Hlavní obsah
Cestování

Z deníku delegáta: Potápíme se jako vraky

Foto: Pixabay

S potápění chtivými hosty jsme jezdili do zátoky Subic na západním pobřeží největšího filipínského ostrova Luzon.

Článek

Lokalita je dobře dostupná z letiště Manila, cca dvě a půl hodiny, nebo z letiště Clark, necelou hodinku a půl od cíle dobrodružství.

...

Oproti jiným lokalitám tropických moří je tady ale jedna potápěčská libůstka: vraky z II. světové války obou nepřátelských mocností, Japonska a USA, a v klidu hloubek odpočívají i dobře zachované trosky lodí ze španělsko-americké války z konce 19. století. Najdeme zde i pět různých sestřelených letadel. Zátoku Subic jako kdyby příroda vytvořila pro skvělou konzervaci potopených objektů všeho druhu. Jejich zbytky leží zastrčené stranou drsného počasí, které je na Filipínách obzvlášť v době monzunu poměrně obvyklé. A tak se zde tyto korodující skvosty zachovaly po celá desetiletí. To, co je pro zátoku typické a originální, je možnost se do těchto vraků potápět bez jakéhokoliv omezení.

...

Je totiž třeba zmínit i tu zvláštnost, že většina vraků spadá do limitů rekreačního potápění. V praxi to tedy znamená, že návštěva těchto fascinujících světů nevyžaduje žádné speciální technické školení. Většina z nich se nachází jen asi deset minut plavby lodí od zdejší pláže. Některé vraky jsou v mělkých hloubkách a lze se k nim snadno dostat. Jiné jsou v hlubších vodách, které vyžadují drobet pokročilejší potápěčské dovednosti. Naši hosté tak měli možnost poznat rozmanitost potápění i mořského života. Vraky se staly domovem různých barevných ryb, včetně klaunů, skalárů, tečkovaných lipnic, humrů a hejn barakud. Příležitostně jsou zde k vidění i  želvy, rejnoci a žraloci. Předpokládá se, že v zálivu je dodnes neobjevených vraků víc.

Zátoka Subic se tak stala jakýmsi podvodním muzeem, kde si můžeme vychutnat ponor, nebo plně proniknout do některých velkých vraků. Se svou bohatou historií a hojným mořským životem se zátoka stala jedním z nejnavštěvovanějších míst na Filipínách a otevírá tak jedinečné okno do podmořského prostředí.

Podívejme se na několik nejznámějších vraků, které zátoka nabízí. Nejznámějším objektem je El Capitan neboli USS Majaba. Byl původně nákladní lodí, než byl v roce 1942 pronajat americkým námořnictvem a přejmenován na USS Majaba. Při službě u Guadalcanalu byl ale zasažen torpedem. Po opravě jej odtáhli v roce 1945 na Subic, kde se při havárii potopil. Jeho 91 metrů dlouhý trup je na některých místech v třímetrové mělčině, takže se zde může potápět i začátečník. Viditelnost je obvykle mezi 5 až 10 metry a příležitostně se zkušenější potápěč dostane na větší hloubku než 15 m. Nejhlouběji je trup vraku v hloubce 22 metrů. Sem se ale potápění nedoporučuje.

Foto: Pixabay

vrak

Dalším oblíbeným cílem potápění je LCU, bývalý Landing Craft Tank (přistávací člunový tank), přejmenovaný na LCU. Plavidla tohoto typu sloužila u amerického námořnictva a během druhé světové války se používala v Pacifiku i v Evropě. Tato obojživelná vozidla se používala během invazních akcí k přepravě lehkých vozidel a jednotek námořní pěchoty přímo na určené pláže. I tento vrak je vhodný pro méně zkušené potápěče. Leží na boku v mělké vodě pod hladinou na mírném svahu s písečným dnem, což umožňuje skvělý ponor pro fotografy a kameramany. Viditelnost bývá od 3 do 12 metrů.

Do třetice je dobré zmínit San Quentin. Tento nejstarší známý vrak v subické zátoce byl potopen v prosinci 1898 během španělsko-americké války. Měl plachtový i parní pohon, a než byl Američany potopen, měl zabránit přístup jakékoli nežádoucí lodi do zálivu. Korály pokrytá kostra vraku leží vzpřímeně u ostrova Grande v hloubce 15 metrů, na písčitém dně poblíž velkého útesu. Dnes je příležitostným domovem chobotnic, mořských sumců a murén. Viditelnost pod vodou je zde obvykle 10 - 15 metrů.

A nesmíme zapomenout ani na Japonce! Na opačné straně zálivu v hloubce 17 až 24 metrů odpočívá Japonský hlídkový člun. Toto 42 metrů dlouhé plavidlo sloužilo japonskému námořnictvu k hlídkování uvnitř Subic Bay během druhé světové války. Předpokládá se, že člun byl potopen americkými bombardéry krátce předtím, než mariňáci osvobodili městskou aglomeraci kolem zálivu: Subic Town, Galapandayan, Barretto a Olongapo City. Na pravoboku lodi je dodnes patrná díra po velkém výbuchu. Celý vrak je pokrytý tvrdými i měkkými korály a taktéž hostí bezpočet zdejší obvyklé mořské fauny.

Proč je vlastně záliv Subic tak slavný? Inu, nabízí pestrou škálu zážitků, ve kterých se mísí přírodní krásy s nabídkou napínavých dobrodružství. Nechybí ani historické památky. Kdysi hlavní americká námořní základna se tak změnila v pulzující turistickou destinaci, která má co nabídnout každému, ať už se potápí, nebo ne.

Zdroje:

https://www.arizonadivesubic.com/go-diving-subic-bay-philippines/

http://mangosdivecenter.com/subic-bay-wreck-diving/

https://scubaholicssubic.com/ship-wrecks

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz