Článek
„Sleva 90 %“ nebo „Totální výprodej!“ - opravdu?
Bannery ve výlohách obchodů nebo reklamní lišty na webových stránkách e-shopů hřímají na spotřebitele po Vánocích unisono to stejné: slevy, ušetříte, výprodej, likvidace cen a další reklamní fráze. V dnešním zrychleném světě obchodníci (oprávněně a správně) spoléhají na to, že spotřebitele upoutají graficky zajímavé a výrazně provedené zkratky a nebudou věnovat pozornost dalším podmínkám slevových akcí. Příklad: Obchodník za výlohu vystaví banner ve znění „SLEVA 80 %“, na jehož zápatí doplní - „na vybrané zboží“. Informace o slevě a informace o jejím omezeném rozsahu jsou v poměru 1 ku 10 - tak, aby druhá informace málo ostražitému spotřebiteli unikla. Spotřebitel až po vstupu do prodejny zjistí, že sleva 80 % se vztahuje na dva druhy zboží, z nichž jeden už je vyprodaný. A proč by něco takového obchodník dělal? Aby docílil prvního kroku v procesu, který vede k tomu, že mu dáte své peníze - dostat vás do prodejny. Jakmile spotřebitel vstoupí do prodejny, násobně se zvyšuje pravděpodobnost, že si od obchodníka něco koupí, ačkoliv to třeba vůbec nepotřebuje nebo koupi něčeho takového vůbec nezamýšlel. Rada je tedy jednoduchá - tyto reklamní bannery ignorujte.
Sleva z ceny, za kterou se zboží nikdy neprodávalo
Ne vždycky lákavým nápisům ve výlohách odoláte a do obchodu přeci jen vejdete (popř. otevřete webové stránky e-shopu). V takovém případě se alespoň pokuste odmyslet si u zboží uvedené slovo „sleva“. Obchodníci totiž někdy přistupují k tomu, že slevu počítají z ceny, za kterou zboží nikdy neprodávali. Další praktikou je na krátký čas nesmyslně nadsadit cenu zboží tak, aby následně bylo možné zboží vrátit na jeho „původní“ cenu a tento návrat nazvat slevou. Jak se bránit? Příklad: Obchodník Z. nabízí robotický vysavač XY-123 po slevě 50 % za 10 tisíc Kč. Spotřebitel vytáhne chytrý telefon a daný typ vysavače si ještě v prodejně před nákupem prolustruje na webu. Zjistí, že konkurenti nabízí vysavač za stejnou cenu i bez slevy, případně za ještě nižší cenu. O výhodnosti nákupu u obchodníka Z. tedy nemůže být řeč, stejně jako o jeho serióznosti.
Ochrání vás před falešnými slevami novela zákona?
Fixlování se slevami bylo tak rozšířené, že ho musela regulovat přímo EU. Český zákonodárce si dal s provedením příslušné směrnice - jak už je v oblasti ochrany spotřebitelů dobrým zvykem - pořádně na čas, přesto konečně od 6. ledna 2023 vejdou v účinnost nová pravidla. Obchodníci budou mít nové povinnosti při označování zboží slevami a Česká obchodní inspekce možnost obchodníky za neplnění povinností trestat pokutami. A jaká konkrétní pravidla se pro slevy uplatní?
Obchodník bude mít povinnost vedle slevy rovněž uvést údaj o nejnižší ceně, za kterou bylo zboží prodáváno v posledních 30 dnech před poskytnutím slevy. Sleva se bude muset počítat (v procentech) právě z této nejnižší ceny. Jak má být údaj o nejnižší ceně za posledních 30 dní sdělen bohužel zákon ani jiný právní předpis detailně nestanovil. Jistě by se v zákoně neztratilo pravidlo, že obě informace (o slevě + o nejnižší ceně za posledních třicet dní) musí být poskytnuté stejně zřetelným způsobem. Předešlo by se tak tomu, že obchodníci budou informace uvádět ve vzájemném poměru (např. 1 ku 10) tak, aby druhá, pro obchodníky méně výhodná, informace méně pozornému spotřebiteli unikla. Pokud bude obchodník zlevňovat postupně, bude muset pro výpočet slevy použít cenu v době 30 dnů před poskytnutím první slevy a tuto cenu u slevy rovněž uvést.
Jak popsaly právničky S. Veverková a M. Odstrčilová, nová pravidla se ale neuplatní bez výjimek. Nová pravidla se nepoužijí pro slevy na:
- výrobky, které podléhají rychlé zkáze nebo výrobky s krátkou dobou spotřeby (např. květiny, mléčné výrobky, lahůdkářské výrobky, masné výrobky, uzeniny, čerstvé pečivo, ryby);
- obecnou komunikaci (obecné propagační materiály jako katalog výrobků, který necílí na upozornění na konkrétní slevovou akci);
- věrnostní programy (slevové kartičky, narozeninové slevy, slevy za nasbírané body);
- kombinované nebo vázané podmíněné nabídky (např. „kupte jednu, získejte dvě“, „20% sleva při nákupu tří výrobků“, „2+1 zdarma“).
Příklad: Poskytuje-li obchodník slevu jen členům nějakého svého „klubu“, kteří mají různé kartičky nebo jiné identifikátory v chytrých telefonech, jde přesně o typ slevy, pro který nová pravidla nebudou platit.
A závěrem ještě jedno spíše úsměvné pravidlo. Spotřebitel bude mít nově možnost do 90 dnů od nákupu možnost odstoupit od smlouvy (tzn. vrátit zboží a požadovat vrácení peněz), jestliže se stane obětí falešné slevy a právě na jejím základě zboží nakoupí. Jak bude spotřebitel zjišťovat, že informace uváděné obchodníkem na cedulce s cenou/slevou nejsou pravdivé a on má nárok na odstoupení od smlouvy, aniž by do toho musel zatáhnout dozorový orgán, to by mě opravdu zajímalo.