Hlavní obsah

Tip pro spotřebitele: Co když se zimní dovolená "nepovede"?

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: https://pixabay.com

Ačkoliv COVID už (doufejme) odezněl, vždy se raději ujistěte, jaké podmínky musíte pro vstup do cizí země splnit.

O slibovaném výhledu na zasněžené hory si můžete nechat jen zdát, jídlo na úrovni školní jídelny, neuklizený pokoj, neteče teplá voda. Takhle jste si zimní dovolenou asi nepředstavovali. Víte, jak se bránit? A znáte pravidla pro chování na sjezdovce?

Článek

U koho dovolenou pořídit?

Hotel Zlatá Koruna, Booking, Invia, CK Fischer. U každé z těchto společností – a u stovek dalších – seženete zimní dovolenou. Přesto jsou mezi nimi rozdíly: jeden je ubytovatel, druhý inzertní a srovnávací portál, třetí cestovní agentura a poslední cestovní kancelář. Každý dělá trochu něco jiného a vůči každému můžete v případě problémů nárokovat něco jiného.

Zimní dovolená s cestovní kanceláří

Jediný, kdo může pořádat (zimní) zájezdy, je cestovní kancelář. Zájezd je (slovy zákona) v zásadě „soubor alespoň dvou služeb cestovního ruchu“. Obvykle je tedy (zimní) zájezd toto: ubytovaní a doprava, ubytování a skipas, doprava a skipas případně obdobné kombinace dvou a více služeb cestovního ruchu. Cestovní kancelář se vyplatí zejména těm, kteří si chtějí užít desítky kilometrů perfektních alpských sjezdovek, ale nejsou jazykově dostatečně vybavení. Cestovní kancelář totiž musí mít v místě zájezdu svého delegáta. Ten je pro vás něco jako spojka. Např. právě jemu vždy reklamujte vady zájezdu, a to hned potom, co je zjistíte. Neuvažujte způsobem: „teprve dneska jsme přijeli, tak delegáta nebudu otravovat“ nebo „to nějak přežijeme a na konci pobytu požádáme o slevu“. Pokud nebudete reklamovat vadu bezodkladně, může vám nárok na její odstranění (oprava, náhradní řešení, sleva, možnost zájezd zrušit…) propadnout. Reklamovat můžete polohu pokoje (místo výhledu na hory koukáte na staveniště), nedostatečné vybavení pokoje (na pokoji není signál Wi-Fi, který byl v popisu pokoje v internetové nabídce), čistotu, hluk apod. Delegát s vámi musí nedostatky a vaše požadavky na jejich řešení sepsat a v každém případě po něm chtějte kopii. Nezapomeňte určit lhůtu, do kdy požadujete vadu odstranit (požadujte odstranění vady vždy ihned, i kdyby vám delegát tvrdil, že „to teď nejde“). Vhodné je vše nafotit, nahrát nebo se o „zážitek“ podělit s ostatními cestujícími, abyste měli dostatek důkazů pro případný pozdější spor.

A jaké vůbec jsou reklamační nároky? Případ z praxe: Spotřebiteli na pokoji netekla voda. Šlo tedy o podstatnou vady zájezdu, jejíž vyřešení může spotřebitel požadovat okamžitě, protože jde navíc o věc osobní hygieny. První možností je pochopitelně oprava. Není-li možná, pak přesun na jiný pokoj v rámci stejného hotelu. Pokud nebude volno, pak přesun v rámci střediska nebo oblasti. Vždy by se mělo jednat o pokoj stejné nebo vyšší kvality, jinak cestovní kancelář musí spotřebiteli dát slevu. Pokud delegát věc nevyřeší, resp. odmítne vyřešit, může si spotřebitel najít náhradní ubytování sám a požadovat proplatit všechny vynaložené náklady – např. zaplacenou cenu za stejně kvalitní pokoj, jako byl váš původní, nebo náklady na dojíždění skibusem. Že jste k takovému postupu připraveni delegáta upozorněte, řešení reklamace bude rázem snazší.

Zimní dovolená na vlastní triko

Pokud si ubytování najdete přes inzertní portál (např. Booking, Slevomat…), je důležité, že pokud se cokoliv podstatného pokazí, inzertní portál vám zpravidla nijak nepomůže a jste odkázáni na to řešit vše s ubytovatelem. Tím je hotel nebo penzion, který jste si přes např. Booking vybrali a s kterým jste uzavřeli ubytovací smlouvu. Pokud tedy přijedete na místo a zjistíte, že je hotel úplně plný, neuplatňujte nároky vůči inzertnímu portálu, ale přímo vůči ubytovateli. Případ z praxe: Spotřebitel si přes portál Booking objednal týdenní ubytování v penzionu. Když dorazil na místo, byl penzion plně obsazen. Spotřebitel má nárok na vrácení zaplacené ceny (resp. rezervace) a na zbytečně vynaložené náklady (pohonné hmoty a ztracený čas na cestě) od penzionu.

Hotely nebo penziony oproti cestovním kancelářím nemají povinnost pojistit se proti krachu. Proto buďte obezřetní a je-li možnost neplatit za ubytování předem, využijte ji. Počítejte také s tím, že ubytovatel zpravidla nezahrnuje do inzerované ceny za ubytování místní poplatky, což je sice jednoznačně nezákonná, ale dlouhodobě neřešená praktika. Rovněž mohou být specifické podmínky pro storno rezervace. Inzerce na webových stránkách by se měla shodovat s tím, co vám ubytovatel poskytne na místě, proto si obrazovku počítače s detaily nabídky vyfoťte, ať už skrz funkci screenshot, stažením stránky nebo jednoduše telefonem, ať máte v ruce alespoň nějaký argument.

Pokud jste si sami našli hotel v rakouských Alpách, který třeba nemá ani webové stránky v češtině a platíte za ubytování v EURech, uvědomte si, že se celé vaše ubytování bude řídit právem země, z které je ubytovatel – tedy rakouským. Dodnes nevyřešenou a spornou otázkou, ke které různé země přistupují rozdílně, je ubytování v rámci sdílené ekonomiky (AirBnB).

Jak se chovat na sjezdovkách?

Na českých i zahraničních horách platí vesměs stejná povinnost prevence (zjednodušeně řečeno; lyžařské velmoci mají pochopitelně pravidla specifičtější a přesnější). V jejím rámci se každý musí chovat tak, aby předcházel úrazům nebo škodám na majetku. Pravidla pro chování na našich horách upřesňují sice „jen“ právně nezávazné dokumenty, soudy by k nim ale velmi pravděpodobně přihlížely. Mám na mysli především Pravidla pro chování na sjezdových tratích Mezinárodní lyžařské federace (FIS). Srazíte-li např. dvě děti z kotvy a tyto zemřou (což při nárazu v rychlosti kolem 70 km/h opravdu není nic čistě teoretického), můžete strávit ve vězení až deset let.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz