Článek
Propaganda je vnímána jako rozšiřování názorů a informací za účelem vyvolat nebo posílit určitý postoj nebo jednání mas ovládaných skupinou, která dané mase vládne pomocí ideologie. Její podoba se různí a odvíjí se podle dostupných technologií. V dnešní době může mít propaganda mnoho různých forem.
Často se jedná o anonymní účty šířící konspirace, dezinformace či nenávist. Tyto účty obvykle využívají různé internetové memy, satirická videa a další typ potenciálně virálního obsahu. Na Evropu se valí propaganda z mnoha směrů, přičemž nejničivější přichází z východu – z Ruska. Udává se, že nárůst těchto tendencí začal s Ruskou anexí Krymu v roce 2014, od té doby se její způsoby zdokonalily a nyní se jedná o velmi sofistikovaný systém, jehož základem jsou tzv. trollí farmy.
Cíle této aktivity jsou vytvářet ekosystém, v němž sytí uživatele jak pozitivními, tak negativními informacemi ve prospěch ruských zájmů. Snaží se vytvořit podporu Vladimira Putina, jeho vnitrostátní a zahraniční politiky, ospravedlnit invazi na Ukrajinu, diskreditovat nezávislá média, kritiku režimu a celkově potlačit občanskou společnost.
To, jaké narativy pravidelně šíří ruská propagandistická mašinérie dobře zpracovává Jeden svět na školách, který k narativům udává i příklady. Ty jsou:
Je však nutné zdůraznit, že se nejedná pouze o práci vyškolených skupin expertů v Rusku. Američan John Mark Dougan, který emigroval do Ruska a získal ruské občanství byl schopen své nepravdivé příspěvky, dostat během půl roku až k 37 milionům lidí (pozn.: On sám udává, že veškerý obsah vytváří sám, to, jestli to je pravda nelze s jistotou říct). Používal k tomu mimo jiné i umělou inteligenci.
EU a boj s propagandou
Velitel Skupiny kybernetických a informačních sil Armády ČR, Ivo Zelinka, odpověděl na otázku, s kým jsme v tuto chvíli jednoznačně v informační válce: „Podle bezpečnostní strategie České republiky je náš strategický protivník, se kterým jsme v tom zápase, Ruská federace. Jako hrozbu definuje i Čínu. To jsou dva státní aktéři, kterých bychom se měli obávat a podnikat nějaká protiopatření.“ Touto bezpečnostní strategií se řídí veškeré bezpečnostní složky v České republice, přesto existuje oprávněná kritika kabinetu Petra Fialy, že v boji s dezinformacemi nedělá dostatek. Do pětikoalice se na začátku letošního roku opřel i prezident Petr Pavel.
Nejsme ale výjimkou, v boji s dezinformacemi zaostává celá Evropská unie. I přesto, že od začátku války na Ukrajině uvalil západ na tyto média sankce a zakázal jejich činnost na území EU, tak zde stále operují. Mezi tyto zakázaná média patří News Front, který od roku 2015 provozovali především lidé, kteří pocházeli z území okupovaných po roce 2014 na Ukrajině, konkrétně z Krymu, Doněcka a Luhanska. Ten patří mezi nejznámější prokremelské webové stránky a bude se o něm hovořit v tomto článku ještě hojně. Mezi další weby patří ale i SouthFront, Katehon, Geopolitica.ru, The Strategic Culture Foundation a New Eastern Outlook. Tento seznam ruských propagandistických webů však není zdaleka kompletní a v souvislosti se současnou informační válkou hrají zásadní roli i další weby, jako například Ruská vesna a další.
Jako centrum dezinformací se v EU považuje Německo, přesto nelze opomenout na roli, kterou sehrává Slovensko. Například NewsFront Slovakia měl v červnu roku 2020 více než 300 000 návštěv, i s těmito počty ale v zemi nepatřila k těm nejznámějším. Funguje, stejně jako v jiných zemích, spíše jako zdroj dezinformací a narativů pro další podobné weby. Tuto tézi podporuje i Situačního centrum Kanceláře Rady bezpečnosti na Slovensku.
Velmi aktivně se do boje s dezinformačními weby zapojilo Polsko, o jejíž geoblokaci se stará Agentura pro vnitřní bezpečnost (ABW). Kdykoliv ale ABW web zamrazí, brzy se objeví pod novou doménou. Což je taktika, která se napříč EU používá velmi často. Nejslavnější proruský server není NewsFront ale Myśl Polska v jejímž čele stojí nacionalista Jan Engelgard. Jedním ze známých publicistů webu je Mateusz Piskorski, bývalý polský poslanec, který byl v roce 2016 obviněn ze špionáže pro Rusko a Čínu. Piskorski byl také zakladatelem a vůdcem prokremelské strany Zmiana a zakladatelem Evropského centra pro geopolitické analýzy, na jehož účet bylo podle vyšetřování nadnárodní novinářské sítě OCCRP (Organized Crime and Corruption Reporting Project) převedeno z Ruska 21 000 eur.
Maďarsko je v specifický příklad. NewsFront je v Maďarsku přítomen od roku 2018. Byl spuštěn krátce před vypnutím webu Hidfo.ru který měl prokazatelný a otevřeně ruský původ s vazbami na GRU. Specifický je v tom, že se nikdy nedokázal efektivně uchytit. Důvodem je malý prostor pro vliv, hlavní roli už totiž hrají média maďarské vlády Viktora Orbána, která sama kremelské narativy šíří. NewsFront zde není potřeba.
Jak lze z těchto příkladů vidět, každý stát určitým způsobem selhává ať už více či méně. Je však nutné dodat, že mnoho zemí s bojem proti dezinformacích teprve začíná, jelikož předešlé vlády tomuto nebezpečí nevěnovali mnoho pozornosti.
Role Balkánu v informační válce
Rusko se vměšuje do západního Balkánu už léta. Milan Jovanović, člen Atlantické rady Černé Hory, poznamenává, jak se Rusko snaží prezentovat jako alternativa k Západu tím, že podporuje protizápadní nálady a poškozuje reformy, které jsou předpokladem pro další integraci regionu do euroatlantických ekonomických, politických a bezpečnostních struktur. Což podporuje i Ředitel Střediska evropských hodnot pro bezpečnostní politiku v Praze Jakub Janda, který v diskusi o bezprostředních cílech Moskvy na Balkáně popisuje, Ruska je zastavit přítomnost NATO na Balkánském poloostrovu.
Oblast Balkánu je již dlouhou dobu místo, kde probíhá informační válka mezi Západem a Ruskem. Doba kdy toto začala by se dala spojit se založením ruského mediálního serveru Russia Today (RT) v roce 2005. Velmi rychle se rozvinula do sítě televizních kanálů, webových stránek a účtů na sociálních sítích publikujících obsah v souladu s kremelskou propagandou v angličtině, španělštině, francouzštině, arabštině, němčině a ruštině. RT Balkan byla oficiálně spuštěna 15. listopadu 2022 v Srbsku. Prodávaná jako online vysílací služba a multimediální webová stránka v srbském jazyce měla za cíl poskytnout „alternativní pohled na regionální a světové události“ s plánem expandovat do roku 2024 na televizní kanál.
Srbsko má strategickou polohu pro misi RT, která má vyvážit vnímaný vliv NATO a EU na Balkáně. S výjimkou Bosny a Hercegoviny a Kosova obklopují Srbsko členské státy EU a/nebo NATO: Bulharsko, Chorvatsko, Maďarsko, Černá Hora, Severní Makedonie a Rumunsko. Některé z těchto sousedních zemí mají se Srbskem jazykové, kulturní, a dokonce i mediální vazby.
Ačkoliv se RT televizní kanál vytvořit nepodařilo tak podle jednomyslného názoru odborníků zkoumajících ruský vliv v Bosně, Kosovu a Černé Hoře, se stal hlavním ruským nástrojem šíření propagandy na Balkáně. Toto umocňuje i zkoumání Rádia Svobodná Evropa (RFE/RL), které sledovalo webové stránky v různých jazycích zacílené na publikum v Bosně a Hercegovině, Albánii, Severní Makedonii a Srbsku, které byly během sledovaného období nesporným hlavním cílem propagandy.
Vzestup RT Balkan byl usnadněn také tím, že Srbská vláda kontroluje většinu mediálního trhu, který využívá k šíření vlastní propagandy. Anti-NATO a anti-EU narativy umocněné intervencí NATO v Kosovu v roce 1999 – jehož nezávislost Srbsko stále neuznává – podpořily rozšířené proruské nálady v Srbsku, což z něj činí vnímavý trh pro kremelské narativy. Šéfredaktorka RT – Margarita Simonyanová v prosinci oznámila, že srbské křídlo státního outletu vstoupí na bosenský trh v roce 2024.
Sociální sítě, jako účinná zbraň informační války
Facebook, Instagram, TikTok, X (Twitter), Telegram. Na všech těchto platformách se můžete setkat s anonymními účty, které prosazují ruské zájmy. Pro příklad, během sedmi měsíců, od srpna 2023 do března 2024 bylo osloveno 38 milionů účtů ve Francii a Německu. V předvolebním období tyto aktivity ještě zesílily. Mezi 1. a 27. květnem 2024 (pozn.: Evropské volby) umožnila Meta alespoň 275 proruským příspěvkům dostat k 3 milionům francouzských, německých, italských a polských účtů.
Aby to nepůsobilo způsobem, že Meta šíření propagandy nezabraňuje, tak od chvíle, kdy začali tento druh obsahu důkladněji kontrolovat, což bylo po začátku války na Ukrajině, se snaží, lidé, kteří za tímto obsahem stojí dostat své sledující na platformu Telegram, která nemá tak přísné podmínky. Role Telegramu je na celém procesu velmi zásadní, umožňuje totiž těmto skupinám šířit dezinformační obsah, téměř bez jakéhokoliv rizika a vytváří tak velmi efektivně sociální bubliny, ze kterých je náročné se dostat. Nenapomáhá tomu ani to, že vyhledávač Google tyto skupiny mnohdy svým algoritmem propaguje.
Jestli je Telegram zaměřený na formování menších skupin, tak TikTok slouží k oslovení masového publika, převážně z řad mladých lidí. TikTok Hraje čím dál větší roli pro politický aktivismus a ideologický extremismus. Podle výzkumu společnosti Adobe používají mladí lidé TikTok nejen jako zdroj nekonečné zábavy, ale i coby náhradu za Google pro vyhledávání informací. Pokud do TikToku zadáte klíčová slova jako „Rusko“ či „sankce Rusko“ nebo „současné Rusko“, mezi prvními se objeví účet Z Ruska s láskou.
Obsah účtu Z Ruska s láskou tvoří videa v češtině moderovaná Ruskou vystupující pod jménem Olga, která podle svých slov žila 12 let v České republice a pak se vrátila zpět do Ruska. V popisku k jednomu z příspěvků vysvětluje, že se tak rozhodla zejména kvůli byrokracii v Česku, špatné kvalitě tuzemských služeb i kvůli rostoucímu pocitu nesvobody v Evropě. Podle jiného příspěvku se do Ruska přesunula nejpozději na konci roku 2022. Sama tvrdí, že je blogerka, která ráda dělá videa, za což není placená.
Podle zkoumání, jaké fanoušky tento účet přitahuje, kterou zpracoval server Investigace.cz, došlo k získání zajímavého přehledu. Na základě sledujících se podařilo dohledat, že tento účet, který šíří Ruskou propagandu sledující lidé, kteří sledují i lidi jako europoslankyni Kateřinu Konečnou (16 %), europoslance Filipa Turka (15 %), poslankyni Alenu Schillerovou (11 %) nebo poslance Tomia Okamuru (18 %).
Ačkoliv se tento článek zaměřuje na Rusko, je nutné upozornit, že na sociálních sítích se objevují kanály, které propagují Čínu nebo dokonce i KLDR. Nedávno se do povědomí široké veřejnosti dostal případ, kdy se český influencer – Honza Michálek nevědomky podílel na tvorbě Čínské propagandy.