Hlavní obsah
Umění a zábava

Obchodní dům Máj v Praze přivítal motýlí nálet. Výzdoba je to fascinující

Foto: Miroslav Kopřiva (se souhlasem autora)

Za chvíli se vydá na svou jedinečnou cestu

Dne 18. května byla část Národní třídy uzavřená a byla zahájena instalace tolik diskutovaných plastik Davida Černého na obchodní dům Máj.

Článek

Téměř každá nová stavba nebo realizace od druhé poloviny 20. století až do současnosti vyvolala silné emoce. Na některé objekty si lidé zvykli a přijali je za své, jiné je jitří dodnes, i když od jejich vzniku uplynulo mnoho let.

Proč?

Osobně se domnívám, že velkou roli hraje strach. Možná to je podvědomé a člověk si to ani neuvědomuje.

Strach z nového je běžný lidský pocit, který vychází z obavy z něčeho neznámého. Obvykle pramení z potřeby jistoty a stability. Když se setkáme s něčím novým, můžeme pociťovat úzkost a odpor. A proto raději někteří lidé novinku zavrhnou ještě dříve, než se s ní vůbec mohli a stihli seznámit.

Vztah moderní plastiky a historického jádra města je často předmětem vášnivých diskusí mezi architekty, umělci a veřejností.

A proč ne? Každý člověk má jiný názor a jiný vkus. Jak by život byl nudně šedý, kdybychom všichni byli stejní.

Ráno v sobotu 18. května začalo lehčím dopravním chaosem, protože byla část Národní třídy uzavřená. Objevil se obří jeřáb, okolí obchodního domu Máj se hemžilo dělníky a byla zahájena instalace tolik diskutovaných plastik Davida Černého.

Zajímavé je, že už architektura obchodního domu Máj vyvolávala emoce již v době svého vzniku v první polovině 70. let 20. století. Pak se vše zklidnilo a nyní emoce doslova vřou.

Práce započaly v dopoledních hodinách, ale vše komplikoval docela silný vítr. Nezbylo nic jiného, než čekat.

Díky tomu si lidé mezitím mohli pěkně zblízka prohlédnout detaily plastik – dvou motýlů.

Podle Davida Černého je celá instalace poctou československým stíhacím pilotům, kteří sloužili v britské armádě, v RAF.

Tělo motýla je zobrazeno jako letadlo – Spitfire. Spitfiry byly britské jednomístné stíhací letouny, které za druhé světové války sloužily v RAF a také v letectvech dalších spojeneckých armád. Zajímavostí je, že jako jediný britský stíhací letoun se vyráběl po celou dobu války a měl celou řadu variant.

Foto: Miroslav Kopřiva (se souhlasem autora)

Tělo motýla - letoun Spitfire


Motýlí těla – letadla jsou dlouhá cca 20 metrů a mají lesklou fialovo tyrkysovou barvu. K nim jsou připojená křídla, takže celek tvoří motýla s mohutnými krajkovými křídly, jejichž rozpětí je kolem 10 metrů.

Foto: Miroslav Kopřiva

Celý den to na Národní třídě doslova pulzovalo životem. Proudili sem lidé, zastavovali se, sledovali a hlavně živě debatovali.

A pak, v podvečer, nastal ten tolik očekávaný okamžik – jeden z obřích motýlů přistál na fasádě obchodního domu Máj a rozevřel svá nádherná modrofialová křídla.

Foto: PhDr. Jolana Kopřiva Myslivcová

Motýl právě přistál

Na to, že bude svítit a mávat křídly, si ještě musíme chvíli počkat.

Na instalační práce osobně dohlížel autor plastik David Černý.

Podívejte se na úchvatné fotky Prahy - https://www.instagram.com/miroslav.kopriva.prague/ -nekomerční profil

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz