Hlavní obsah
Názory a úvahy

Děti a zbraně

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Jiří May

Syn se učí bezpečnou manipulaci se zbraní a střelbu

Jak mít doma střelnou zbraň a 3 děti aneb Naučí se děti respektu ke zbraním? „Synu, tohle není pistole z GTA nebo CS,“ vysvětluju.

Článek

Nebojte se, tohle nebude agitka „pistole do každé rodiny“. Jak jsem psal ve svém předchozím článku, jsem obyčejný člověk bez militantních sklonů, který si pořídil pistoli na ochranu rodiny. Mám 2 syny, 12 a 14 let. Tedy v pubertě! Dceři jsou 3. Sice v pubertě není, nicméně je to čertisko. Ochranu před padouchy jsem sice vyřešil, ale co dělat se strachem o děti, aby s pistolí nezpůsobili nějakou tragédii?

Nauč je to!

Nepatřím k rodičům, kteří když dítě leze na strom, křičí „nelez tam, spadneš“. Houknu na něj „počkej na mne, já tě to naučím, ať nespadneš“. To samé platí o bezpečné práci s nožem, sekerou, nůžkami…atd. Cca od 8 let si umí vyřezat lodičku, nasekat dříví a nezranit sebe ani okolí. Jasně, že to uměli dřív, ale když napíšu, že kluk v 6 letech sám čistí houby nožem, tak mě zde někteří obviní pomalu z terorismu. Podotýkám, že vše se odehrálo a odehrává pod mým dohledem! No jo, ale co s pistolí? Samozřejmě je bezpečně uložena v trezoru, ale znáte to. Děti šmejdí, jsou šikovné, tatínek zapomene a je tu malér. Musím je nějak usměrnit. Vzal jsem pistoli, zásobník, školní náboje a zašel k nim do pokoje. Právě naháněli záporáky v PC hře Counter-Strike. Položil jsem donesené propriety na stůl. To bylo najednou ticho! Nejdřív jsme porovnali zbraně ze hry s realitou, jejich účinnost, kadenci… Oba synáčkové jsou ovšem perfektní „znalci“. Mají ve hře přeci velký arzenál zbraní, koukali na YTB, viděli ve zprávách… Stačilo, aby pistoli podrželi a zkrotli. Okamžitě! Provedl jsem rozborku, vyjmul hlaveň a dal k nahlédnutí. Se školním nábojem v ruce jsem barvitě popsal, co může udělat s lidským tělem střela. Podle jejich výrazů to zapůsobilo. Následovala výuka bezpečné manipulace se zbraní, bezpečné manipulace, BEZPEČNÉ MANIPULACE…! "Sakra nedávej ten prst pořád na spoušť"!! No TVL. To jsem si vybral věk na seznámení s pistolí. Ale dali to. Od této příhody uplynul asi rok a všiml jsem si několika snad pozitivních věcí. Omezili střílečky na PC, nekoukají na zprávy z UK jako na akční film, a když po sobě se sestrou střílí z pistolek od NERF, neběhají s prstem na spoušti.

Na střelnici

Od 10 let může dítě pod dohledem střílet. „Tak jo, kluci,, jdeme.“ Vzal jsem vzduchovku, pistoli, střelivo a začala praktická výuka. Nejdřív „na sucho“ se vzduchovkou, pak trefit diabolkou terč na 10 metrů. To je bavilo. Zůstalo u toho. Pistole se ani nedotkli. To trvalo asi tak rok. Nedávno se odvážil ten mladší. Jde mu to. Starší syn zůstal zatím u vzduchovky. Nenutím ho.

Respekt, ne strach!

Bylo mým cílem vychovat syny k respektu ke zbraním obecně. To se mi myslím podařilo. Respektu, ne strachu. Ze strachu lidi dělají a říkají spoustu špatností. Když se klukům v budoucnu dostane do ruky střelná zbraň, věřím, že budou jednat rozumně a s respektem. Jako rodič doufám, že situace, kdy by ji byli nuceni použít, nenastane.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz