Hlavní obsah
Láska, sex a vztahy

Muži a antikoncepce

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Image by prostooleh on Freepik

Mužská hormonální antikoncepce?

Hormonální pilulka je tu s námi přes 60 let (od první schválené varianty) a přinesla jistě jak pozitivní, tak negativní vlivy.

Článek

Primárním důvodem předepsání hormonální antikoncepce je zabránění nechtěného těhotenství. V době, kdy pilulky proti početí zažívali svůj velký boom se také předepisovaly k potlačení projevů akné, premenstruačního syndromu a zpravidelnění cyklu, kde se ovšem nikdy nejednalo o skutečnou léčbu.

Pokud se na toto léčivo díváme z hlediska předcházení nechtěnému těhotenství, kdy těhotenství může být život ohrožující stav a dáme toto na misku vah s jejími nežádoucími účinky, pak má na světě jistě své místo.

Ano, biologie je v tomto neúprosná a je to žena, která přivádí na svět děti, proto se tak snadno říká, že je to její zodpovědnost zabránit nechtěnému početí. Já se chci, ale podívat na zoubek možnosti mužské antikoncepce, proč se tato na trhu nikdy neobjevila i přesto, že se našlo pár studií, které pilulky pro muže zkoumali / zkoumají.

Byli by muži ochotni „zobat pilulky“, jak toto někteří z nich rádi titulují?

Mám mezi sebou dost žen, které oprávněně odmítají braní léků a požadují po svých partnerech jinou formu antikoncepce. Kdybych jen dokázala spočítat, jak často si muži stěžují na prezervativ.

Ponechme stranou, že hormonální antikoncepce neřeší pohlavně přenosné choroby, a tak je s novými partery prezervativ nezbytný. Byli by muži ochotni pro své partnerky nebo pro klid jich samotných užívat hormonální antikoncepci?

Samotná hormonální antikoncepce pro muže má jeden zásadní problém a to, že nepředchází život ohrožujícímu stavu, nebo neléčí nemoc. Mužská antikoncepce by tak neměla čím vyvážit své nežádoucí účinky, což by značně komplikovalo její schválení. Do této rovnice by se totiž poprvé musela započítávat třetí osoba, znamenalo by to, že její uživatel by nechránil sebe, nýbrž svou osobu blízkou.

Téměř každý z nás slyšel ve svém širokém okolí příběh, kdy si muž stěžuje na to, že žena otěhotněla, přestože jemu tvrdila, že bere hormonální antikoncepci. Ublíženému muži, se pak zdá, že na něm byl spáchán podfuk. (Věřím, že i to je možné a stává se to). Byl by takový muž ochoten si toto pojistit sám tím, že by byl on tou zodpovědnou osobou, která by si každý den ve stejnou hodinu vzala pilulku, aby nedošlo k početí? I přesto, že by se u něj možná projevily nežádoucí účinky?

Jak oblíbenou by se antikoncepční pilulka stala u mužů? Mohli by mít pod kontrolou nechtěné početí a nemuseli by „trpět“ s prezervativem.

Zeptala jsem se na toto neoblíbené téma, pár svých kamarádů a tady jsou jejich závěry.

Muž 1: „Nenutím svou partnerku do užívání hormonální antikoncepce a neočekávám, že by ona nutila mne. V minulých vztazích / krátkodobých známostech, jsem vždy využíval kondom a neměl jsem s tím nejmenší problém. Za mě tedy ne. Nechtěl bych být zbytečně vystaven vedlejším účinkům.“

Muž 2: „Moje partnerka hormonální antikoncepci bere a nikdy si nestěžovala na vedlejší účinky. Myslím si tedy, že je pro většinu populace bezpečná. Jestli bych já sám byl ochotný brát pilulky nemůžu s jistotou říct, myslím si, že pokud nejsou rizika velká, tak ano.“

Muž 3: „Já bych možnost hormonální antikoncepce pro muže ocenil. Bohužel jsem měl ve svém životě známost, kde mě žena chtěla oklamat a tvrdila, že antikoncepci bere.“

Muž 4: „Jsem ve svém partnerském životě již dále, prošel jsem obdobím kondomů, obdobím, kdy brala antikoncepci žena a po dětech jsem podstoupil vasektomii, protože jsme se se ženou shodli, že to je pro nás nejlepší volba. Nestal bych se tedy odpůrcem mužské antikoncepce a je možné, že bych byl jejím uživatelem.“

Muž 5: „Nerad řeším, co by kdyby. Jako muž nikdy neprožiju těhotenství a z biologického hlediska se před ním tedy nemusím chránit, proto bych já pilulky neužíval. Stejně tak jsem ale nikdy žádnou ze svých partnerek k jejímu užívání nenutil.“

Muž 6: „Jednoznačně ne. Toto je čistě problém ženy. Každý máme svoje.“

A jak to vidíte vy? Našla by si antikoncepční pilulka své místo u mužů?

Anketa

Našla by si antikoncepční pilulka pro muže své místo na trhu?
Jsem muž - tuto možnost bych uvítal
41,7 %
Jsem žena - tuto možnost bych uvítala
33,3 %
Jsem muž - nevyužil bych ji
20,8 %
Jsem žena - nemyslím si, že by ji měli užívat muži
4,2 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 24 čtenářů.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz