Článek
Často přicházejí klienti do naší právnické kanceláře s tím, že na jejich bankovní účet byla převedena finanční částka, jejíž původ není známý, protože neočekávali žádnou platbu, a nechápou, proč byla třetí osobou zaslána. Naše klienty neoslovují pouze situace, kdy byly nesprávně připsány finanční prostředky na jejich účet, ale i ti, kteří při zadávání platby udělali chybu v čísle účtu příjemce. V obou případech se klienti často ptají: Musím nějakým způsobem korigovat chybu, kterou jsem nezpůsobil? Anebo: Jak a kdy získám zpět peníze, které byly chybně odeslány? Tyto otázky se snažíme zodpovědět v tomto článku, který se věnuje navracení nesprávně odeslaných plateb.
Příklad vrácení platby
Snažíme se přiblížit konkrétní postupy na reálném případu. Paní Markéta si vybrala automobil na internetovém portálu specializovaném na ojetá vozidla. Cena byla 100.000,- Kč, a automobil byl určen pro nákupy, aby nemusela nosit těžké tašky sama. Paní Markéta uzavřela s prodávajícím kupní smlouvu a dohodnutou kupní částku odeslala téhož dne přes internetové bankovnictví na účet uvedený v smlouvě. Myslela si, že splnila svou povinnost.
Po týdnu ji prodávající informoval, že peníze na jeho účet stále nebyly převedeny. Paní Markéta znovu zkontrolovala své internetové bankovnictví a zjistila, že peníze byly odeslány panu Petrovi, úplně cizí osobě, namísto prodávajícímu. Jak by měla paní Markéta v této situaci postupovat? A jak by se měl zachovat pan Petr vzhledem k těmto penězům?
Varianty nápravy chyby při vrácení platby
V současné situaci má paní Markéta k dispozici dvě alternativy. V případě, že spolupracuje s bankovním poradcem, může mu předat žádost o zprostředkování kontaktu s oběma bankami s cílem získat zpět finanční částky. Pokud však nemá vlastního bankovního poradce, postačí, když zavolá na bezplatnou linku svého bankovního poskytovatele a tam sdělí danou skutečnost.
Banka je primárně schopna zrušit transakci do té doby, než platba není exportována. V případě okamžitých plateb je však šance na úspěch velmi nízká, což činí tento postup vhodným především pro zahraniční transakce, kde proces může trvat déle.
V situaci, kdy rychlá reakce odesílatele chybí, může banka vyzvat majitele účtu (prostřednictvím banky neoprávněného příjemce, na jehož účet byly peníze nesprávně poslány) k okamžitému vrácení finančních prostředků na původní účet.
Co dál?
Pokud do čtyř týdnů od podání žádosti nedojde k vrácení platby, má paní Markéta možnost požádat banku o poskytnutí identifikačních údajů příjemce. Banka je podle § 38 odst. 6 zákona č. 21/1992 Sb., o bankách, v platném znění, povinna tyto údaje poskytnout i bez souhlasu dotčené osoby. Na základě těchto údajů lze kontaktovat příjemce přímo. Pokud reakce neoprávněného příjemce na výzvu nedorazí, zbývá pouze obrátit se na soud, protože se příjemce dopustil bezdůvodného obohacení dle § 2991 a násl. zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, v platném znění. V takovém případě je možné soudní cestou dosáhnout vrácení platby.
Co by měl udělat pan Petr, který zaznamenal připsané peněžní prostředky? Pan Petr nesmí s penězi jakkoli nakládat a je povinen je okamžitě vrátit. Pokud nemá bankovní účet tak aktivní, aby si všiml změny zůstatku ihned po připsání peněz, musí prostředky vrátit na výzvu banky nebo plátce, který udělal chybu v čísle účtu. Jinak by se dopustil bezdůvodného obohacení, jak je uvedeno výše.
Vymáhání pohledávek – návod (včetně VZORU výzvy)
Pokud majitel účtu nehodlá peníze, tak nezbyde nic jiného, než vymáhat pohledávku soudně. Čtěte jak:
Závěr
Chybnou platbu může učinit kdokoli.
Důležité je ale vědět, jak jednat a hlavně i jednat co nejrychleji. Čas je občas rozhodujícím kritériem.
S úctou váš průvodce právem
JUDr. David Pytela, MBA, LL.M., advokát
Advokátní kancelář Olomouc • Prostějov • Přerov | akpytela.cz
Zdroje:
zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, v platném znění
zákon č. 21/1992 Sb., o bankách, v platném znění