Hlavní obsah
Aktuální dění

Rusko je nová Kuba. Žigulík bude brzy králem tamních silnic

Foto: unsplash.com

Pokud se vám první část titulku zdá nadnesená, vězte, že pochází od samotných Rusů. Ti se potácí ve finanční krizi, která se podepisuje mimo jiné i na vozovém parku.

Článek

Zatímco agentura RIA Novosti píše o tom, jak správně pít kakao a jaká je přípustná denní dávka mandarinek, moskevský deník Novye Izvestija zprostředkovává ruskou realitu v jasnějších, respektive spíše temnějších, barvách. Nebojí se psát o inflaci, pádu rublu, dramatickém vzrůstu cen benzínu ani o dalších neradostných perspektivách v Rusku.

Foto: prinscreen webu Ria Novosti

Printscreen webu Ria Novosti s českým překladačem

Rusové kupují ojeté vraky

Článek pojmenovaný „Rusko je nová Kuba. Boom nákupu ojetých vozů bude pokračovat i v roce 2025“, který vyšel ve webové mutaci moskevského deníku Novye Izvestija shrnuje marast zdejšího automobilismu i nepříliš nadějné vyhlídky.

Nákup nového auta, a to i na splátky, je v Rusku čím dál tím obtížnější. Podle redaktorů Novye Izvestija zdražují automobily kvůli očekávanému kolapsu kurzu rublu v prvních lednových pracovních dnech.

Další příčinou je pak zvýšení recyklačního poplatku o 111 200 rublů (v aktuálním přepočtu necelých 27 000 korun). Půjčky na nákup auta se navíc mohou prodražit kvůli faktu, že ruská centrální banka zrušila veškerá omezení úrokových sazeb. Nyní tak mohou úroky vystoupat k neregulovaným výšinám.

To vše vede ke zvýšenému zájmu o nákup ojetých vozů. Od ledna do listopadu roku 2024 se v Rusku prodalo 5 513 746 ojetin, o 14,5 % více než v předchozím roce. Třikrát více než nových vozů.

Redaktoři Novye Izvestija zjišťovali, jaké jsou u Rusů nejoblíbenější. „Bohužel nejde o čerstvá tři roky stará auta, která se od novinek často liší jen nižší cenou, ale o auta, která se suverénně blíží kategorii vraků,“ konstatují autoři článku.

Podle statistik za měsíc listopad 2024 utratili Rusové za ojeté vozy 584,9 miliard rublů. Jen ze 30 % šlo o auta mladší pěti let. Dalších 30 % utržili prodejci za vozy staré pět až devět let a zbývajících 40 % šlo na vozy starší deseti let.

Vévodí hranatý „žigulík“

Na trhu ojetin je pak největší poptávka po legendárním „žigulíku“, žijící fosilii automobilismu, který se za socialismu proháněl často i po československých silnicích a jezdila s ním i Veřejná bezpečnost – Ladě 2107, který si v uplynulém měsíci koupilo 14 282 Rusů – o 50 % více než v listopadu roku 2023. VAZ-2107 z posledních tří let výroby (2009–2012) ve slušném stavu vyjde na 200 – 300 000 rublů (48 – 72 000 korun).

Mezi další ojetiny, o které je aktuálně zájem patří VAZ-2114 a Kia Rio a Hyundai Solaris, dvojice aut s mnohem modernější fazónou. Za deset let staré modely ale zaplatí Rusové aktuálně mezi 700 – 900 000 rubly (168 – 216 000 korun). Na pátém místě pak najdeme opět Ladu, tentokrát model Niva (Lada 4×4), ovšem leckdy i půl století starou, bez jakýchkoli bezpečnostních prvků.

Foto: unsplash.com

Klasická ruská zima

Proč je Rusko novou Kubou?

Tuto otázku si kladou a zároveň na ni odpovídají redaktoři mírně rebelující Novye Izvestije. Deník byl založen v 90. letech minulého století s finanční podporou Borise Berezovského, v té době jednoho z nejbohatších Rusů, přítele Borise Jelcina, který tehdy doporučil politický kariérní postup Vladimira Putina. Pak se karta obrátila, Berezovskij emigroval do Británie, kde získal politický azyl. V Rusku byl stíhán za vytunelování automobilky AvtoVAZ (výrobce výše uvedených vozů Lada), za což byl v nepřítomnosti odsouzen k 13 letům vězení.

Zemřel v roce 2013. Oběsil se, avšak Wikipedia uvádí, že příčina jeho smrti není dosud známa… Po zvolení Putina prezidentem začal deník vládu kritizovat. Po turbulencích ve vedení se kritika stala mnohem umírněnější.

Nejen automobilový trh v Rusku vykreslují redaktoři realisticky. Trhu ojetin vládnou staré modely, z nichž mnohé sloužily v minulosti jako taxíky, tedy mají „nalétáno“ spoustu kilometrů. Poptávka vzrůstá především po nejlevnějších typech. Kdysi populární modely jako například Ford Focus, Toyota vykazují setrvalý pokles. Na nová čínská auta za miliony rublů Rusové jednoduše nemají. V minulosti si je mohli pořizovat na úvěr, ale tomu je teď nejspíš konec.

Kuba se v průběhu mnoha let izolace a embargu na dovoz aut stala jakýmsi skanzenem automobilismu. Na tamních silnicích jsou (i po zrušení embarga v roce 2013) k vidění stařičké vozy, leckdy ale naleštěné a opečovávané jako oko v hlavě.

Foto: unsplash.com

Kubánci si své vozy hýčkají

Životnost svých vozů se nyní budou snažit prodloužit i Rusové. Stojí proti nim ale klimatické podmínky. V Rusku je přece jen nehostinnější podnebí než na Kubě. A ještě je tu jeden rozdíl. Staré „ameriky“ na Kubě jsou oku lahodící. S estetickými kvalitami žigulíků je to trochu horší. Na druhou stranu, to asi bude pro Rusy postupem času ten nejmenší problém.

Zdroje:

https://newizv.ru/

https://sn.ria.ru/

https://en.wikipedia.org/wiki/Novye_Izvestia

https://cs.wikipedia.org/wiki/Boris_Berezovskij

https://phsos.webnode.cz/nase-vozy/vb-lada-vaz-2107/

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Reakce na článek

  • Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

    Sdílejte s lidmi své příběhy

    Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz