Hlavní obsah
Názory a úvahy

(Nejen) v české politice „pravda“ vítězí nad fakty

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Pixabay

Je na místě se obávat, že manipulativní kampaně před volbami do Evropského parlamentu povedou k další společenské fragmentaci.

Článek

Letmý pohled na politické dění naznačuje, že českou společnost čeká vyhrocená volební kampaň. Koalice SPOLU na sebe přitáhla pozornost, když spustila negativní kampaň naznačující, že hnutí ANO slouží zájmům Ruska. Andrej Babiš zase pravidelně tvrdí, že vládní politici zrazují české národní zájmy a slouží Bruselu. Obě tato tvrzení jsou manipulativní a škodlivá pro veřejnou debatu, ale pro dosažení politických cílů mohou být účinná.

Proč vysvětlují výzkumníci z amerických univerzit, kteří zkoumali vliv stranické příslušnosti na vnímání politických misinformací (tedy nepravdivých tvrzení šířených bez úmyslu manipulovat). Data ze sociologických výzkumů ukázala, že při hodnocení nepravdivých tvrzení hraje důležitou roli morální flexibilita, tedy ochota snížit laťku kritičnosti ve chvíli, kdy se fakticky nesprávných výroků dopouští preferovaní politici. Význam fakt posléze ustupuje do pozadí a důležitější se stává loajalita k názorové skupině a hodnotám/pravdám ztělesněným kandidátem. Logika „lepší se mýlit se stranou než mít pravdu proti straně“ byla navíc vlastní jak voličům republikánů, tak demokratů.

Obdobný efekt bylo možné pozorovat při českých parlamentních volbách v roce 2021, kdy se důvěra v misinformace o politických stranách pojila s již existujícími postoji. Jako velmi důležitá se ukázala antipatie a pocit zklamání z určité politické strany. Zhrzení voliči pak byli ochotni souhlasit i s nepravdivými tvrzeními o dané straně, které si autoři výzkumu vymysleli a testovali v rámci výzkumu. Osobní postoj/pravda byl tedy důležitější než faktická správnost. Jednotlivé misinformace pak nebyly tím, co by názor změnilo, ale spíše prostředkem k jeho utvrzení.

Pokud tedy existují loajální voličské skupiny již přesvědčené, že hnutí ANO/koalice SPOLU (podle toho, kde stojíte) jsou zrádci, dávají výše zmíněné manipulativní kampaně smysl. Zároveň také cynicky kalkulují s tím, že cílové publikum projeví morální flexibilitu a ospravedlní si přepálenost kampaně potřebou urvat volební vítězství. To se sice jedné ze stran podaří, ale platit za to bude celá společnost. Akceptace neetických volebních kampaní totiž přispívá k vyostření veřejné debaty a společenské fragmentaci. Již nyní například sociolog Martin Buchtík varuje před tím, že se české společnost rozpadá do nekomunikujících segmentů přesvědčených o své „pravdě“, které se v jedné a té samé chvíli vysmívají a děsí iracionálního světa za hradbami jejich komunity.

Proto je na místě ocenit, že se prezident Petr Pavel proti manipulativním kampaním SPOLU a ANO vymezil. Lze však mít pochybnosti, zda to bude pro zklidnění situace stačit.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz