Hlavní obsah
Názory a úvahy

Nenasytnost mnohých influencerů: bez spolupráce by snad neměli svatbu ani děti

Foto: pexels.com

Označení influencer je v naší české kotlině relativně nové. Práce takového člověka je, aby formou placené propagace donutil co nejvíce lidí si daný produkt koupit. Jenže začínám vnímat, že slovo influencer se mění spíše na antiinfluencer.

Článek

Dříve se tito lidé nazývali jako youtubeři, protože natáčeli videa na YouTube. Postupem času se jich valná část přesunula na jinou platformu (nejdříve na Instagram a posléze i na TikTok), jelikož zjistili, že za méně práce je více muziky. Tedy peněz. Natáčení krátkých videí (reels), nahrávání krátkých příběhů (stories) a příspěvků s krátkým textem dá totiž méně práce než natáčet dlouhá videa na YouTube.

Nyní se nebudeme bavit o profilech, které mají nějakou přidanou hodnotu jako jsou účty plné receptů, cvičení nebo ty, kde radí odborníci - třeba lékaři. Tento článek je o lidech, kteří natáčí svůj běžný život, který normální člověk stíhá po příchodu z práce (nebo před odchodem do ní), zkrátka ve svém volnu, a berou za to desetitisícové či statisícové částky.

A nejen to, na veškerou aktivitu ve svém životě se snaží brát (nebo dokonce sami kontaktují přímo firmy) spolupráce, kdy jim všemožné společnosti naposílají své produkty a influencer si je tak, na rozdíl od člověka, který chodí normálně do práce, nemusí kupovat. Ať už se jedná o kávu, různé doplňky stravy, proteiny, potraviny, vybavení domácnosti, hygienické potřeby jako jsou vložky a toaletní papír, veškerá drahá i levná kosmetika, restaurace, kino, elektronika, auta, cestování, wellness pobyty. Influenceři berou spolupráce na pergoly, na rekonstrukce nebo když staví dům.

Na spolupráci se berou také snubní prstýnky, svatební šaty, místo pro konání svatby. Dále se jedná o pleny a veškeré vybavení a potřeby pro miminka a děti. Hračky. Oblečení pro malé i dospělé. Erotické pomůcky. Prostě úplně vše, na co si vzpomenete a ještě mnohem víc. Často se jedná o drahé produkty (aby ne, normální člověk přeci musí ty produkty zdarma pro influencery zaplatit), kdy se influenceři snaží na jejich koupi nalákat své sledující, protože jsou za to placení. Jenže v tom ohromném množství reklam se už nedá zorientovat a nedá se nikomu věřit, zda produkt doporučuje kvůli tomu, že je opravdu dobrý nebo pouze proto, že za propagaci dostal zaplaceno. Mnohdy se i reklamy u jednoho influencera tlučou tím stylem, že v rozmezí nějakého časového období (klidně pár týdnů) doporučuje jeden druh výrobku, ale každý od jiné značky a každý ten jeden produkt je nejlepší na světě a nic lepšího už na trhu nenajdete. Tak kde to jsme?

Někteří influenceři divoce obepisují různé firmy a žebrají o spolupráci na vše, po čem jejich srdce prahne, ačkoli ti větší instagrameři berou takové peníze, o kterých se obyčejným lidem může jen zdát.

Přesto jejích nenasytnost je mnohdy do očí bijící. Nejenže obepisují firmy a chtějí zadarmo jejich výrobky a placenou spolupráci, aby si sami nemuseli koupit ani toaletní papír, svatební šaty či zámkovou dlažbu, ale jedna známá česká herečka, která je zároveň i velice úspěšná na Instagramu, svou hamižnost dotáhla k dokonalosti.

Jelikož je OSVČ, přišlo jí nejspíše zbytečné si hradit nemocenské pojištění, tudíž neměla nárok na PPM (peněžitá pomoc v mateřství, na kterou má nárok každá žena, která chodí do zaměstnání a odvede pojištění alespoň za 270 kalendářních dnů v posledních dvou letech nebo si jej jako OSVČ přímo platí. U OSVČ je toto pojištění dobrovolné, u zaměstnanců povinné). PPM činí 70 % z redukovaného denního vyměřovacího základu a vyplácí se 28 týdnů. Jenže herečce nestačily výdělky z herectví a Instagramu, ani spolupráce na veškerou výbavu pro miminko a příjem majetného manžela. Nehodlala se smířit s tím, že PPM nedostane. Jelikož její manžel byl klasicky zaměstnaný, PPM vyřídili přes něj, což byrokraticky není úplně jednoduché. Aby tato možnost byla možná, tak matka a otec spolu musí uzavřít písemnou dohodu, vyplnit formuláře a u zaměstnavatele, který zaměstnává otce, se domluvit, aby mu vytvořil jinou pracovní smlouvu, neboť při pobírání PPM nemůže pracovat na stejnou pracovní smlouvu jako dosud.

Tady přesně platí to pořekadlo: „kdo má hodně, chce ještě víc.“

Dále sledující kritizují, že influencerům už nestačí spolupráce na kde co, ale ještě si zakládají účty na jiné platformě, kam přidávají svůj obsah (mnohdy naprosto otřesný a zbytečný) a za jeho zhlédnutí chtějí, aby jim jejich sledující platili. Tudíž si i touto formou přijdou na velmi příjemné peníze.

Všechny tyto důvody, jako jsou nenasytnost, hamižnost a fňukání, jak to mají těžké, začínají velmi dráždit jejich sledující. Nejsou ojedinělé bojkoty určitých značek, které lidi odmítají kupovat z principu, protože obdarovávají a platí kdejakému influencerovi, který kampaň kolikrát totálně odflákne, a tuhle reklamu pak musí zaplatit právě oni, sami sledující. I já už mám na seznamu pár značek, od kterých už z principu nic nekoupím.

Zdroj:

https://radiozurnal.rozhlas.cz/je-mozne-pobirat-materskou-pres-otce-ano-ale-neni-snadne-6281930

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz