Článek
Přestože v arabštině neexistuje termín „politický islám“, jelikož islám je prostě islám, začíná se nenápadně rozvíjet evropský politický islám. Tento fenomén nejen získává základní voličskou základnu, ale také vykazuje nepředstavitelnou sílu prosazovat své zájmy, které logicky nejsou a nemohou být apolitické.
Evropský sekularismus se otřásá v základech
Zamysleme se, co by se stalo, kdyby se v jakékoli zemi EU muslimové jednoho dne stali výraznou většinou. Pravděpodobně by si založili vlastní politickou stranu a kandidovali do parlamentu, aby prosazovali své náboženské cíle, včetně možnosti zavedení islámského práva šaría. Od toho je jen malý krok k tomu, aby se kdekoli v Evropě vyhlásil takzvaný Chalífát (též kalifát). Chalífát znamená vládu chalífy, což je hlava ummy, muslimské obce. V podstatě jde o jakéhosi hlavního náčelníka, který vládne na území obývaném muslimy.
A svobodné volby přeci odpovídají demokratickým zásadám té či oné země, že ano? Takže i ten, kdo volby vyhraje, může jednat proti základům demokracie, ačkoliv ústava výslovně zakazuje podkopávat demokratické principy. Nicméně, pokud máte parlamentní většinu, můžete se pokusit o oslabení demokracie.
Nekončící migrace lidí z převážně muslimských zemí jen podporuje výše nastíněný trend. Nárůst muslimské populace v evropských zemích je markantní. V současné době je ve Francii 7,5 % muslimů, avšak odhaduje se, že tento počet vzroste na 10,5 %. Podobná situace panuje i v dalších zemích „staré“ Evropy.
A tak je jen otázkou času, kdy začne muslimská komunita usilovat o větší podíl na moci přesně podle principů demokracie. Již nyní si kladu otázku, jaký politický program by mohly mít Islámské evropské strany, pokud se opírají o náboženskou ideologii?
Na jakých zákonech je postaven Islám? Patří sem například zahalování žen, islámská výuka ve školách, územní celky s vlastním řízením podle práva šaría a další. Navíc muslimové se netají s jejich skutečnými politickými cíli. Nejen v Hamburku, ale i v jiných městech a zemích se na demonstracích hlasitě skanduje: „Řešením je chalífát“.
Co můžeme vzkázat zasvěceným „politologům“, kteří doposud tvrdí, že Islám je jen o víře, nikoliv o politice? Domnívám se, že níže uvedené údaje hovoří za vše, kdyby někdo náhodou ještě zpochybňoval tu skutečnost, že se v Evropě islám vydal politickou cestou. Zde uvádím existující a působící islámské strany v zemích EU:
1.Belgie
Strana (ISLAM): Tato strana se zaměřuje na segregaci mužů a žen v metru. Prosazuje zavedení islámského práva šaría.
2. Nizozemsko
Islámská strana pro jednotu (Partij van de Eenheid): Tato strana působila (2014) v Nizozemsku a zastupovala především muslimskou komunitu v Haagu. Jejím cílem byl boj proti diskriminaci muslimů.
3. Francie
Svaz demokratických muslimů ve Francii (UDMF): Tato strana chce zpochybnit zákaz zahalování žen ve školách a na úřadech. Podporuje názor, že by v místních volbách mohli volit cizinci trvale žijící ve Francii.
4. Švédsko
Islámská strana Nuance (švédsky: Partiet Nyans): Tato strana byla založena v roce 2019 a usiluje o legalizaci hidžábu ve všech veřejných sektorech. Jejím cílem je prosazovat práva muslimů a podporovat sankce vůči zemím, které nepřijímají uprchlíky. Usiluje o odstranění Hamásu ze seznamu teroristů EU.
Co lze očekávat od IPÖ?
Podle rakouských médií byla ve Wiener Neustadtu založena Islámská strana Rakouska (IPÖ). IPÖ plánuje kandidovat v zářijových volbách do Národní rady. Tato nová strana je zaměřena především na podporu a ochranu náboženských potřeb a práv muslimů v Rakousku. Bude hájit jejich náboženskou svobodu a podporovat víru jejich členů.
SPÖ (Sociálně demokratická strana Rakouska) kritizuje tuto politickou iniciativu
Místostarosta Wiener Neustadtu a poslanec zemského sněmu Rainer Spenger upozornil, že v Rakousku platí princip oddělení politiky od církve. Respektování těchto zásad je klíčové pro budoucí integraci, připomněl Spenger. Politický islám by měl být v zemi stejně tak odmítnutý jako politický katolicismus.
Vznik této politické strany přispívá k prohloubení již tak vyhrocené atmosféry v této alpské zemi. Podle Spengera existuje dostatek možností, které umožňují muslimům plně praktikovat svou víru v běžném životě. Je pravdou, že mnozí lidé s migrační minulostí odmítají politizaci své víry. Nicméně, tato tendence se rozšiřuje, a islám v Evropě ještě neřekl své poslední slovo.
Zdroje: