Hlavní obsah
Lidé a společnost

Novinky pro spotřebitele: končí dvouletá záruka i falešné slevy

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: https://pixabay.com/cs/photos/shopping-nakupov%c3%a1n%c3%ad-online-4000414/

Každým rokem se zvyšuje počet spotřebitelů nakupujících on-line z pohodlí domova. O (ne)výhodách tohoto nakupování pohledem práva příště.

Dlouho odkládané novely zákona o ochraně spotřebitele a občanského zákoníku mění práva spotřebitelů. Změny přicházejí pozdě, ne všechny jsou spotřebitelům ku prospěchu. Od kdy budou nová pravidla platit a co všechno spotřebitelům přinesou?

Článek

I. Jak to bude s dvouletou zárukou?

Končí zákonná záruka v podobě, kterou známe a ve které fungovala několik posledních let. Pokud jste si 15. ledna 2021 koupili vysavač a 15. listopadu 2022 se vám na něm vyskytla vada, můžete ho reklamovat. Do teď totiž platilo, že na zboží je 2 roky záruka. To mimo jiné znamenalo, že i když jste si od prodejce koupili zboží (v době převzetí bez vady!), na kterém se v průběhu dvou let vada teprve vyskytla, mohli jste požadovat opravu, nový kus, přiměřenou slevu, anebo vrácení peněz.

To nově nebude možné. Novela zavádí pravidlo, že věc, aby mohla být úspěšně reklamována, musí být vadná už v době převzetí. Nicméně zákonodárce změkčil zpřísnění podmínek pro možnost zboží úspěšně reklamovat a stanovil 12měsíční tzv. vyvratitelnou domněnku vadnosti. To znamená, že pokud budete zboží reklamovat během prvních 12 měsíců po jeho převzetí, ze zákona se bude předpokládat, že vámi reklamovaná vada byla na věci už při převzetí. Jde o domněnku, kterou prodejce může vyvrátit. Podle mého názoru vyvrácení domněnky vadnosti by mělo být možné jen znaleckým nebo přinejmenším odborným servisním posudkem.

II. Konec falešným slevám, konec falešným recenzím a další změny

Falešná sleva funguje tak, že obchodník na čas zboží výrazně až nesmyslně zdraží, aby ho následně mohl vrátit na původní (obvyklou) cenu a tento návrat mohl nazvat slevou. Slovo sleva totiž funguje na spotřebitele jako magnet. Obchodník tímto jednoduchým trikem navozuje ve spotřebiteli pocit, že nákupem u něj ušetří, ač to není pravda. Nově bude muset obchodník spotřebitele informovat o tom, jaká byla nejnižší cena za posledních třicet dní. Falešné recenze si obchodník buď přímo sám vymyslí, anebo si pozitivní recenze objedná u (zaplacených) recenzentů. I této praktice odzvonilo, prodejci budou muset recenze označovat (ověřená vs. neověřená) a prokázat, že (a jak) jejich pravost skutečně a efektivně ověřují.

Kromě toho novela rozšiřuje i ochranu zejména starších spotřebitelů, kteří uzavírají smlouvy po telefonu nebo se stávají oběťmi nekalých obchodních praktik. Nově totiž bude muset spotřebitel smlouvu uzavřenou po telefonu dostat od obchodníka i v textové podobě (dopis, e-mail…) a v této textové podobě ji „podruhé“ potvrdit. Až tehdy smlouva platí. Tato úprava cílí především na tzv. telešmejdy.

III. Na co bude nově dohlížet Česká obchodní inspekce?

Klíčovou roli bude hrát v ochraně spotřebitelů po novele zákona nepochybně Česká obchodní inspekce (ČOI). Právě ona bude muset nově zavedené zákazy kontrolovat, vymáhat a případně i pokutovat jejich nedodržování. Bude tedy obstarávat větší agendu než doposud, nicméně počet jejich pracovníků se pro tyto účely podle interních informací nerozšířil, ani nerozšíří.

Kromě navýšení povinností však některé důležité pravomoci ČOI ubydou. Zejména ČOI ztratí možnost pokutovat prodejce za pozdě vyřízenou reklamaci. Pokud obchodník nevyřídí reklamaci do 30 dnů, ČOI na něj už nedosáhne. Zákonodárce odkázal spotřebitele na možnost řešit tento problém před civilním soudem. Nesdílím názor, že spotřebitelé budou mít čas, chuť a v neposlední řadě i peníze na to, aby se kvůli zboží např. za 2 tis. korun začali s prodávajícím soudit. Navíc jde o nesystémovou změnu, protože v rámci mimosoudního řešení spotřebitelských sporů (tj. speciální oddělení ČOI, www.coi.cz/informace-o-adr/) se ČOI bude stejně muset pozdním vyřízením reklamace zabývat. Práce ji tedy v zásadě neubude, jen nebude moci porušování zákona závazně trestat.

IV. Dočkají se spotřebitelé vyšší ochrany už během předvánočních nákupů?

Česká republika schválila pravidla zvyšující ochranu spotřebitele na základě směrnic EU, které ji tuto povinnost uložily. Ke splnění této povinnosti mělo dojít podle směrnice nejpozději v roce 2021, čeští spotřebitelé tak mohli a měli být lépe chráněni celý rok 2022. Bohužel ani během letošního „nákupního svátku“, tedy během předvánočních nákupů, spotřebitelé zvýšenou ochranu svých práv ještě bohužel nedostanou. Proto si i letos při shánění dárků dávejte pozor na falešné slevy a falešné recenze. I když zákon před několika týdny podepsal prezident republiky a vše vypadalo „nadějně“, stále nedošlo k jeho vyhlášení. Není tak úplně jasné, zda spotřebitelé budou např. před falešnými slevami chránění alespoň v období povánočních výprodejů, kdy je výskyt falešných slev nejvyšší v celém roce. Celý proces opožděné přípravy, schvalování a vyhlašování zákona je zarážející a smutný.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz