Hlavní obsah
Počítače a elektronika

Nejmíň povedený Macbook od Apple? Nejlepší psací stroj

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Jiří Březina

Tenhle Macbook je na psaní ideální

Lidi ho nemají rádi, stěžují si na jeho výkon i klávesnici. Své mouchy má, ale já na něj nedám dopustit.

Článek

Vždycky jsem toužil po psacím stroji, který by nebyl na obtíž, ale naopak podporoval vzácné chvíle. Svůj první román (Na kopci) jsem nadatloval po kavárnách na Asus EEE s 10" displejem. Byl malý a přenosný a docela robustní, ale možná byl malý až moc. A pořád mu hučel větrák a to mi vadilo.

Druhou knížku jsem chtěl napsat na něčem, co nehučí. Nechal jsem se zlákat Chromebookem od Samsungu. Byla to sprostá kopie Apple Macbook Air 11. Bylo to levné, ale kvalita zpracování byla otřesná. Byla to vlastně hračka, kde běžel prohlížeč Google Chrome, na který už tenkrát (cca rok 2014) nestačily ty 2 GB RAM, kterými disponoval. Takže sice nehučel, ale psát román v Google Docs byl očistec.

Foto: Jiří Březina

První knížku jsem napsal na mininotebooku Asus

Přecházím na Apple

Trochu to zkrátím. V roce 2015 jsem si pořídil Macbook Pro z roku 2013 (sloužil mi do roku 2023, kdy jsem ho - stále 100% funkční - daroval klukovi z dětského domova). Super stroj, ale s 2 kg váhy trochu málo přenosný. Ale když ležel na stole, psalo se na něm dobře.

Už tehdy jsem pokukoval po revoluční novince - dvanáctipalcovém Macbooku. Jenže jsem potřeboval mašinu na práci, ne pro parádu, proto mi přišlo nerozumné vyhodit 40 tisíc Kč za něco, co neutáhne všechnu práci, kterou jsem od něj potřeboval.

Nejlepší psací stroj

Asi před rokem jsem se ale rozhoupal a Apple Macbook si pořídil z druhé ruky. A nemůžu si ho vynachválit. Váží 900 gramů, je tlustý 9 mm. Nemá ventilátor. Můj Macbook Air M1, který používám pro „těžší“ práci, je proti němu pořádný macek.

Apple Macbook tenkrát moc díru do světa neudělal. Přitom byl v mnoha směrech revoluční. Byl prvním z Macbooků, který neměl větráček. Měl novou klávesnici, která má minimální zdvih, jenže se také občas (a když máte smůlu, tak pořád) zasekává. Pasivní chlazení znamenalo málo výkonný procesor Intel (s dnešními procesory Apple by to byla jiná jízda). Zákazníci si ho moc neoblíbili. Byl to totiž počítač tak akorát - ano, na psaní textů.

Foto: Jiří Březina

Tenhle starý Macbook beru s sebou na cesty a tolik se nebojím, že o něj přijdu

A to se mi na něm líbí. Je pomalý, takže je vlastně svým způsobem „distraction-free“. Než naběhne prohlížeč s Youtube, přestane vás prokrastinace přitahovat a radši píšete. Protože to není můj hlavní počítač, můžu ho tahat ven, vozit na cesty a nemusím se o něj tolik bát. Můj oblíbený psací software Scrivener nebo Microsoft Word na něm samozřejmě běží bez problémů.

Pokud sháníte nějaký psací stroj, dají se tyhle počítače koupit za poměrně dobrou cenu. A jestli řešíte každou korunu nebo nechcete riskovat koupi použitého počítače, vyrábí se jeho kopie, kterou jsem viděl pod rukama hned několika mých kolegů spisovatelů, UMAX VisionBook 12. Působí ale hodně lacině…

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz