Článek
Nový druh kočárku vznikl v Anglii pod názvem buggy na rýsovacím prkně leteckého konstruktéra O. Maclarena v roce 1965. Z technického hlediska byl vynálezce génius. Velkou a nespornou uživatelskou výhodou byla a je skladnost vozíčku, který může být ve sklaplém stavu převážen v automobilu spolu s dítětem bez požadavku na extra velký kufr.
Na první pohled se jisté plus dalším rozvojem moderních informačních technologií překlopilo, přinejmenším v Čechách, v těžký civilizační průšvih. Buggyna v tom nezůstala sama. Druhým škůdcem do party se stal nejprve mobil a brzy po něm chytrý mobil.
Mnozí rodiče na vycházce s dítětem v kočárku přesměrovali téměř všechnu pozornost k tomu druhému nebo té druhé na opačném konci probíhajícího telefonního rozhovoru. Dítě bylo a je ponecháváno samo sobě s chabou rodičovskou výmluvou, že může sledovat ubíhající scenérii okolo kočárku a nikdo ho ani v nejmenším neruší.
Ti, kteří s výše uvedeným postřehem nesouhlasí, by si nejprve měli odpovědět na otázku, proč do příchodu buggyn (golfek) zhotovitele dětských kočárků celá staletí ani v nejmenším nenapadlo posadit dítě do vozíku tak, aby děcku matka (chůva) nebo otec či jiná pečující osoba neviděla do tváře.
Ne, nebyli hlupáci.
Nejen společenská zkušenost, ale především vrozený výchovný instinkt rodičů časově delší přerušení očního kontaktu s potomkem striktně odmítal. Jinak řečeno matka před golfkami o děcko na vyjížďce plně pečovala v každém okamžiku.
Dokonce jeden chytrý Čech jménem J. A. Komenský ve svém spisku o škole mateřské působivě zachytil chování rozumově vyspělých matek a chův. Citace s využitím dobového pravopisu: hle kravička! hle ptáček! hle kočička! hle dítě a. t. d.
Český humanista zcela jasně rozpoznal zásadní význam promluv s dítětem na projížďce mimo příbytek pro jeho duševní rozvoj. Výuka řeči je podle Komenského tím nejdůležitějším prvkem školy mateřské během pobytu na čerstvém vzduchu.
Pozorujme sami mnohé matky současnosti na ulici nebo v parku. Jakmile holka či kluk přesednou do golfky, mohou poslouchat především telefonní pokec tuctové maminky s kamarádkou jednou či druhou a třeba i další. Možná pak s manželem, babičkou z její strany i z té druhé otcovy.
V nejhorším případě lze projíždět sociální sítě a smysluplně či jinak diskutovat o naléhavých otázkách současnosti s osobami klidně z druhé strany Země.
Mix golfek a mobilu je silně neblahou interakcí moderní doby. Výuka řečových schopností je velkou částí rodičů vědomě či nevědomě přesouvána a odsouvána do vzdělávacích institucí typu MŠ. Přes všechnu úctu k práci učitelek a učitelů v mateřských školách je úloha pravé rodinné mateřské školy naprosto nezastupitelná.
Právě i zde se projevuje bludný kořen moderní civilizace. Žádná vyspělá technologie přirozenou mateřskou školu nenahradí. Bohužel plody neporozumění potřebám dítěte neodskáče matka, ale dítě a celá společnost.
Dezolátů, kteří si z dětství přinesou do dospělosti výrazně omezenou schopnost logicky uvažovat a spojovat smysluplně nabyté informace, bude kvapem přibývat.
Rozvoj schopností potomka promeškaný před nástupem do školy nelze už nikdy (opravdu nikdy) plně nahradit.
Dobrá matka nebo otec mluví s dítětem vždy a za všech okolností, dokonce i když veze potomka v golfce.