Článek
Dovolenou si často vybíráme dle fotografií a informací poskytnutých cestovní kanceláří, kdy následně oprávněně očekáváme, že hotel, pokoj, strava, služby, apod. budou odpovídat právě těmto fotografiím a informacím. Co když tomu tak není a po příjezdu vás ubytují do horšího pokoje? Místo výhledu na moře budete mít pokoj s výhledem na prašnou ulici a pláž nebude písčitá, nýbrž kamenitá. Jak takovou situaci řešit? A čeho se můžete po cestovní kanceláři domáhat?
Vady zájezdu
Zájezd má vady, pokud poskytnuté služby neodpovídají tomu, co bylo sjednáno ve smlouvě s cestovní kanceláří. Nehraje přitom roli, zda vada vznikla v důsledku jednání třetí osoby, kterou však cestovní kancelář pro své zájezdy využívá, či přímo v důsledku jednání cestovní kanceláře.
Služby uvedené ve smlouvě však nejsou jediným standardem, za který cestovní kancelář odpovídá. Svou roli hrají také informace poskytnuté na webových stránkách, v katalogu, apod. V neposlední řadě musíme také přihlížet ku zvyklostem, kdy pro určitý počet hvězdiček hotelu jsou nastaveny jiné standardy v různých částech světa. Proto nelze očekávat stejné služby v 5ti hvězdičkovém hotelu ve Švýcarsku jako v Egyptě.
Reklamace
S vytknutím vady však není radno otálet. Pokud s kvalitou poskytnutých služeb nejste spokojeni, je nutné toto sdělit přímo na místě delegátovi či jinému pověřenému zaměstnanci cestovní kanceláře. Tento by měl následně zajistit nápravu, pokud je to možné, a to v přiměřené době. Pokud by tak neučinil, můžete nápravu zajistit i sami, kdy cestovní kancelář by Vám následně měla uhradit nezbytné náklady s tímto spojené. Pokud by se jednalo o podstatnou vadu, můžete dokonce od smlouvy odstoupit.
Za situace, kdy by nedostatky nebyly odstraněny, či by je odstranit nešlo, můžete požadovat slevu z ceny zájezdu. Sleva by měla odpovídat rozsahu a trvání vady. Pokud si nevíte rady s určením slevy, je možné orientačně využít tzv. Frankfurtskou tabulku slev, která nejčastější vady obsahuje.
Náhrada škody a ztráta radosti z dovolené
Domáhat se je možné i náhrady škody a újmy, která vám vznikla v důsledku vady zájezdu, která zájezd zmařila, či podstatně zkrátila. Může se jednat například i o situaci, kdy v důsledku nekvalitní stravy dojde k onemocnění a vy téměř celou dovolenou strávíte na hotelovém pokoji.
Musí se však jednat o vadu, za kterou odpovídá cestovní kancelář v důsledku porušení svých povinností – nikoli tedy například deštivé počasí, které byť může dovolenou znepříjemnit, cestovní kancelář ho ovlivnit nemůže.
Újma pak bude vždy hodnocena individuálně dle konkrétních okolností dovolené. Na výši náhrady je nutné se dohodnout s cestovní kanceláří, v opačném případě bude potřeba domáhat se náhrady škody či újmy soudní cestou. Pro účely případného sporu je jistě vhodné si ještě na dovolené pořídit například fotografie vad, či s delegátem sepsat protokol o případných vadách, apod.
Domáhejte se svých práv!
Dovolená má být čas plný odpočinku a relaxace a jen málokdo má zájem během ní řešit spory. Na to však mohou v některých případech poskytovatele zájezdů i spoléhat, a proto je vhodné v případě porušení povinností ze strany cestovní kanceláře vědět, na co máte nárok a případný problém řešit ihned na místě.