Článek
Mnoho lidí stále využívá služeb cestovních kanceláří pro zájezdy, ať už do zahraničí nebo v rámci České republiky. Mnozí klienti pečlivě šetří na svou dovolenou měsíce či roky s očekáváním, že obdrží poskytnuté služby odpovídající sjednané cestovní smlouvě a své platbě. Bohužel však během dovolené často dochází k nečekaným komplikacím.
Nároky v případě vady dovolené
Co mohou klienti požadovat, pokud se dovolená neodehrává tak, jak bylo sjednáno ve smlouvě a jak mohou stanovit odpovídající slevu? Tento článek vám krátce odpoví a přitom vysvětlí pojmy, jako jsou Frankfurtská tabulka a ITQ kodex, které úzce souvisejí s reklamacemi na zájezdy a stanovením slev.
S účinností nového občanského zákoníku od 1. ledna 2014 byl upraven institut zájezdu a řešení vad spojených se zájezdem. Nově se věnuje také náhradám za ztrátu radosti z dovolené v rámci části třetí nazvané „Relativní majetková práva“. Specifika týkající se smluv na zájezdy jsou obsažena v ust. § 2521 a následujících.
Právní úprava vady dovolené v České republice
V případě, že má zájezd vady, zákon především poskytuje možnost žádat pořadatele o odstranění nedostatků. Pokud k tomu nedojde, má klient právo na vlastní nápravu, a pořadatel je povinen náklady, které klient vynaložil ze svých prostředků na účelnou nápravu, plně nahradit. Toto se obvykle vztahuje na situace, kdy je stravování nedostatečné a klient si musí platit jídlo sám, a následně může požadovat od pořadatele náhradu těchto výdajů.
Úhrada rozdílu
Odpovědnost za kvalitu služeb na zájezdu může vyústit v situaci, kdy pořadatel není schopen poskytnout plánované služby a musí nabídnout nižší kvalitu, například ubytování ve 3hvězdičkovém hotelu namísto smluvených 4hvězdičkových, kvůli chybně zřízené rezervaci potřebných pokojů. V takových případech má klient právo na úhradu rozdílu v ceně mezi původně sjednanou a poskytnutou úrovní služeb.
„Náhrada za ztrátu radosti“
Další možností v případě výskytu vad na dovolené je požadovat „náhradu za ztrátu radosti“ dle ustanovení § 2543 občanského zákoníku. Tento nárok je však nutné pečlivě posuzovat vzhledem k subjektivním okolnostem každého případu. Zohledňuje se, jaký význam měl zájezd pro klienta, například jestli šlo o někoho, kdo šetřil na exotickou dovolenou celý život, nebo někoho, kdo pravidelně cestuje po celém světě.
Sleva z ceny zájezdu
Poslední a častěji uplatňovaný typ nároku v případě vad zájezdu spočívá v právu na slevu z ceny zájezdu. V tomto případě je třeba hodnotit okolnosti objektivně a zohlednit závažnost vady, neboť udělená sleva by měla odpovídat rozsahu a trvání vady. K hodnocení a stanovení výše slevy slouží Frankfurtská tabulka a ITQ kodex, které jsou v současné době klíčovými nástroji pro klienty a pořadatele zájezdů.
Frankfurtská tabulka
Frankfurtská tabulka slouží jako průvodce pro klienty při stanovování možné slevy v případě vady na dovolené, kterou uplatňují u pořadatele nebo případně u soudu. I když není závazným nástrojem, české soudy se často na ni odkazují při svých rozhodnutích. Tato tabulka vznikla v Německu v roce 1985 a slouží k vyčíslení běžných nedostatků a vad na zájezdech, kterým jsou přiřazeny procentuální sazby slev z ceny zájezdu. Jedná se o nereagující doporučení, protože dosud v rámci Evropské Unie neexistuje jednotný dokument, který by regulovat kvalitu služeb a odpovídající náhrady v cestovním ruchu.
Tabulky se dělí do čtyř částí podle povahy vady: ubytování, stravování, doprava a ostatní vady. Příkladem ubytovací vady může být poskytnutí ubytování nižší kvality než bylo sjednáno, a v takovém případě klient může nárokovat slevu v rozmezí 10 až 25 % z ceny zájezdu, závislé na vzdálenosti.
ITQ kodex
Na druhé straně, ITQ kodex (International Travel Quality) představuje pojišťovací produkt pro pořadatele zájezdů, tj. Profesní pojištění odpovědnosti v případě vady na dovolené. Stejně jako Frankfurtská tabulka slouží jako nástroj pro výpočet výše slevy v případě reklamace u pořadatele. Pořadatelé zájezdů často odkazují na ITQ kodex ve svých obchodních podmínkách nebo reklamačním řádu jako oporu pro klienty při uplatňování reklamací. Příkladem je Pražská CK Greece Tours, která působí na trhu od roku 1990 a odkazuje na ITQ kodex v kombinaci s možností uplatnění reklamace přímo u delegáta cestovní kanceláře a podporu své reklamace důkazy, jako jsou fotografie nebo potvrzení od hotelu.
Rozdíl mezi Frankfurtskou tabulkou a ITQ kodexem je minimální a nachází se pouze v procentuálních sazbách slevy u některých konkrétních vad.
Vymáhání pohledávek – návod (včetně VZORU výzvy)
Pokud máte pohledávku, ale dlužník ji nechce uhradit, tak je třeba ji vymáhat.
Přečtěte si, jaký je postup:
Závěr
V závěru je klíčové, aby klienti, kteří se setkají s vadami na svém zájezdu, ihned uplatnili tyto nedostatky (například u delegáta nebo přímo na místě, v hotelu atd.) a nejpozději do jednoho měsíce od ukončení zájezdu učinili reklamaci u pořadatele.
Je nutné být obezřetný ohledně časového omezení pro uplatnění vad na zájezdu, neboť tato lhůta byla nově zkrácena na jeden měsíc ve srovnání s původními třemi měsíci.
S úctou váš průvodce právem
JUDr. David Pytela, MBA, LL.M., advokát
Advokátní kancelář Olomouc • Prostějov • Přerov | akpytela.cz
Zdroje:
zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, v platném znění
ITQ kodex