Článek
Nadnárodní přepravní společnosti odhadují, že asi 20 % evropských spotřebitelů bude po Vánocích vracet dárky. Pokud se vám sešlo pod stromečkem několik stejných dárků, případně dárek správně nefunguje, anebo se vám nelíbí jeho barva či nesedí velikost, jistě budete chtít situaci i vy nějak napravit. Volba nejlepší cesty k řešení nemilé situace závisí zjednodušeně řečeno na tom, jestli se vám dárek jenom nelíbí, nebo jestli je nějakým způsobem vadný.
Reklamace: lhůty, nároky, náklady
Reklamovat věc můžete bez ohledu na to, zda byla zakoupená na dálku (přes e-shop), anebo na kamenné prodejně. Bude-li mít dárek vadu, neváhejte ho reklamovat co nejdříve, velmi vám to usnadní celé reklamační řízení. Vadu má nejen věc, která nefunguje, jak má, ale i věc, která „pouze“ neodpovídá popisu, chybí jí příslušenství nebo český návod. Z praxe: Reklamovat zásadně lze i zcela funkční tablet, pokud vám přišel v jiném než objednaném barevném provedení, případně k němu není přiložena nabíječka nebo návod v českém jazyce. Reklamovat můžete zboží, u kterého se projeví vada 2 roky po převzetí.
Pokud se rozhodnete věc reklamovat, má prodejce ze zákona na vyřízení reklamace 30 dní. I přes obrovský rozvoj e-commerce není vyjasněno, od kdy přesně běží lhůta v případě, že reklamaci uplatňujete distančně (e-mail, telefon, datová zpráva) a názory se i mezi právníky různí. Lhůtu pro vyřízení reklamace není možné zkrátit. Z praxe: E-shop XY.cz má v obchodních podmínkách pravidlo, že na vyřízení reklamace má 60 dní. K takové podmínce se ze zákona vůbec nepřihlíží. E-shop má na vyřízení reklamace 30 dní. Pokud prodávající nestihne reklamaci ve lhůtě 30 dnů vyřídit, můžete požádat o vrácení peněž. Vyřídit reklamaci ve lhůtě v sobě zahrnuje i prodejcovu povinnost vás o vyřízení reklamace informovat, například že má zboží už připraveno na prodejně.
Všechny účelně vynaložené náklady spojené s reklamací – za předpokladu, že je věc skutečně vadná a reklamace oprávněná – nese prodávající. Takovým nákladem může být přepravné nebo i znalečné.
Pokud jde o vaše nároky, primární je výměna věci. Pokud je zboží možné a výhodné (ekonomicky vzato) opravit, můžete si vybrat jako způsob řešení i opravu. Při splnění dalších podmínek můžete žádat i vrácení peněz nebo dodatečnou slevu.
Vrácení zboží: zákonný režim
Vrátit zboží bez udání důvodu můžete zásadně do 14 dnů od jeho převzetí, ale jen pokud jste ho koupili na dálku (e-shop) nebo mimo obchodní prostory (podomní prodej, tržiště). Přitom stačí, pokud ve 14denní lhůtě prodejci oznámíte, že odstupujete od smlouvy a zboží zašlete až následně. Z praxe: 1. prosince 2023 jste objednali mobil. Doručen byl 14. prosince. Do 28. prosince prodejci můžete na jeho kontaktní e-mail sdělit, že odstupujete od smlouvy bez udání důvodu. Sdělte své identifikační údaje, číslo objednávky, označte zboží a číslo účtu, kam má být provedena vratka. Na vrácení zboží jako takové máte dalších 14 dní. K vrácení zboží není nutné, aby na něm byly originální visačky, cenovky nebo aby bylo v originálním obalu. Prodejce vám nesmí nutit kredity k dalšímu nákupu
Náklady na vrácení zboží, tedy typicky přepravné od vás k prodejci, nesete vy. Naproti tomu prodávající vám vrací nejen kupní cenu za zboží, ale i přepravné (od prodejce k vám) nebo doběrečné. Prodejce vám musí vrátit náklady na přepravu pouze do výše nejlevnější nabízené přepravy. Z praxe: Prodejce nabízí přepravu za 89,- Kč a expresní přepravu za 199,- Kč. Vy si vyberete a zaplatíte expresní dodání, navíc zaplatíte poplatek 49,- Kč za platbu dobírkou. V případě odstoupení od smlouvy vám prodejce kromě kupní ceny vrátí 138,- Kč (nejlevnější přeprava + doběrečné).
E-shop není půjčovna. Pokud se rozhodnete zboží vrátit, nepoužívejte ho před tím. Se zbožím zacházejte nanejvýš tak, jak s ním můžete zacházet na prodejně. Boty si tedy vyzkoušejte, ale nenoste je. Prodejce vám v opačném případě sice nemůže bránit v odstoupení od smlouvy a vrácení zboží, ale může přiměřeně ponížit vratku peněz. Z praxe: Pokud si pořídíte play-station, plánujete na něm přes svátky hrát videohry a po Silvestru ho vrátit, prodejce vám skutečně není povinen vrátit plnou kupní cenu.
Pamatujte také, že vrácení zboží má svoje výjimky. Nelze vrátit např. zboží, které bylo upraveno speciálně podle vaší objednávky, zboží, z hygienických důvodů zatavené v uzavřeném obalu, vstupenky na kulturní nebo sportovní akce a tak dál. Všechny výjimky najdete podrobně na webu dTest.cz.
Vrácení zboží: Smluvní režim
Řada prodejců umožňuje zboží vracet i mimo zákonný režim, tehdy platí odlišné podmínky – a to ty, které si stanoví prodejce. Z praxe: Prodejce umožňuje spotřebitelům vracet i zboží, které koupili na kamenné provozovně, nejen přes internet. Navíc jim umožňuje zboží vrátit do 31. 1. 2024. Jako podmínku si ale stanoví, že na zboží musí být originální visačky a že nedostanete zpět peníze, ale jen kredity k dalšímu nákupu v jeho prodejně.
Bezpečný Silvestr
Třicet zraněných jen na Staroměstském a Václavském náměstí, nejméně 286 požárů po celé zemi. Ač je 90 % zranění způsobeno lidskou chybou, vhodná je prevence už při nakupování pyrotechniky. Předměty nesmí být poškozené, prohnuté, ani navlhlé, alarmující je i podezřele nízká cena. Samotnou manipulaci pak může provádět jen ten, kdo není pod vlivem alkoholu nebo jiných drog. Zapamatujte si, že pokud pyrotechnika neexploduje, nechte ji asi 5 hodin bez povšimnutí (ideálně zahrabat do sněhu) a nezkoumejte, proč exploze nastala. Pro odpalování si najděte vhodné místo, používejte ochranné pomůcky (minimálně rukavice jsou samozřejmost), dodržte bezpečnou vzdálenost a ujistěte se, že v okolí nejsou žádné další osoby nebo zvířata.
Především však buďte ohleduplní, a to jak vůči sousedům, tak i zvířatům, pro které je toto období velmi stresující. Zároveň není od věci se zamyslet, zda by peníze využité na několik minut výbuchů nebylo vhodnější využít jiným způsobem.
Zdroje: z. č. 89/2012 Sb.; Občanský zákoník. Komentář, 2. vydání Petrov, Výtisk, Beran a kolektiv, 2021; tiskové zprávy a statistiky České obchodní inspekce, Policie ČR, spotřebitelské organizace dTest