Hlavní obsah
Knihy a literatura

Ukradl jsem si vaši knihu, co na to říkáte?

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Ben White/Unslash

Takhle doslovně mi to do očí ještě nikdo neřekl, ale v mírně obměněné podobě už jsem to slyšel mnohokrát. Lidé to říkají veřejně a ani se při tom nezačervenají.

Článek

Mluvím samozřejmě o situaci, kdy za mnou po autorském čtení nebo autogramiádě přijde nějaká čtenářka nebo čtenář a už zdálky mi hrdě hlásí, „že si moji knihu (nebo rovnou všechny) stáhl někde na uložtu a že se mu moc líbila“.

A já stojím, usmívám se jako pitomec a vůbec nevím, co na to říct. Ten člověk mi chce udělat radost, chce mě pochválit, ale zároveň mi do očí přiznává, že moji práci prostě ukradl.

Proč mi to ten člověk tak bezelstně říká? Zjevně proto, že mu vůbec nedochází, že tím stahováním škodí. Jde o duševní vlastnictví, takže se to prostě nepočítá.

Rozhodně jsem ještě neslyšel o někom, kdo by v pekařství ukradl housku, a druhý den šel pekařce říct něco ve smyslu: „Ta houska, co jsem vám včera ukradl, mi opravdu chutnala, děláte to skvěle, jen tak dál!“

Když se mi tohle přihodí, raději na to nereaguju. Nechci nikoho přivádět do rozpaků nebo působit jako ublížený pisálek, když mě někdo vlastně chválí. Ale musím se držet.

Spisovatel není muzikant

S knížkami je to těžké. Jejich autoři jsou na tom mnohem hůř než muzikanti. Hudebníci si můžou říct, že nahrávka jejich tvorby je jakousi pozvánkou na koncert. Vydají se na turné a vybírají vstupné.

Spisovatel si ale pořádáním autorských čtení vydělávat na živobytí nemůže. Nehledě na to, že psát knihu a předčítat z knihy jsou dvě dost rozdílné činnosti. A většina autorů lépe píše, než veřejně čte (i když samozřejmě existují i výjimky, u kterých je to přesně naopak).

Proč stahovat, když jsou tu knihovny

Nemějte mi to rozhořčení za zlé. Rozumím tomu, že knížky někomu přijdou drahé a že zrovna detektivky jsou spotřební zboží, které někdo nemá potřebu schraňovat v knihovně a vracet se k nim.

Ale elektronické knížky jsou přece jen podstatně levnější než ty tištěné - a i ty tištěné jsou vlastně v poměru cena/výkon stále dobrou investicí, jak jsem se pokusil popsat tady.

A pokud je to pořád málo, pak tady máme knihovny, kde si tu knížku můžete půjčit zadarmo, tištěnou i elektronickou - za výpůjčky autor nějaké drobné dostane a já osobně s tím nemám žádný problém, protože veřejnou knihovnu považuju za jednu z nejgeniálnějších a nejpozitivnějších veřejných institucí.

A když už si ty ebooky stahujete na úložištích, tak se s tím prosím nechlubte jejich autorům. Prosím!

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz