Hlavní obsah
Rodina a děti

Děti mají mít jeden domov. Synonymum pro: Děti patří matce. Rovný přístup?

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: pixabay

Všichni kolem mne mají plná ústa rovnoprávnosti mužů a žen. Prázdná slova, nebo vážně míněné názory? Proč při rozvodu stále platí: „Děti mají mít jeden domov = Děti patří matce“

Článek

Než mě začnete kamenovat, či rovnou upalovat, vezměte na vědomí, že:

  1. Nejsem aktivista prosazující otce, matky, nebo střídavou péči.
  2. Vycházím hlavně se své zkušenosti, případně své rodiny a blízkého okolí.
  3. Mám 3 děti, 1 rozvod, 2 svatby a mozek, takže se cítím dostatečně kvalifikován vyjádřit svůj názor. Ne dogma!
  4. Zajímá mne opravdu pouze to "rovnítko" a vaše názory na něj. Hejty ne!
  5. Zamýšlím se nad situací při rozvodu a rozhodování o péči. Nejlepší je samozřejmě úplná rodina.

Články a komentáře

Po zveřejnění svého článku o střídavé péči, kterým jsem chtěl ukázat, že i střídavka může fungovat, se mi v hlavě nahromadilo velké množství duševní potravy a námětů k přemýšlení. Některé zde uvedu:

  1. Má znalost gramatiky povážlivě zkornatěla.
  2. Mnoho z vás má negativní zkušenost s rozvodem a dohodou o dětech s expartnery.
  3. Velmi mnoho žen při vyslovení názoru: "Děti mají mít jeden domov" myslí: "Děti patří matce".

To první se pokusím zlepšit. S druhým nic nenadělám. Třetí záležitost mne však velmi zaujala. Setkal jsem se s tím v článcích i komentářích, ale nevyčetl z nich vysvětlení následujícího rozporu v uvažování. Má úvaha: Budu rozumný=dohodnu se o dětech vs. matky úvaha: Byl rozumný=nechal mi děti. Nebo taky: Jeden domov pro dítě=pouze u matky. Proč?

Prostě to tak je!

Byl jsem u mediátora, psychologa a poradce. Kvůli ADHD u syna, rozvodu a dohodě o péči. Všude to samé. Otec je důležitý pro vývoj dítěte, ale dítě musí být s matkou. Prostě to tak je a basta! Nemusíte mi citovat důvody proč. Slyšel jsem je mnohokrát. Dvě paní poradkyně byly ochotny o tom diskutovat. Byla to téměř disputace na téma rozvod a moderní rodičovství. Velmi jsem ocenil jejich zájem. Argumenty stíhaly protiargumenty. Neměl jsem šanci je přesvědčit, že otec může zvládnou to, co matka. Odcházel jsem na hlavu poražen. Občas si zpětně v duchu přehrávám rozhovor a z jejich argumentace zjišťuji, že jde o předsudek.

Foto: pixabay

Předsudky jsou mor

Je to tak. Předsudek, že otec nemůže plnohodnotně zastoupit matku, způsobuje automatické vyloučení muže, coby vhodného rodiče během rozhodování o svěření do péče. Otec je vhodný na placení, na výlety, zábavu, kroužky, ale dejte mu například přebalit kojence a je v koncích. Je úplně jedno, že skutečnost může být jiná. Smutné na tom je, že si to muži nejspíš způsobili sami. Předsudkem! Žena se hodí jen k plotně, dětem a úklidu. Staletí vnucovaný „úděl“ žen se hluboce zakořenil. „Mám se starat o děti? Tak se mi do toho nemontuj chlape!“

Uznání a poděkování

Nezaměňujte, prosím, můj článek za nejapný způsob, jak matky dehonestovat. Uznávám je a děkuji za vše, co pro děti dělají. Z vlastní trnité zkušenosti vím, že to nemají jednoduché. Také uznávám, že matka je velmi často pro malé děti nejlepší varianta v případě soudního rozhodování o péči. Velmi často. Ne vždy! Pro nás otce, co chtějí mít alespoň nějaký vliv na vývoj a výchovu dítěte, není často jiná možnost než střídavá péče. Zdaleka není ideální. Možná časem ubyde předsudků a tím i střídavek.

Foto: pixabay

Máma

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz