Hlavní obsah
Internet a technologie

Osobní zkušenost s portálem ČSSZ

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Karel Giebisch

Jaká byla má osobní zkušenost s vyřizováním záležitostí skrze portál ČSSZ digitální online cestou?

Článek

Mám kompletní zrakový hendikep už od narození. Od státu pobírám invalidní důchod, který je brán jako část mého příjmu a je mi vyplácen měsíčně na bankovní účet. Občas, když řeším některé záležitosti, musím tento příjem dokládat. Nestačí výpis z bankovního účtu, ale potřebuji oficiální potvrzení od České Správy Sociálního Zabezpečení, dále jen ČSSZ. A co když mi nebude vyhovovat banka a já budu potřebovat změnit bankovní účet pro výplatu invalidního důchodu?

Dříve se jednalo o celkem složité papírování, obíhání jednotlivých institucí a následně o návštěvu konkrétní pobočky právě ČSSZ, kde bylo nutné podat veškerou dokumentaci a žádosti na podatelně. Vše by se mělo zjednodušit, protože mnoho náležitostí už vyřídíte online pomocí portálu ČSSZ, bankovní identity a datové schránky. Zde má nedávná aktuální zkušenost s tímto portálem.

Přihlášení a orientace

Webové rozhraní portálu ČSSZ je velmi rozsáhlé a orientace v něm není zcela jednoduchá. A to jak pro vidícího člověka, tak i pro osobu zcela nevidomou. Celkem dlouho mi trvalo, než jsem objevil možnost přihlášení pomocí bankovní identity a než jsem se na portálu po přihlášení vůbec vyznal. Nejlepším řešením je, když hledáte nějaký tiskopis, použít vyhledávač, kam napište pár klíčových slov. V té hromadě tiskopisů a formulářů, které portál obsahuje, se vám vyfiltruje jen určité kvantum, ve kterém se lépe vyznáte. Proklikávat a prozkoumávat jednotlivé sekce a hledat odpovídající tiskopis, by bylo fakt na dlouho. A nejen pro člověka nevidomého. I lidé se zrakem s orientací na portálu slušně bojují.

Po otevření webu portálu

jsem postupoval takto:

  • Potvrdil volbu eportál ČSSZ
  • Zvolil tlačítko přihlásit v sekci prostřednictvím identity občana, jde hned o první možnost přihlášení. Pozor, nepotvrzovat odkaz identita občana, ale tlačítko přihlásit
  • Pokud máte datovou schránku, můžete zvolit možnost přihlásit se jejím prostřednictvím
  • Po potvrzení přihlášení prostřednictvím identity občana jsem dále zvolil z nabídky bankovní identitu
  • Vybral svoji banku, provedl autorizaci, udělil souhlas s předáním údajů

Žádám o potvrzení výše a druhu pobíraného invalidního důchodu

Přihlášení mám za sebou, první hlavolam vyřešen. Nyní přichází ta pravá legrace. V hromadě tiskopisů, které mají ještě ke všemu názvy a popisy z příručky zákonů, no vyznejte se, co je co, potřebuji najít tiskopis, který bude žádostí o oficiální dokument potvrzující mou pobíranou výši a druh invalidního důchodu. Tak snad to trefím napoprvé.

Netrefil. Po konzultaci s kamarádem, který je právník, už alespoň vím, co hledat. Těch potvrzení tam mají mraky, ale které je které? Do vyhledávače píšu potvrzení důchodu a vyskakuje na mě 240 tiskopisů. Bože. Naštěstí je to hned ten první s názvem Potvrzení o výši a druhu důchodu, nemám ten název rozhodně přesně, protože jde o takovou formulaci, že se těžko pamatuje. Ale tak nějak ten název byl. Potvrzuji, čtu si popis jazykem zákonů, takže ho musím číst víckrát, abych vůbec pochopil, co se tam vlastně píše, pak klikám na spustit. Uf, otvírá se požadovaný formulář pro vyplnění.

Ten k mému překvapení působí až moc jednoduše, že se mi tomu až nechce věřit. Obsahuje jen dvě políčka. Jaký vyžaduji druh potvrzení a políčko pro zadání ID datové schránky. Mohu si vybrat mezi potvrzením, na kterém nebude vidět výše důchodu a nebo potvrzením, které obsahuje i výši důchodu. Volím samozřejmě potvrzení s výší důchodu. Vyplňuji ID své datovky a dávám odeslat.

Nic dalšího se po mně nevyžaduje. Kupodivu vyskočí hláška, že formulář byl odeslán. A skutečně, do třiceti dnů mi požadované potvrzení dorazilo do datové schránky.

Změna bankovního účtu pro výplatu invalidního důchodu

Pokud čtete mé články pozorně, pravděpodobně vám neuniklo, jak jsem nedávno bojoval právě se změnou čísla bankovního účtu pro výplatu invalidního důchodu. Tenkrát ještě bohužel nebyla možnost online vyřízení tohoto požadavku, a já se právě neobešel bez obíhání úřadů a banky, abych proces vůbec nějak dokončil. Online jsem sice vyplnil požadavek na portálu ČSSZ, ale formulář nešel online poslat. Bylo nutné ho vytisknout a zbytek dořešit papírovou cestou. Pro mě jako pro nevidomého člověka to bylo opravdu komplikované a není divu, že jsem zuřil. Ostatně vše popisuji v článku

Celý proces by měl jít už taky online. Jak to v současnosti vypadá?

Do vyhledávače na portálu ČSSZ píšu klíčová slova bankovní účet. Vyfiltrují se výsledky vyhledávání, kde volím tiskopis žádost o zařízení výplaty důchodu na bankovní účet majitele účtu. Opět název není zcela přesný, ale tak nějak to mají na portálu psáno. Potvrzuji, opět čtu popis napsaný jazykem zákonů a následně dávám vyplnit.

Tento formulář už je o něco rozsáhlejší než v případě žádání o potvrzení pobíraného důchodu. Skvělé je, že část je automaticky vyplněná. Může za to přihlášení pomocí bankovní identity nebo datové schránky. Část A týkající se žadatele vůbec vyplňovat nemusím, protože už je tam vše vepsáno. Jak mé jméno a příjmení, adresa, dokonce i mé rodné číslo.

Do sekce B vpisuji číslo bankovního účtu, na který chci, aby mi chodil invalidní důchod. Sekce C a D nevyplňuji, protože se mě netýkají. Já si žádám sám za sebe, a ne skrze nějakého opatrovníka, poručníka, zařízení a ani neřeším sirotčí důchod. Zajímá mě až sekce E, souhlasy a podpisy.

Zde zadávám ručně své rodné číslo, které po mně formulář vyžaduje a vpisuji informaci o místě, kde formulář vyplňuji. Název města, případně vesnice. Dále volím datum z nabídky. A víc toho zde není. Hodí mi formulář nějakou chybu před odesláním?

Potvrzuji volbu pro kontrolu a odeslání formuláře. Systém chvíli něco kontroluje, pak mě pustí k odeslání. Bezva. Zvládl jsem formulář vyplnit bez chyby a bez vidícího asistenta. Zbývá vybrat, jak chci formulář odeslat. Buď pomocí eportálu nebo datovou schránkou. Zvolil bych si eportál.

Protože momentálně bankovní účet měnit nepotřebuji, proces odeslání nedokončím. Od nevidomého kolegu, který to ale zkoušel celé, protože si měnil bankovní číslo účtu pro výplatu důchodu vím, že po potvrzení tlačítka odeslat, vyběhla hláška o úspěšném odeslání formuláře. Nyní odhaduji tak měsíc možná dva, než začne kolegovi důchod chodit na jiný bankovní účet. Možná to bude díky digitalizaci rychlejší, kdo ví.

Kontrola stavu podaných žádostí

Když pošlete skrze portál ČSSZ žádost nebo požadavek, předpokládáte, že někde bude k dispozici sekce pro kontrolu stavů podaných žádostí. Prozkoumal jsem portál celkem důkladně, ale žádnou takovou souhrnnou sekci se všemi podáními nikde nenacházím. Pokud o ní víte, napište mi, protože mě samotného to opravdu zajímá.

Momentálně mám dojem, že u některých formulářů stav podání kontrolovat můžete, u jiných ne, nebo netuším kde. Když otevřu formulář pro podání požadavku na zaslání potvrzení o výši a druhu pobíraného důchodu, součástí formuláře je sekce podání. V ní si mohu kontrolovat stav podané žádosti. U formuláře žádosti výplaty důchodu na bankovní účet, žádná sekce podání není. Stav této žádosti tedy pravděpodobně na portálu ČSSZ nezjistíte.

Osobně v tom mám zmatek. Připadalo by mi logické, kdyby v rámci portálu existovala jedna sekce s veškerými podanými požadavky, kde by se snadno dal kontrolovat jejich stav. Možná existuje, ale já ji nemohu najít. Nebo neexistuje a třeba bude přidaná v budoucnu. Každopádně taková je má osobní zkušenost s portálem ČSSZ.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz