Hlavní obsah
Právo a státní správa

Založení SRO - s advokátem, nebo bez?

Foto: Pixabay

Založení SRO

Založení společnosti s ručením omezeným (SRO) je poměrně složitý proces. Zjistěte, o kolik Vám jej může usnadnit právní pomoc advokáta.

Článek

Kdokoli fyzická nebo právnická osoba má možnost rozhodnout se, že při své činnosti vytvoří jednu z právně stanovených forem korporací. Jednou z nejčastěji založených forem korporací je společnost s ručením omezeným. Pro založení této společnosti je nutné splnit několik podmínek a navštívit příslušné instituce. Tyto kroky lze jednoduše překonat s pomocí advokáta, což ušetří čas a starosti a zajišťuje, že vše proběhne podle předpisů. Jak tedy celý proces zakládání společnosti s ručením omezeným probíhá?

Předpoklady pro založení společnosti s ručením omezeným

Společenská smlouva

Prvním krokem je vytvoření společenské smlouvy (nebo zakladatelské listiny v případě jediného společníka), která může být vypracována a konzultována v advokátní kanceláři. Tento dokument musí obsahovat název společnosti, sídlo, předmět podnikání, osoby spravující vklady, prvního jednatele nebo jednatele a výši základního kapitálu.

Volba názvu společnosti může být zdánlivě jednoduchá, ale často přináší komplikace, které mohou vést k odmítnutí registrace společnosti rejstříkovým soudem. Název nesmí být zaměnitelný s názvem jiného zapsaného podnikatele a nesmí být klamavý.

Sídlo společnosti může být umístěno v bytě, pokud to neovlivní klid domácnosti. Pro provozování podnikatelské činnosti je třeba mít živnostenské nebo jiné oprávnění, specifikované v předmětu podnikání. Osoba spravující vklady zřizuje bankovní účet pro peněžité vklady, který může být i společník. Prvním jednatelem může být také zakladatel této společnosti.

Důležitým údajem je výše základního kapitálu. Minimální výše stanovená zákonem je 1 Kč na každého společníka, ale je vhodné tuto částku zvýšit pro dostatek počátečních prostředků a zohlednění nákladů na založení společnosti. Výše kapitálu může také ovlivnit prezentaci společnosti a navázání spolupráce s obchodními partnery.

Po vypracování společenské smlouvy (nebo zakladatelské listiny) s potřebnými údaji následuje setkání v notářské kanceláři pro formální přepsání v podobě notářského zápisu. Tento krok je nezbytný pro konečný zápis společnosti do obchodního rejstříku. Společnost je tak sice založena, ale nevznikla, dokud není zapsána do obchodního rejstříku.

Čestné prohlášení jednatele

Kromě samotného sepsání společenské smlouvy nebo zakladatelské listiny je nutné připravit další dokumenty. Mezi ně patří čestné prohlášení jednatele, v němž potvrzuje souhlas se zápisem do obchodního rejstříku, plnou svéprávnost, bezúhonnost a absenci rozhodnutí o vyloučení člena statutárního orgánu soudem.

Souhlas s umístěním sídla

Dalším důležitým dokumentem je souhlas vlastníka nemovitosti s umístěním sídla. Tento souhlas musí být podepsán vlastníkem s úředně ověřeným podpisem a nesmí být starší než 3 měsíce před podáním návrhu na zápis společnosti do obchodního rejstříku.

Prohlášení správce vkladů

Rovněž je nutné připravit prohlášení správce vkladu o zaplacení peněžitých vkladů, které musí obsahovat úředně ověřený podpis. Pro vydání tohoto prohlášení je třeba navštívit libovolnou banku a zřídit zvláštní účet pro splacení peněžitých vkladů. Následně je třeba předložit potvrzení o zaplacení peněžitých vkladů, které vydá banka jako správce vkladů.

Souhlas manžela

V situaci, kdy je společník již ženatý a plánuje využít prostředky ze společného jmění manželů, je vyžadován písemný souhlas druhého manžela s použitím tohoto majetku pro podnikání. Tento souhlas je připraven spolu s ostatními nezbytnými dokumenty.

Další nezbytné dokumenty pro vytvoření společnosti s ručením omezeným

Následně je nutné zajistit výpis z katastru nemovitostí (preliminární informace lze získat prostřednictvím Nahlížení do katastru nemovitostí) a výpis z rejstříku trestů jednatelů společnosti, což lze provést i během návštěvy notářské kanceláře.

Zakládání společnosti s ručením omezeným s pomocí advokáta

Souběžně s těmito dokumenty je nutné udělit advokátovi plnou moc k získání živnostenského oprávnění pro provoz příslušné podnikatelské činnosti, které advokát získá na živnostenském úřadě. K tomu jsou zapotřebí výše uvedené dokumenty, konkrétně notářský zápis o založení společnosti, souhlas vlastníka nemovitosti s umístěním sídla společnosti, výpis z katastru nemovitostí a úhrada správního poplatku ve výši 1 000 Kč.

Po získání živnostenského oprávnění a poskytnutí všech výše uvedených dokumentů advokát podá návrh na zápis do obchodního rejstříku. Notář následně provede tento zápis v souladu se zákonem, vycházejícím z dokumentů získaných a předložených advokátem, čímž vznikne společnost s ručením omezeným.

Závěr

Jak vyplývá z výše uvedeného, proces zakládání společnosti s ručením omezeným není jednoduchý. Při využití služeb advokáta se však většina postará o něj za vás. Vaše úloha spočívá v:

• zajištění (úředně ověřeného) podpisu vlastníka nemovitosti s umístěním sídla společnosti a

• vložení základního kapitálu na speciálně k tomu vytvořený účet v bance.

S úctou váš průvodce právem

JUDr. David Pytela, MBA, LL.M., advokát

Advokátní kancelář Olomouc • Prostějov • Přerov | akpytela.cz

Zdroje:

zákon č. 90/2012 Sb., o obchodních korporacích, v platném znění

zákon č. 304/2013 Sb., o veřejných rejstřících právnických a fyzických osob, v platném znění

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:
Právnická osoba
Založení

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz