Hlavní obsah
Lidé a společnost

Influencer Datel a obcházení insolvenčního zákona?

Foto: Pixabay.com

Základní právní zásada insolvenčního řízení je poctivost. Jak věděl už Švejk, „poctivej člověk je všude váženej, ctěnej, spokojenej sám se sebou a cítí se jako znovuzrozenej, když jde ležet a může říct: Dneska jsem byl zase poctivej.“

Český internet v posledních dnech „baví“ seznam darů, které za svou činnost nejen na sociálních sítích obdržel jeden z nejvlivnějších českých influencerů Marek Valášek alias Datel, a to za dobu, kdy je v insolvenci. Nekrátí své věřitele?

Článek

Nebudu rozebírat konkrétně tento jeden případ, to udělal už další z influencerů, a sice Martin Mikyska alias Mikýř, ale podívám se na problematiku influencerů a insolvencí obecně.

Influenceři a jejich výdělky

Mladší ročníky vyměnily knížky nebo televizi za chytrý telefon a hlavní mediální platformy, kterým věnují pozornost, jsou především sociální sítě. Prodejci proto přesouvají svoje reklamy právě tam. A nosičem takové reklamy je velmi často právě influencer. Tedy člověk, jehož sledují tisíce až miliony dalších uživatelů sociálních sítí a který má potenciál ovlivňovat jejich chování, včetně jejich nákupních zvyků. To si prodejci velmi dobře uvědomují a influencery, coby své chodící reklamní bannery, náležitě odměňují. Čím vyšší počet sledujících, tím vyšší odměna za příspěvek, v němž influencer udělá prodejci pozitivní propagaci. Logicky, sledovanější influencer má vyšší reklamní zásah.

Povinnosti dlužníka v insolvenci

Zjednodušeně řečeno se v insolvenci ocitne zejména ten, kdo dlouhodobě nezvládá platit dluhy svým věřitelům. Oddlužení je varianta řešení insolvence, na jejímž konci by měl dlužník splatit alespoň část svých dluhů (ideálně všechny) s tím, že po skončení oddlužení, které trvá typicky 60 měsíců, mu bude zbytek dluhů odpuštěn. To vše za předpokladu, že plní po celou dobu trvání oddlužení zákonné nebo soudem uložené povinnosti. Podle soudů jsou všechny tyto podmínky stejně důležité a nelze jednu nadřazovat druhé, přesto pro přehled uvedu ty „základní“: povinnost pracovat nebo podnikat a povinnost ze všech svých příjmů platit odpovídající částku svým věřitelům. Dále je nutné náležitě komunikovat s insolvenčním správcem nebo soudem, nezvýhodňovat jednoho věřitele před druhým, nezatajovat své příjmy a tak dál.

Není práce jako práce

Povinnost podnikat nebo pracovat, resp. v případě ztráty zaměstnání o něj alespoň aktivně usilovat, má však svoje specifická pravidla. Soud by například neměl podle mého názoru akceptovat, že vystudovaný a zkušený plastický chirurg bude pracovat jako vrátný, protože jeho schopnost uspokojit věřitele z platu vrátného je násobně menší, než bude-li zaměstnán na místě odpovídající jeho schopnostem a možnostem, tedy jako lékař. Zákon výslovně uvádí, že dlužník je během oddlužení povinen vynaložit veškeré úsilí, které po něm lze spravedlivě požadovat, k plnému uspokojení pohledávek svých věřitelů. Tato věta znamená, že mám-li (jako dlužník) na sociální síti dosah 2 milióny sledujících, což je výtlak srovnatelný s největší českou televizí v hlavním vysílacím čase, pak není v zásadě dostačující, pokud si za jeden propagační příspěvek nechám vyplatit 5 000 Kč (ať už v penězích, nebo v mnou propagovaných produktech), když cena takového příspěvku u jiného influencera se srovnatelným dosahem činí v průměru např. 100 000 Kč. Proč? Protože dlužník během insolvence nemá dělat charitu těm, pro které zařizuje propagaci jejich výrobků nebo služeb na svých sociálních sítích, ale má se snažit v co největší míře uspokojit věřitele.

Zároveň potenciál výdělku influencera není závislý jen na dosaženém vzdělání, jak je tomu u 90 % dlužníků, ale závisí i na počtu jeho sledujících na sociálních. To je totiž ukazatel, který určuje, kolik si influencer může vydělat. To platí bez ohledu na to, zda za spolupráci dostává influencer odměnu přímo, anebo skrze nějakou třetí osobu. Proto

  • (i.) bude-li nějaká společnost (např. s.r.o. zřízené a vedené třetí osobou, třebas i nenastrčenou) dostávat za mojí reklamní činnost influencera od prodejců odměnu, přičemž
  • (ii.) mně vyplatí z této odměny sotva její desetinu,
  • (iii.) já na to z nejrůznějších důvodů přistoupím a
  • (iv.) tyto příjmy budu prezentovat jako odměnu z níž se má vypočítat splátka věřitelům,

tak je podle mě to opět porušení mých povinností. Já jsem totiž ten, kdo jako influencer má a musí vědět, že hodnota mojí činnosti je daleko vyšší, a tedy musím spolupráci s takovýmto s.r.o. ukončit a musím svou činnost na sítích zpeněžit takovou formou, abych věřitelům zaplatil co nejvíc. A jestliže to nedělám, porušuji – a podle mě podstatným způsobem – podmínky oddlužení, protože věřitele připravuji v souhrnu o stovky tisíc korun.

Co za porušení podmínek insolvence hrozí?

Neplnění povinností během (resp. i po) oddlužení může být důvodem pro nepřiznání (resp. zpětné odejmutí) osvobození od placení zbytku pohledávek. Jinak řečeno, strávím pět let v oddlužení, aniž by mi byly na jeho konci odpuštěny dosud nesplacené dluhy. Neplnění povinností je v závislosti na intenzitě a četnosti rovněž důvodem k okamžitému zrušení oddlužení. V úplném extrému přichází na řadu případně i trestní právo a sankce jako odnětí svobody.

Závěrem

Naplňovat svůj tzv. potenciálu výdělku je povinnost každého dlužníka. Každý dlužník je přitom jiný a není možné všechny napasovat do stejných kategorií a hodnotit tento jejich potenciál pouze optikou dosaženého vzdělání. Pak bychom totiž mohli dojít k absurdnímu závěru, že influencer s mediálním výtlakem jako televizní stanice bude v oddlužení splácet částku např. 3 000 Kč a předstírat, že se nic neděje.

Zdoje: MORAVEC, Tomáš, KOTOUČOVÁ, Jiřina a kol. Insolvenční zákon. 4. vydání. Praha: C. H. Beck, 2021; SPRINZ, Petr, JIRMÁSEK, Tomáš, ŘEHÁČEK, Oldřich, VRBA, Milan, ZOUBEK, Hynek a kol. Insolvenční zákon. 1. vydání (4. aktualizace). Praha: C. H. Beck, 2023; KOZÁK, Jan a kol. Insolvenční zákon (č. 182/2006 Sb.). Komentář - 5. vydání, Praha: Wolters Kluwer, 2019.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz