Článek
CHTĚL BYCH PODNIKAT
Začnu veršem Jiřího Suchého, že „trocha teorie nikoho nezabije“. V tomto geniálním verši, jakož i většině jeho veršů, může být místo slova „teorie“ třeba filosofie, psychologie, sociologie, historie, ba i poezie. Častý dotaz zní: „Chtěl bych začít podnikat, co pro to musím udělat?“ Myslím si, že nejdůležitější je mít víru, že by to mohlo jít. Musíte mít odhodlání a nutkání prosadit se. Pokud vás přepadají pochybnosti, pak to vůbec nezkoušejte. Stav mysli rozhoduje o uvolnění potřebné energii, kterou pro takovou činnost potřebujete. A to je všechno.
Výchozí podmínky jsou různé. Zdědit firmu nebo živnost není příliš šťastný začátek, ale co s tím naděláte? Dědictví je břemeno, které vám nedává velký prostor pro tvořivost, omezuje svobodu rozhodování. Pokud se vás to netýká, pojďme na psychologii začátečníka. Musíte mít na paměti, že za všechno si můžete sám, zejména za neúspěchy. Nebýt ukřivděn, nefňukat a nepoukazovat na to, že soused to měl jednoduchý.
Důležitá je motivace. Prachy, to není ta pravá motivace, spíše cesta do pekel. Předvést se, že já to taky dokážu, je o něco lepší. Nejlepší je být postaven před otázku přežití. Dvě polohy lidské existence říkají: „Pracujeme, abychom žili a žijeme, abychom pracovali“. Pokud někdo tuto hypotézu postrádá, pak je flákač, parazit, a s podnikáním nemůže mít nic společného. Jak říkával velký český učenec a filosof Jan Ámos Komenský, nejlepší, když je „Práce hrou“. Protože v Čechách tuhle myšlenku už tenkrát nikdo nechápal, tak ji odešel šířit do světa. Svým dětem jsem říkával, učte se, ať si můžete vybrat zaměstnání, kde bude i jen pár procent pracovní doby tvořivost.
Určitě existují poradenské organizace, služby, literatura, jak svoje podnikání rozjet. Po pětatřiceti letech obnovení tržního hospodářství vám za peníze řeknou, že „niky“, čili neobsazené mikroskopické „prostory na trhu“, už neexistují, tak abyste se přihlásili do jejich půlročních kurzů, eventuelně raději se nechali dobře zaměstnat. A v tom je jedna z možných odpovědí na to, co musíte nebo nemusíte udělat.
Když dospějete k přesvědčení, že to chcete zkusit, počítejte s tím, že to bude kromě velké dřiny, probdělých nocí, ztrátě některých přátel a dalších příkoří, jako osamocení a zlehčování vašich nadějí, období pochybování o sobě. Pokud vás nepodpoří nejbližší okolí, budete to mít velmi těžké. Vaší ambicí musí být přesvědčit ty, kteří disponují nějakou finanční základnou, aby vám pomohli.
Nic neumím, ale chci se naučit. Takový přístup mají rádi učitelé všech úrovní. Nemůžeš, pomůžeme ti. Nechceš, co tu pohledáváš! Obor možností k podnikání je neomezený. Pracovitý, spolehlivý a důvěryhodný řemeslník nebo zemědělec může začít ihned. Stačí pár dobrozdání, referencí, pochvala fundované veřejnosti.
V uměleckém světě trvá objevení kvality podnikatele někdy desetiletí. Musí přijít s něčím originální, co veřejnost ocení a čeho si kritika všimne. Produkt hmotný i nehmotný nabývá skutečné hodnoty poté, co se o něj pere publikum, mecenáši a galerie. Ocenění může opět trvat desetiletí, než se působením okolí změní vkus potenciálních zákazníků a dostanete se do podvědomí lidí z branže.
Z minulosti si pamatujeme, že dobře mířená reklama a dětský zákazník způsobili boom výroby zbytných výrobků, hraček, jako byla plastová obruč, jojo cívka, barevná céčka apod., nebo pohádky paní Rowlingové o Harry Poterovi. Trvale se v různých obměnách v hračkářském průmyslu objevují plyšáci, panáčci panenky, modely letadel, automobilů, vlaků, stavebnic. Nápady se moc neplatí, pokud nejsou v superobřích sériích.
V době elektronických objevů mohou konkurovat PC technologiím jen stolní hry, kterými se děti učí ekonomickým úvahám a návykům, které využijí, budou-li účastníky byznysu s financemi nebo nemovitostmi. Podnikání v účetnictví vymírá, přebírá jej AI (umělá inteligence), mění se v poradenství.
Nápady se obecně příliš neplatí. Zlepšovací fungují interně ve větších firmách, kde se prokáže úspora materiálu, mezd, organizace, bezpečnosti práce, provozních plynů nebo kapalin. Odměnu určují zástupci vedení firmy. Pokud se na úřadě přihlásí „Průmyslový vzor“, poplatky za ochranu originality předmětu (designu) si zaplatí tvůrce z honoráře, nebo uživatel. Vyšší míru ochrany nápadu představuje „Užitný vzor“, který má sice technickou úroveň vynálezu, ale slouží k registraci v čase a na území státu, kdy je jakýmsi strašákem pro padělatele a podvodníky. Nejvyšší mírou ochrany nápadu je „Autorské osvědčení“, v němž je původ a „novost myšlenky“ zkoumána detailně v zemi, kde se přihlásí. Jsou země, kde je marné zkoušet svůj nápad ochránit. Například Asijské průmyslové velmoci, Rusko, Spojené státy a další. Máte-li pocit, že ochrana je nutná, připravte si milióny dolarů a hluboce dýchejte, je totiž o vašem zdraví.
Objevy se objevují velmi poskrovnu, ale jednotlivec (představený) může být dotován nějakou institucí, která mu platí poplatky na konferencích, diety a cestovné, takže mu je odměnou sláva a medaile. Na Nobelovu cenu můžete čekat desítky let. Proto buďte trpěliví!
Josef Ježek