Hlavní obsah
Sport

Transbrody 2023 - MTB maraton na 50 km, aneb po roce opět na místě činu !

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: JM

Transbrody 2023, MTB maraton na 50km, XCM - občerstvení u kopce Ďábel v Petrově u Prahy

Tenhle závod je vlastně moje domácí trať a taky to byl před rokem můj první závod vůbec, který jsem sice dojel, ale totálně podcenil. Vlastně by se dalo říct, že mě tenhle sportovní podnik odkojil a nastavil laťku, a že jí nastavil hodně vysoko…

Článek

1. část

Transbrody jsou závod náročný jak na fyzičku tak i na techniku jízdy. Po nějakých zkušenostech s jinými podniky už mohu srovnávat a myslím, že je to závod vcelku vyvážený a pro průměrně zdatného bikera zdolatelný, tedy jinými slovy ve většině případů jde s nějakou snahou skoro všechno sjet a skoro všechno (až na drobné výjimky) vyjet. Pro mě je to prototyp závodu, podle kterého porovnávám obtížnost, kde za mě je to ještě OK. Stává se, že někteří jiní pořadatelé se snaží za každou cenu udělat závod o mnoho technicky obtížnější, tedy hlavně množstvím nebezpečných úseků. Takové závody už jsou pro mě za hranou.

A jak mě vlastně vůbec napadlo, že na stará kolena zkusím amatérsky závodit na horském kole? To jsem tahle někdy v zimě před dvěma lety spadnul na lyžích, ne moc, jenom trochu a začala mě bolet kyčel. Navštívil jsem doktora ten mi po prohlídce rentgenu povídá, že úplně neví jestli je to OK nebo ne a ptá se co prý dělám za sport. Říkám, že skoro denně běhám, cvičím a že občas jezdím na kole. Doktor se zamyslel a říká: „OK, méně běhat a více jezdit na kole, protože běh znamená nepříjemné nárazy a kolo je šetrnější… a že bych mohl třeba i triatlon…“  No to jsem hnedka zamítnul. Plavat sice umím (teda neutopím se), ale nijak zvlášť mi to nejde,…OK, takže kolo. Začal jsem na stařičkém horském kole jezdit po okolních kopcích a sem tam i do lesa, a když už jsem si tak jezdil 30 km vyjížďky přes silnice, louky a lesy, tak jsem si zcela naivně začal říkat, že už něco odjedu. Vzhledem k tomu, že každý rok jezdím okolo transparentů na místní závod Transbrody, který je inzerován jako závod pro všechny výkonnostní kategorie a pro veřejnost, tak mě napadla ta bláznivá myšlenka, že bych to mohl vlastně mohl zkusit. Jenže to jsem celej já, místo toho, abych zvolil krátkou trasu 20km, tak jsem rovnou skočil do 50km. Říká se, že nejlepší je hodit do vody a člověk se naučí plavat, ale já jsem se při svém prvním MTB  závodě živote v roce Transbrody 2022 málem „utopil“.

Foto: JM

…a jedna historická - Transbrody 2022 - můj první závod v životě se stařičkým horským kolem…

Jen ve zkratce, loni po startu jsem hned v prvních kopcích zjistil, že mám úpně nevhodné pneumatiky, protože bylo po dešti a klouzalo to jako čert. Při prvních větších rozkodrcaných sjezdech mi hned došlo, že staré neodpružené kolo je úplně mimo mísu, protože jak jsem později zjistil, je trať je namotaná pro moderní XC kola. Navíc jsem sebou asi na 15 kilometru v jednom sjezdu říznul a pořádně jsem si narazil bok a do krve odřel ruku a nohu. Nerad vzdávám a tak jsem to doslova a do písmene odklopýtal a odtrpěl až do cíle, kde jsem měl čas asi 4h 42min (tedy pokud si dobře vzpomínám). Loni mi po 4 a půl hodině co jsem se ještě „plácal“ na trati volala manželka, kde prý jsem, že tady už to v cíli balí… Dnes se tomu směju, ale ten den před rokem jsem si říkal, že tohle už nechci nikdy, nikdy zažít: dobitej, odřenej, vyčerpanej, namožený ztuhlý nohy a bolavý ruce…  Snad jediný co jsem dokázal bylo, že jsem to „dotlačil“ do cíle.  Jenomže asi po týdnu se mi to rozleželelo, a napadlo mě, že si koupím nové kolo a celý rok podřídím tomu, abych dojel alespoň v limitu, což je tuším 4h. Jo já vím, tohle může být skoro k smíchu pro lidi co na MTB alespoň trochu sportovně jezdí, ale já jsem byl ještě před rokem v tomto ohledu úplnej „lůzr“.

Tak a teď se to opět přiblížilo a já jsem se po roce tréninku, asi 12 různě dlouhých více či méně obtížných závodech, s dohromady cca 3.000 najetých kilometrech a s relativně kvalitním celo-odpruženým bicyklem vhodným pro závody XC (cross-country), chystal dostavit opět na místo činu. Vlastně na místě činu jsem byl již o týden dříve, kdy pořadatel Transbrody organizoval tréninkovou projížďku trati. To bylo fajn, protože jsem se nějakým řízením osudu dostal do rychlé skupiny na 50 km a celou trať jsem absolvoval s dobrými jezdci a v čase cca 3h 20min včetně přestávek na sváču. To dávalo tušit, že by se moje tragické skóre z minulého roku mohlo „kapánek“ vylepšit.

Foto: JM

Zázemí a prostor cíle - Transbrody 2023

V den závodu (neděle 10.září 2023) jsem si hned po osmé ráno vyzvedl v prostorách zázemí cíle závodu startovní číslo a odjel jsem zpět domu se nachystat na návod. Na start na náves ve Zvoli to mám z domova cca 10 km a plán byl, že spojím příjemné s užitečným a zahřívačku před závodem provedu cestou na start. Startovat na 50 km se mělo v 11:30 a na kratší 20 km trať o půl hodiny dříve. Na start kratší trati jsem se chtěl podívat a tak už před jedenáctou jsem byl na místě a udělal krátké video z výjezdu. Už když startovali kratší trasu se mi zdálo, že od odmávli o pár minut dříve, ale nevěnoval jsem tomu moc pozornost, což jak se později ukázalo byla chyba. Startující navíc neměl ani megafon, takže ho vůbec nebylo slyšet co říká, jen pak ten startovní výstřel.

Foto: JM

Start závodu na 20 km, Transbrody 2023

Do startu naší trasy jsem měl ještě asi 20 min. Nacpal jsem do sebe ještě banán a přesunul jsem se do balíku jezdců před startovním roštem, abych nebyl moc vzadu, protože to není nikdy moc dobré a na tomto závodě díky znalosti trati vím, že to hned po vjezdu do prvního mírného sjezdu může být problém a v lepším případě to znamená zdržení.

Foto: JM

...momentka před startem na Transbrody 2023, 50 km

Ještě zbývalo asi 10 min a tak jsem pozdravil závodníka a youtubera v jedné osobě Standu Loudu, který o MTB závodech točí videa a chystal jsem si porovnat do kapes u dresu a v hydro-batohu všechny propriety jako cukry, ovocné kapsičky, liquid proti křečím a hlavně elektrolyty (slané kapsle), které mi výrazně pomáhají v boji proti tuhnutí nohou. V zásadě to funguje tak, že pokud namáhané svaly nemají ty správné živiny, tak se zaseknou v křeči, někdy je to málo magnézia, jindy chybí cukry nebo B-vitaminy a někdy jsou na vině vypocené soli a elektrolyty, které pomáhají rozkládat živiny a urychlovat jejich dodávku do krve a svalů. Já jsem dlouhodobým zkoumáním zjistil, že slané kapsle jsou pro mě skoro stejně zásadní jako hořčík, možná i důležitější. Proto si je vozím v malé krabičce, která má svoje přesné místo v jedné z kapes (stejně jako gely atd…). To poslední co závodník chce, je na rozdrncané trati hledat, kam že vlastně dal ten gel nebo půlku banánu.

Ani jsem ještě nedokončil organizaci svých kapes a najednou bylo odstartováno. Tedy minimálně o 3 minuty dříve. Jen tak tak jsem si spustil a cyklopočítadlo s navigací a hodinky co mi načítají i tepovku, rychle zacvaknout nášlapy a jelo se. V té chvíli jsem ještě netušil, že poslední slanou kapsli jsem si „lupnul“ před startem…

...konec první části

Poznámka: Zde je odkaz na zajímavé video z tohoto závodu od Standy Loudy, kolegy závodníka a youtubera v jedné osobě https://www.youtube.com/watch?v=uFoaBIQtgTw

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz