Článek
Falešné slevy
Bannery ve výlohách obchodů nebo reklamní lišty na stránkách e-shopů hřímají na spotřebitele unisono to stejné: slevy, ušetříte, výprodej, likvidace cen a další reklamní fráze. V dnešním zrychleném světě obchodníci (oprávněně a správně) spoléhají na to, že spotřebitele upoutají graficky zajímavé a výrazně provedené zkratky a nebudou věnovat pozornost dalším podmínkám slevových akcí. Z praxe: Obchodník za výlohu vystaví banner ve znění „SLEVA 80 %“, na jehož zápatí doplní - „na vybrané zboží“. Informace o slevě a informace o jejím omezeném rozsahu jsou v poměru 1 ku 10 - tak, aby druhá informace málo ostražitému spotřebiteli unikla. Spotřebitel až po vstupu do prodejny zjistí, že sleva 80 % se vztahuje na dva druhy zboží, z nichž jeden už je vyprodaný.
A proč by něco takového obchodník dělal? Aby docílil prvního kroku v procesu, který vede k tomu, že mu dáte své peníze – dostat vás do prodejny. Jakmile spotřebitel vstoupí do prodejny, násobně se zvyšuje pravděpodobnost, že si od obchodníka něco koupí, ačkoliv to třeba vůbec nepotřebuje nebo koupi něčeho takového vůbec nezamýšlel. Rada je tedy jednoduchá – tyto reklamní bannery ignorujte. Obdobně to platí i pro nákupní chování na internetu.
Od letošního roku jsou tuzemští spotřebitelé lépe chránění, jde-li o falešné slevy. Základní změna zákona říká, že obchodník musí vedle slevy rovněž uvést údaj o nejnižší ceně, za kterou bylo zlevněné zboží prodáváno v posledních 30 dnech před poskytnutím slevy. A právě z této nejnižší ceny by se měla sleva v procentech počítat.
Nová pravidla mají však řadu výjimek, tou nejzásadnější se ukazují být tzv. věrnostní programy (slevové kartičky, narozeninové slevy, slevy za nasbírané body). Nakupujete-li v jejich rámci, třeba jako člen VIP klubu daného obchodu, pravidla omezující falešné slevy se neuplatní. Mezi výjimky dál spadají kupříkladu kombinované nebo vázané podmíněné nabídky („kupte jednu, získejte dvě“, „20% sleva při nákupu tří výrobků“, „2+1 zdarma“ apod.).
Letošní Black Friday je nejznámější masivní slevovou akcí, na kterou se nová pravidla pro slevy poprvé uplatní. Někteří prodejci o nich však stále ani neví, jiní už je úmyslně obcházejí. Dejte si proto i nadále velký pozor a využívejte také cenové srovnávače. Pokud se stanete obětí falešných slev, máte (nově) 90 dnů na to, abyste od smlouvy odstoupili.
Podvodné e-shopy
Stále víc spotřebitelů se snaží vyhnout přeplněným nákupním centrům a řeší Vánoce z pohodlí domova. Česká obchodní inspekce i proto seznam těch nejrizikovějších e-shopů uvádí na svých stránkách webových stránkách. Podle tuzemských spotřebitelských organizací naráží spotřebitelé nejčastěji na dva problémy, a to tzv. zprostředkovatelské e-shopy a tzv. anonymní e-shopy.
Podstata zprostředkovatelského e-shopu spočívá v tom, že provozovatel stránek o sobě (někdy pouze v obchodních podmínkách) prohlásí, že není prodejce, ale jen zprostředkovatel prodeje a že spotřebitel uzavírá jeho prostřednictvím smlouvu s prodejcem, který je obvykle z Asie. To pak s sebou nese zpravidla tři potíže: (i.) dlouhá doba dodání, (ii.) omezená možnost zboží vrátit nebo reklamovat a (iii.) někdy nevalná kvalita. Samozřejmě ne všechny zprostředkovatelské e-shopy jsou neseriózní a v řadě případů informaci o tom, že zboží nenakupujete u nich, ale jen jejich prostřednictvím od prodejce z Asie, viditelně uvádějí přímo na objednávce. Pokud narazíte na problém se zprostředkovatelským e-shopem, obraťte se na poradnu ČOI.
U (úmyslně) anonymního e-shopu je situace pro spotřebitele obvykle horší, protože jejich provozovatelé objednané a zaplacené zboží spotřebitelům nikdy nedodají a kontakt s nimi navázat není v zásadě možné. Anonymní portál je často psán „strojovou češtinou“ a především na něm úplně chybí údaj o provozovateli, resp. prodejci. Pokud se stanete obětí podvodného anonymního e-shopu, zvažte podání trestního oznámení. Policie by se jím měla zabývat bez ohledu na to, kolik spotřebitel za objednávku zaplatil, protože v tomto případě se škoda všech poškozených spotřebitelů jednoho anonymního e-shopu sčítá. Nenechte se tedy odbýt s tím, že vám konkrétně nevznikla škoda přes 10 tisíc Kč.
Nejlepší obranou je však prevence. Spotřebitel by si měl vždy bezpodmínečně zjistit údaje o prodejci, při prvním nákupu zvážit platbu předem, použít osvědčené recenzní portály, dát si pozor na časté reklamní triky (např. doba dodání vs doba expedice), být ostražitý v případě nápadně nízkých cen a podobně.
Ježíšek na splátky
Základní pravidlo, tedy nepůjčovat si na spotřební zboží, někteří spotřebitelé na Vánoce ignorují. Za zboží byste nikdy nemělisplácet déle, než vám bude sloužit, a už vůbec ne přes horizont příštích Vánoc. Spotřebitelské úvěry nabízí nejen banky, ale i nebankovní společnosti. Spotřebiteli proto nemusí být jasné, že pod nabídkou prodejce „nákup na splátky“ se skrývá právě smlouva o vázaném spotřebitelském úvěru. Ta v praxi umožňuje financování konkrétního zboží či služby. Podstatné je, že takový spotřebitelský úvěr spotřebitel neuzavírá s prodejcem, který mu „nákup na splátky“ zařídí, ale přímo s poskytovatelem úvěru.
Pozor by si spotřebitelé měli dát i na lákavé využití možnosti odložených plateb, které jsou také určitou formou úvěru. Spotřebitelé se s nimi mohou často setkat při nákupu zboží na internetu. Obchodníci tuto možnost někdy vychytrale nabízejí jako alternativu dobírky, kdy spotřebitel může zboží zaplatit později – typicky do 14 dní. Pro získání této možnosti je většinou zapotřebí pouze projít ověřením bonity spotřebitele. Lákavě jednoduché řešení však sobě skrývá riziko vysokých poplatků za včasné nezaplacení.
Pokud nákupnímu šílenství neodoláte a sjednáte si spotřebitelský úvěr, nicméně později si své jednání rozmyslíte, nemusíte zoufat. Máte právo na odstoupení od smlouvy o spotřebitelském úvěru do 14 dnů od jeho sjednání. V této lhůtě můžete jednoduše od smlouvy o spotřebitelském úvěru odstoupit, a to bez uvedení důvodu a strachu z jakékoliv sankce.
zdroje: z. c. 89/2012 Sb., z. c. 634/1992 Sb., Pravo21.cz, dTest.cz, Pravniprostor.cz, COI.cz., rozhodovací činnost ADR ČOI, VašeStížnosti.cz