Hlavní obsah
Politika

Veřejné rozpočty: která vláda (by) náš stát více zadlužila?

Foto: Jiří Pochman, generováno AI, Freepik

Článek odpovídá na otázku z názvu na základě srovnání skutečných výsledků současné vlády s plánem minulé vlády obsaženém v návrhu státního rozpočtu na rok 2022 a jeho střednědobém výhledu na 2023 a 2024, které minulá vláda schválila v září 2021.

Článek

Srovnání skutečného vývoje s rozpočtovými plány minulé vlády

Níže uvedená tabulka zachycující reálný vývoj státního a veřejných rozpočtů v letech 2018-2024 byla převzata z předchozího článku, který údaje v ní přehledně vysvětluje a na jejich základě hodnotí úspěšnost ozdravení veřejných rozpočtů současnou vládou. V tomto článku se již zaměříme pouze na srovnání reálného vývoje státního a veřejných rozpočtů za současné vlády s rozpočtovými plány minulé vlády.

Zdrojem pro tabulky s rozpočtovými plány minulé vlády je „Vládní návrh zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2022 a střednědobého výhledu na roky 2023 a 2024“ schválený minulou vládou a předložený jejím premiérem a ministryní financí do Poslanecké sněmovny v září 2024. Ačkoliv se tyto dokumenty primárně věnují státnímu rozpočtu, obsahují i očekávaný vývoj hospodaření veřejných rozpočtů za předpokladu dodržení plánů pro státní rozpočet.

Výše zmíněný střednědobý výhled nebyl pouze nějakým hrubým návrhem. Jednalo se o detailně zpracovaný dokument o 50 stranách (bez příloh, jež mají dalších více než 100 stran), který byl připraven úředníky Ministerstva financí ČR na základě instrukcí od minulé ministryně financí a celé vlády a který doplnil mnohaset stránkový návrh státního rozpočtu na rok 2022.

Níže uvedené rozpočtové plány minulé vlády odpovídají jejímu veřejnému příslibu, že by veřejné rozpočty ozdravovala snižováním jejich schodků tempem minimálně o 0,5 % HDP každý rok. Vzhledem k tomu, že tyto rozpočtové plány nepočítaly s válkou Ruska proti Ukrajině a související energetickou a inflační krizí ani s povodněmi, nelze očekávat, že by se minulé vládě podařilo dosáhnout lepších výsledků, než slíbeného minimálního cíle v ozdravení veřejných rozpočtů. Naopak by hrozilo významné riziko nedodržení tohoto cíle, ovšem to již je pouze spekulací a níže v našem srovnání používáme rozpočtový plán minulé vlády přesně v podobě, v jaké ho schválila a předložila Poslanecké sněmovně v září 2021.

Foto: Ministerstvo financí ČR, Český statistický úřad, vlastní zpracování autora

Na úrovni státního rozpočtu hospodařila současná vláda v letech 2022-2024 se součtem schodků ve výši 920 mld. Kč, přičemž rozpočtový schodek se jí podařilo snížit na 3,4 % HDP v roce 2024. Rozpočtový plán minulé vlády počítal se součtem schodků státního rozpočtu 1 082 mld. Kč za roky 2022-2024 a rozpočtový schodek v roce 2024 plánovala ve výši 4,9 % HDP.

Za současné vlády státní dluh narostl na konci roku 2024 na 3 492 mld. Kč (43,3 % HDP), zatímco rozpočtové plány minulé vlády by vedly k jeho nárůstu na 3 598 mld. Kč (51,7 % HDP). V ukazateli poměru dluhu vůči HDP významně pomohl současné vládě výrazný nárůst cen (inflace), ovšem minulá vláda je horší i v absolutních číslech a to ve svých plánech s vysokou inflací ani s žádnými jinými krizemi nepočítala.

Výdaje a příjmy státního rozpočtu v plánu minulé vlády neobsahují výdaje hrazené z prostředků Evropské unie. Z toho důvodu jsou plánované příjmy i výdaje vyjádřené v % HDP nižší oproti skutečnému vývoji v letech 2022-2024 i oproti předcházejícím rokům. To ovšem naše závěry nijak významně nemění. Zvýšení příjmů i výdajů na vyšší hodnoty by vedlo k podobně vysokým schodkům. A zároveň plán minulé vlády pro veřejné rozpočty obsahuje hodnoty jejich souhrnných příjmů a výdajů v % HDP srovnatelné se skutečným i předchozím vývojem a čtenář se může zaměřit na toto porovnání, pokud by mu to na úrovni státního rozpočtu přišlo z výše uvedeného důvodu nedůvěryhodné.

Při porovnání reálného vývoje hospodaření veřejných rozpočtů za roky 2022-2024 s plány minulé vlády dospějeme též k závěrům vyznívajícím nepříznivě pro minulou vládu:

  • Součet schodků veřejných rozpočtů za zkoumané období byl 679 mld. Kč za současné vlády, zatímco minulá vláda očekávala schodky v součtu 909 mld. Kč.
  • Schodek se současné vládě podařilo snížit na 2,2 % HDP v roce 2024, zatímco minulá vláda očekávala jeho snížení pouze na 4,1 % HDP ve stejném roce.
  • Veřejný dluh narostl za současné vlády na 3 492 mld. Kč na konci roku 2024, zatímco rozpočtové plány minulé vlády by vedly k nárůstu na 3 604 mld. Kč.

Pokud bychom si v plánech minulé vlády představili pokračování ozdravování veřejných rozpočtů snižováním jejich schodku o 0,5% HDP, dostali bychom se v roce 2025 na výši schodku okolo 3,5 % HDP. Současná vláda dostane schodek veřejných rozpočtů za rok 2025 velmi pravděpodobně pod 2 % HDP. Přidáním roku 2025 do naší analýzy výše by tedy pouze narostl rozdíl v hospodaření mezi současnou vládou a plány minulé vlády.

Alternativní ukazatele

Pokud čtenáře v minulém článku zaujaly alternativní poměrové ukazatele, přikládáme níže tabulky umožňující porovnání jejich hodnot vycházejících z rozpočtů současné vlády a rozpočtových plánů minulé vlády. Tyto ukazatele potvrzují, že současná vláda si v oblasti veřejných rozpočtů vedla podstatně lépe, než si plánovala vést ta minulá.

Foto: Ministerstvo financí ČR, Český statistický úřad, vlastní zpracování autora

Závěr

Současná vláda náš stát za svého působení dle všech ukazatelů zadluží podstatně méně a veřejné rozpočty ozdraví významně více, než jaký byl plán minulé vlády na toto volební období.

Samozřejmě lze oprávněně namítnout, že se jednalo pouze o plán minulé vlády a že nevíme, jak by veřejné rozpočty dopadly ve skutečnosti, kdyby ve vládnutí pokračovala minulá vláda. Ovšem to, že minulá vláda v září 2021 schválila takto neodpovědný rozpočtový plán a dle všech veřejných vystoupení podle něj plánovala státní a veřejné rozpočty v dalším volebním období řídit, je relevantní informací a mělo by být přinejmenším silným varováním. Též to svědčí o pokrytectví členů minulé vlády, kteří bezostyšně kritizují současnou vládu za to, že naši zemi „rekordně“ zadlužila, ačkoliv oni měli v plánu náš stát zadlužit mnohem více.

Každopádně občané a voliči, kteří považují zodpovědné hospodaření státu za důležité, by se měli v nadcházejícím předvolebním čase zaměřit na to, zda zástupci jimi zvažované politické strany jsou schopni a ochotni jim jednoduše a srozumitelně vysvětlit své představy o budoucím hospodaření státu a sdělit konkrétní očekávané hodnoty schodků státního anebo veřejných rozpočtů, které jsou pro ně přijatelné a k nimž jejich případné vládnutí povede.

Zdroje:

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz