Hlavní obsah
Názory a úvahy

Digitalizace u některých úřadů stále drhne

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Karel Giebisch

Digitální jednání je pro některé úřady stále noční můrou. Jak jsem bojoval se změnou výplaty invalidního důchodu do jiné banky.

Článek

Vzhledem k mému kompletnímu zrakovému hendikepu, kdy je můj zdravotní stav neměnný, pobírám invalidní důchod, který je mi vyplácen na bankovní účet. Po nějaké době vlivem lepší dostupnosti a nabídky služeb, měním banku. Účet přehodím snadno. Ale co s invalidním důchodem? Jak zajistit, aby mi byl vyplácen na nový účet?

Doba pokročila. Rozšiřuje se digitalizace tak předpokládám, že by zrovna s tímto úkonem nemusel být sebemenší problém. Určitě postačí vyplnit nějaký online formulář pro nahlášení změny a pomocí bankovní identity nebo datové schránky, jej poslat na úřad. Jenže jak se ukázalo, digitalizace je teprve v plenkách.

Slibný začátek

Zavítám na stránky České správy sociálního zabezpečení, kde se přihlásím prostřednictvím bankovní identity. V sekci poživatelů důchodu zvolím tiskopis žádosti o výplatu důchodu na bankovní účet. Potvrzuji volbu vyplnit.

Díky přihlášení bankovní identitou dojde téměř ke kompletnímu vyplnění údajů ve formuláři automaticky. Mé osobní údaje jsou převzaty z bankovní identity, což chválím. Doplním jen číslo účtu, místo a datum podpisu.

Samotné vyplnění formuláře představovalo první zádrhel. Státní správa by opravdu měla zapracovat na přístupnosti pro osoby se zrakovým hendikepem. Prostřednictvím odečítače obrazovky, což je software, který používám pro práci s mobilem, tabletem, PC, mi jsou nejdříve vyčítány názvy políček formuláře, až pak samotná textová pole pro vpisování údajů. Snažím se odhadnout, co kam psát, nakonec se trefím. Uff. Byl to opravdu takový pokus omyl.

Rozpracovaný formulář si ukládám na disk, abych jej nemusel vyplňovat znovu. Z banky stahuji oficiální dokument potvrzující vlastnictví účtu. V online formuláři hledám možnost pro přidání přílohy pro přiložení potvrzení o vlastnictví účtu. Nic. Nevadí, říkám si, zvolím poslání datovou schránkou a potvrzení o vlastnictví účtu přiložím do datovky.

Jenže ouha. Online formulář neobsahuje žádnou možnost online odeslání. Jen uložení rozpracovaných dat na disk nebo tisk formuláře. Pečlivě projdu všechna políčka ve formuláři a zjišťuji, že je nutné, aby zadané údaje ve formuláři potvrdila přímo do formuláře banka, u níž mám nově veden účet, na který chci invalidní důchod posílat.

To znamená, že nějaké stažení PDF formuláře na disk a poslání datovou schránkou, nepřichází v úvahu. Slibný začátek vzal za své

Návrat do doby papírové

Volám na Českou Správu Sociálního Zabezpečení a zjišťuji podrobnosti, jak dále postupovat. Po několika dnech, kdy se konečně dovolám, skutečně zjišťuji, že má původní představa byla mylná. Nestačí vyplnit online formulář na webu České Správy Sociálního zabezpečení a poslat ho online třeba datovou schránkou, ale samotný formulář musí razítkem a podpisem potvrdit banka. Oficiální potvrzení o vlastnictví účtu od banky též nestačí. Co teď?

Protože mám rád moderní technologie a kde to jde, sázím na digitalizaci, hledal jsem cesty, jak celý tento zapeklitý proces vyřešit digitálně. Aby to šlo, musel bych já i banka vlastnit digitální podpis ověřen certifikační autoritou a vyplněný online formulář uložený v PDF, takto podepsat. Kdybych zvládl dokument digitálně podepsat já, dokázala by to i banka? Ukazuje se však, že oboustranný digitální ověřený podpis v současnosti stále ještě není možný.

Formulář z online portálu České Správy Sociálního Zabezpečení tisknu. Jdu do banky, nechávám si na něj dát potvrzení a razítko. Teď už by to snad měla být hračka. Za pomocí vidící asistence naskenovat a poslat datovou schránkou.

Jenže ouha. Nedostačující. Pokud chci, aby má žádost prošla, podle pracovnice na úřadu České Správy Sociálního Zabezpečení, mám dvě možnosti:

  1. Odnést vyplněnou žádost v papírové formě osobně na podatelnu úřadu.
  2. Nechat si ověřit podpisy na papírových dokumentech na CzechPOINTU, požádat úřednici o online konverzi a teprve pak mohu poslat dokument digitálně datovou schránkou.

Jak už jsem avizoval na začátku, mám kompletní zrakový hendikep. Na různá místa trefím samostatně, ale konkrétně na úřadu České Správy Sociálního Zabezpečení jsem nikdy nebyl. Buď zajdu na CzechPOINT a budu doufat, že tamní pracovnice umí dát dokument s ověřenými podpisy do online konverze a nebo si seženu vidící asistenci a s podepsaným papírovým formulářem zajdu přímo na příslušný úřad.

Osobně mohu kontaktovat člena rodiny a požádat ho o pomoc při řešení této situace. Ale jak postupovat v případě hendikepovaného člověka, který nemá zrovna po ruce nikoho, kdo by mu mohl v této záležitosti pomoci a na úřad České Správy Sociálního Zabezpečení netrefí, případně mu jeho znevýhodnění samostatný pohyb neumožňuje? Napadají mě pouze dvě varianty:

  1. Požádat banku, aby potřebné dokumenty odeslala na úřad za vás. Zde ale nevím, jestli by nebyl nutný ověřený podpis žadatele o změnu výplaty dávky na CzechPOINTU.
  2. Zaplatit si oficiální asistenci a s asistencí odnést dokument na úřad osobně.

Já osobně řeším situaci tak, že se domlouvám s rodinným příslušníkem a ten mi pomůže odnést dokument na úřad České Správy Sociálního Zabezpečení na podatelnu.

Paní na podatelně je ze mě nervózní. Moc nekomunikuje, prstem mi ukazuje, kde se mám podepsat. Nakonec mě dostane větou, že mám vše v pořádku. Kdybych neměl, asi bych se opravdu už rozčílil. Tohle byl fakt boj. A zcela zbytečný v době moderních technologií, v době digitalizace, bankovní identity a datových schránek.

Stále nemám vyhráno. Žádost o změnu výplaty invalidního důchodu na jiný bankovní účet je sice podaná. Ale nyní musím vyčkat až ke změně dojde. To může trvat déle než měsíc. Původní bankovní účet tedy zruším až ve chvíli, jakmile mi výplata důchodu poprvé dorazí na ten nový.

Vize budoucnosti, naplno zapojit bankovní identitu

Jsem přesvědčen, že prostřednictvím bankovní identity je možné realizovat mnoho úkonů. Tato identita poskytuje další straně ověřené osobní údaje uživatele tím, že se k některé službě bankovní identitou přihlásíte. Portál občana, pojišťovny, úřady a jiné. Proč by tedy bankovní identita nemohla poskytovat ověření identity? Tedy něco jako digitální podpis uživatele a institucí?

Konkrétně u změny výplaty invalidního důchodu na jiný bankovní účet, ale i u dalších dokumentů, které vyžadují ověření uživatele tedy podpis, si představuji následující fungování:

Podpis dokumentů

  • PDF dokument nahrajete do systému, který podporuje podpis bankovní identitou.
  • Přihlásíte se bankovní identitou, tím dokument podepíšete.
  • S dokumentem opatřeným digitálním podpisem, který zajistila bankovní identita a opatřila jej viditelnou podpisovou značkou, značící ověřený digitální podpis uživatele, dále nakládáte dle svých potřeb. Uchováte jej, pošlete někam datovkou, e-mailem atd.

Ověřování online formulářů

  • Do příslušného portálu nebo rovnou formuláře se přihlásíte pomocí bankovní identity.
  • Doplníte požadované údaje. Ty základní se vyplní automaticky podle bankovní identity.
  • Formulář je automaticky ověřený jak ze strany uživatele, tak bankou, protože jste se přihlásili bankovní identitou.
  • Formulář nijak dále nepodepisujete, ale rovnou po jeho vyplnění online odesíláte do požadované instituce nebo na úřad.

Takhle by to mohlo u některých úřadů opravdu fungovat. Jenže nefunguje. A v době moderních technologií a digitalizace, to opravdu zamrzí. Třeba se někdy v budoucnu dočkáme zlepšení.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz