Hlavní obsah
Umění a zábava

Beyoncé část Ameriky pranýřovala, že se pustila do country. Teď za „kovbojské album“ dostala Grammy

Foto: Wikimedia Commons - licence CC BY 2.0

Když loni v březnu vydala zpěvačka Beyoncé album Cowboy Carter, způsobila ve Spojených státech velké pozdvižení. Nejen proto, že se stylově dotkla nového území, ale také - podle některých - šlápla někam, kam afroamerická noha nemá právo vstoupit.

Článek

Country hudba je v Americe tradičně vnímána jako ryze bílý (bělošský) žánr. Vznikla - stručně řečeno - jako mix lidové hudby Apalačského pohoří a hudby přistěhovalců z Evropy, zejména irských, ale na jihu USA i francouzských přistěhovalců. To je klasická teorie, ve které se zcela pomíjí vliv černé hudby. Nikomu, kdo tuto definici papouškuje, nedochází, že například už jen v názvech mnoha slavných country hitů se objevuje slovo „blues“- připomeňme si třeba slavné Folsom Prison Blues Johnnyho Cashe. A blues je přece nejtypičtější černý hudební žánr.

Zatímco nikoho nepřekvapuje, že už nejpozději od čtyřicátých let minulého století „fušují“ bílí hudebníci do tohoto žánru černým bluesmanům, když se pokusí někdo z Afroameričanů o country ovlivněnou hudbu, bere se to přinejmenším jako rarita. To zažil už v osmdesátých letech soulový zpěvák a pianista Ray Charles se svými žánrovými kroky. A teď Beyoncé.

Její album Cowboy Carter (tedy vlastně „Kovbojka Carterová“, její manžel, rapper Jay-Z, se občanským jménem jmenuje Shawn Corey Carter a zpěvačka má tedy v dokladech celé jméno Beyoncé Giselle Knowles-Carter) je bezesporu přelomem ve vnímání country hudby. Přestože první komerčně úspěšnou černou zpěvačkou country byla už Linda Martell, která pronikla až na nashvillskou scénu už v roce 1969, a i dnes jsou na americké scéně zpěvačky či instrumentalistky, které se urputně snaží udržet povědomí o afroamerických vlivech na tento žánr, jako třeba Rhiannon Giddens nebo Allison Russell, takový dosah jako Beyoncé žádná z nich nemá a asi nikdy mít nebude.

Beyoncé na svoje album Cowboy Carter pozvala dlouhou řadu zajímavých hostů, hraje tu třeba Stevie Wonder na foukací harmoniku, dnes velmi populární kytarista Gary Clark Jr. (jedna z loňských hvězd Colours of Ostrava), jmenovaná Rhiannon Giddens, která je bravurní banjistkou, anebo dokonce samotný Sir Paul McCartney, který zpěvačku na kytaru doprovodil ve své slavné písni Blackbird. Jež na albu není snad ani proto, že by souvisela s country, ale je vlastně - což neví každý - reakcí na rasové nepokoje v USA v šedesátých letech.

Když album Cowboy Carter vyšlo, část posluchačů byla samozřejmě nadšena. Část Beyoncé podezírala z toho, že si z country dělá legraci - ostatně, obal alba, na kterém je zpěvačka v kostýmu rodeo jezdkyně a mává americkou vlajkou ve své nadsazenosti může k takovým vývodům vybízet, ale není tomu tak. A částí posluchačů, těch, kteří se tak rádi pasují do role ochránců „jediných pravých hodnot“, byla samozřejmě odsouzena. Což můžeme skvěle vidět i na oceněních alba.

Zatímco na výročních cenách konzervativní Asociace country hudby (CMA) nezískalo album ani jednu nominaci, což bylo široce odsouzeno, v nominacích na Grammy měla Beyoncé hned jedenáct želízek v ohni, což ji vyneslo na třetí místo mezi nejvíce nominovanými alby všech dob (po Thrilleru Michaela Jacksona a Dude Quincyho Jonese). A v noci z neděle na pondělí získalo Cowboy Carter cenu Grammy nejen za nejlepší country album loňského roku, čímž se Beyoncé stala vůbec první afroamerickou umělkyní, jež tuto cenu vyhrála, ale také Album roku (což je kategorie vnímaná jako hlavní cena Grammy). Je to nejen její první vítězství v této kategorii, ale také první vítězství černé zpěvačky od roku 1999, kdy tuto cenu získala Lauryn Hill.

A i kdyby se zastánci pravých hodnot, tedy i bílé country, rozkrájeli, nic nenadělají nejen s komerčním úspěchem Beyoncé, ale ani s tím, že právě album Cowboy Carter neuvěřitelně rozhýbalo zájem i mladých posluchačů (kteří zpravidla barvu kůže naštěstí neřeší) o tento žánr. A nejen o něj, ale i o vše, co s ním souvisí. Zní to nepravděpodobně, ale je to tak: po vydání alba se například prodej kovbojských bot a klobouků v Americe zvýšil na více než dvojnásobek…

Zdroje:

https://www.grammy.com/news/2025-grammys-nominations-full-winners-nominees-list

https://www.seznamzpravy.cz/clanek/kultura-grammy-2025-beyonce-vyhrala-cenu-za-album-roku-269277

https://en.wikipedia.org/wiki/Cowboy_Carter

https://beyoncepedia.fandom.com/wiki/COWBOY_CARTER

https://www.lidovky.cz/kultura/beyonce-album-cowboy-carter-country-pop-partonova-mccartney-nelson.A240422_074958_ln_kultura_hma

https://en.wikipedia.org/wiki/Linda_Martell

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz