dala oči v sloup. Kde jsi to slyšel? Většina žen preferuje pořádný chlapy! Jednak se od nich dá čekat lepší sexuální výkon a jednak s nimi bude větší zábava. Není nad spokojeného muže. Co s třasořitkou kost a kůže, který chodí půl hodiny po sámošce a pak si s výčitkami svědomí koupí jogurt bez tuku. Místo, aby si vážil v ložnici svou partnerku, váží si v kuchyni ořechy. Ulevilo se mi. Začal jsme jíst normálně. Přesto jsem si na internetu nechal vypočítat index hmotnosti těla (Body mass index, BMI), což je poměr hmotnosti k výšce v metrech na druhou. Mám 25,2: mírná nadváha. Normální BMI je 18,5 až 24,9. Ale to jen přibližně. Výsledek ovlivňuje věk, pohlaví a jestli nejsme kulturisti s nadměrně vyvinutými svaly. Spásu jsem čekal od měření obvodu těla v místě, kde nosím pásek (tj. kolem pupku). Naměřil jsem 102, což je zlé. Jsem obézní. Mám hodně tzv. viscerálního tuku a zvýšené riziko nejrůznějších onemocnění. Musím se rozhodnout: chci se líbit ženám nebo být zdravý! Zkusím být aspoň normální. Zlatý střed. Obvod pasu u mužů do 94 cm je OK, od 95 do 102 je zvýšené zdravotní riziko, nad 102 vysoké. S hrůzou jsem zjistil, že, existuje ještě několik dalších indexů k posouzení obezity. Přesnější je výpočet poměru pasu a boků v centimetrech: Waist to Hip Ratio (WHR). U mužů by WHR neměl být více než 0,95 a u žen 0,85. Vzdávám to. Zrcadlo stačí. U žen bez zdravotního rizika by obvod pasu měl být nižší než 80 cm, vysoké riziko je nad 85. Před svatbou je zbytečné se měřit. Jednodušší bývá prohlédnout si rodiče ženicha nebo nevěsty. Je velká pravděpodobnost, že budou vypadat podobně, i když výjimky existují. Obvod pasu i hmotnost se dokáže zatraceně rychle měnit. Obvykle k horšímu. To, že je člověk tlustý, není bohužel jen problém estetický. Obezita zvyšuje riziko srdečních chorob, vysokého krevního tlaku, mrtvice, cukrovky. Vede k zvýšenému zatížení kloubů, k artróze, zvyšuje riziko rakoviny prsu, tlustého střeva, dělohy i prostaty. U žen se přidává i častější neplodnost. Také jsem se dozvěděl, že mně díky rizikovým hodnotám obvodu pasu a BMI hrozí metabolický syndrom, což je kombinace vysokého krevního tlaku, vysoké hladiny cukru v krvi, abnormálních hladin cholesterolu a krevních tuků.

Já vím, někomu se líbí muži s nadváhou, někomu obézní ženy. Občas slyším mantru: „Až tlustý budou hubený, hubený budou studený!“ Nemohu zapomenout na kamaráda, který přišel na návštěvu se svou 120 kg vážící manželkou. Po vydatné večeři před dezertem se na ní láskyplně podíval poplácal po zadku a řekl: „Tohle všechno je moje!“ Usmála se provinile. Občas dáváme vlastnictví přednost před zdravím, ale správné to není. Ledaže plánujeme další svatbu bez rozvodu.

Použité zdroje

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz